Yrkesfaglig kompetanse
Emnet vektlegger utvikling av yrkesfaglig kompetanse gjennom kvalitet i arbeidsprosesser, inkludert valg av materialer og utstyr, framgangsmåter, prosedyrer og dokumentasjon.
Emnet vektlegger utvikling av yrkesfaglig kompetanse gjennom kvalitet i arbeidsprosesser, inkludert valg av materialer og utstyr, framgangsmåter, prosedyrer og dokumentasjon. Emnet vektlegger også veiledning og vurdering av den lærende.
I lys av samfunnsmessige endringer og utvikling av pedagogisk og yrkesfaglig kompetanse er ledelse av læringssituasjoner i skole og arbeidsliv sentralt.
Emnet vektlegger utvikling av yrkesfaglig kompetanse gjennom kvalitet i arbeidsprosesser, inkludert valg av materialer og utstyr, framgangsmåter, prosedyrer og dokumentasjon. Emnet vektlegger også veiledning og vurdering av den lærende. Ledelse av læringssituasjoner i skole og arbeidsliv er sentralt. Utvikling av yrkesfaglig kompetanse i lys av samfunnsmessige endringer.
Gjennom yrkesfaglig praksis (PRA2010) knyttes emnets innhold til yrkesutøvelse i bedrift.
Kunnskap:
I forhold til emnebeskrivelsen og ; Ledelse av læringssituasjoner i skole og arbeidsliv er sentralt foreslås disse tilføyelsene i skrå skrift og understreking
- Har bred kunnskap i hvordan planlegge, begrunne, gjennomføre, lede, vurdere og dokumentere relevant fag- og yrkesopplærings tilpasset elevenes/lærlingenes behov
- ha bred kunnskap om ulike veiledningsmetoder for å fremme læring hos den lærende
- ha bred kunnskap om faktorer som utvikler yrkesfaglig kompetanse inkludert planlegging, gjennomføring, vurdering og dokumentasjon av slik kompetanseutvikling
- ha kunnskap om kompetansebehov og læringsstrategier i skole og arbeidsliv, knyttet til utdanningsprogrammet
- ha kunnskap om relevante arbeidsprosesser inkludert valg av materialer, og utstyr, framgangsmåter, prosesser og dokumentasjon knyttet til både yrkesfaglig bredde og dybde innen utdanningsprogrammet.
Ferdigheter
Ferdigheter
- kunne bruke vurdering og dokumentasjon av elevers læring og utvikling og gi læringsfokuserte tilbakemeldinger som bidrar til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
- skal ha ferdigheter i bruk av veiledningsmetoder for å fremme læring
- kan ta i bruk sine yrkesfaglige og teknologiske kunnskaper i en undervisningssituasjon relevant for yrker innen utdanningsprogrammet og arbeidslivets behov for relevant kompetanse.
- kunne velge ut og begrunne valg av ulike kvaliteter benyttet i arbeidsprosesser.
- kunne reflektere over egen praksis forbedre den gjennom veiledning.
- kunne bruke relevant fagstoff og forskning knyttet til ungdomstrinnet og fag- og yrkesopplæring.
Generell kompetanse
- ha innsikt i etiske problemstillinger knyttet til profesjons- og yrkesutøvelse, med vekt på elevrollen og i bruk av veiledning
- kan analysere egne behov for kompetanseutvikling for å tilby relevant opplæring i et framtidsperspektiv.
Generell kompetanse
- kan via faglig innsikt, engasjement og formidlingsevne motivere for elevenes/lærlingenes læring, yrkesstolthet og yrkesidentitet
- kan reflektere og analysere forhold og vise aktiv kompetanse knyttet til verdiforankring, yrkesetiske utfordringer og som påvirker elevenes fag- og yrkesopplæringen
- kan analysere, vurdere og utøve lederskap, vurderingsevne gjennom metodiske verktøy som bidrar og leder til en praksis tilpasset dagens og fremtidens læringsmiljø
Samlet vurdering
Obligatorisk deltakelse på samlinger og i læringsgrupper (80%) Godkjent / ikke godkjent.
Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Arbeidskrav. Fire arbeidskrav som må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Hjemmeeksamen: 7 dagers individuell hjemmeeksamen. Gradert karakter A-F. Teller 100/100.
Alle hjelpemidler tillatt.
Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.