Emnebeskrivelse for 2024/25
Yrkesfaglig kompetanse
PED1020
Emnebeskrivelse for 2024/25

Yrkesfaglig kompetanse

PED1020

Emnet vektlegger utvikling av yrkesfaglig kompetanse gjennom kvalitet i arbeidsprosesser, inkludert valg av materialer og utstyr, framgangsmåter, prosedyrer og dokumentasjon.

Emnet vektlegger utvikling av yrkesfaglig kompetanse gjennom kvalitet i arbeidsprosesser, inkludert valg av materialer og utstyr, framgangsmåter, prosedyrer og dokumentasjon. Emnet vektlegger også veiledning og vurdering av den lærende.

I lys av samfunnsmessige endringer og utvikling av pedagogisk og yrkesfaglig kompetanse er ledelse av læringssituasjoner i skole og arbeidsliv sentralt.

Emnet vektlegger utvikling av yrkesfaglig kompetanse gjennom kvalitet i arbeidsprosesser, inkludert valg av materialer og utstyr, framgangsmåter, prosedyrer og dokumentasjon. Emnet vektlegger også veiledning og vurdering av den lærende. Ledelse av læringssituasjoner i skole og arbeidsliv er sentralt. Utvikling av yrkesfaglig kompetanse i lys av samfunnsmessige endringer.

Gjennom yrkesfaglig praksis (PRA2010) knyttes emnets innhold til yrkesutøvelse i bedrift.

Emnet er forbeholdt studenter som har fått opptak til Bachelor yrkesfaglærer.

Kunnskap:

I forhold til emnebeskrivelsen og ; Ledelse av læringssituasjoner i skole og arbeidsliv er sentralt foreslås disse tilføyelsene i skrå skrift og understreking

  • Har bred kunnskap i hvordan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplærings tilpasset elevenes/lærlingenes behov
  • ha bred kunnskap om ulike veiledningsmetoder for å fremme læring hos den lærende
  • ha bred kunnskap om faktorer som utvikler yrkesfaglig kompetanse inkludert planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av slik kompetanseutvikling
  • ha kunnskap om kompetansebehov og læringsstrategier i skole og arbeidsliv, knyttet til utdanningsprogrammet
  • ha kunnskap om relevante arbeidsprosesser inkludert valg av materialer, og utstyr, framgangsmåter, prosesser og dokumentasjon knyttet til både yrkesfaglig bredde og dybde innen utdanningsprogrammet.

Ferdigheter

Ferdigheter

  • kunne bruke vurdering og dokumentasjon av elevers læring og utvikling og gi læringsfokuserte tilbakemeldinger som bidrar til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • skal ha ferdigheter i bruk av veiledningsmetoder for å fremme læring
  • kan ta i bruk sine yrkesfaglige og teknologiske kunnskaper i en undervisningssituasjon relevant for yrker innen utdanningsprogrammet og arbeidslivets behov for relevant kompetanse.
  • kunne velge ut og begrunne valg av ulike kvaliteter benyttet i arbeidsprosesser.
  • kunne reflektere over egen praksis forbedre den gjennom veiledning.
  • kunne bruke relevant fagstoff og forskning knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring.

Generell kompetanse

  • ha innsikt i etiske problemstillinger knyttet til profesjons- og yrkesutøvelse, med vekt på elevrollen og i bruk av veiledning
  • kan analysere egne behov for kompetanseutvikling for å tilby relevant opplæring i et framtidsperspektiv.

Generell kompetanse

  • kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
  • kan reflektere og analysere forhold og vise aktiv kompetanse knyttet til verdiforankring, yrkesetiske utfordringer og som påvirker elevenes fag- og yrkesopplæringen
  • kan analysere, vurdere og utøve lederskap, vurderingsevne gjennom metodiske verktøy som bidrar og leder til en praksis tilpasset dagens og fremtidens læringsmiljø
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk
Læringsaktivitetene veksler mellom samling med forelesninger, nettforelesninger med verksted, bachelorseminar og arbeid i læringsgrupper.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Egen emneplan for praksis.

Samlet vurdering

Obligatorisk deltakelse på samlinger og i læringsgrupper (80%) Godkjent / ikke godkjent.

Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Arbeidskrav. Fire arbeidskrav som må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Hjemmeeksamen: 7 dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F. Teller 100/100.

Alle hjelpemidler tillatt.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.