Emnebeskrivelse for 2024/25
Bacheloroppgave - Bygg og anleggsteknikk
PED2005
Emnebeskrivelse for 2024/25

Bacheloroppgave - Bygg og anleggsteknikk

PED2005

Bacheloroppgaven er et selvstendig arbeid, som baserer seg på kunnskap om og bruk av forskningsbasert kunnskap, teorier og vitenskapelige metoder. Formålet med bacheloroppgaven er å frambringe ny kunnskap om yrkesfaglige problemstillinger i skole og eller arbeidsliv. Emnet omfatter 10 dager profesjonsfaglig praksis der den praktiske delen av bachelorarbeidet planlegges, gjennomføres og evalueres.

Bacheloroppgaven utgjør 30 studiepoeng og skal dokumentere 20 studiepoeng i yrkesfaglig bredde og/eller yrkesfaglig dybde, samt 10 studiepoeng i yrkespedagogikk og yrkesdidaktikk.

Emnet er for studenter tatt opp på bachelor yrkesfaglærer.
Emnet er forbeholdt studenter som har fått opptak til Bachelor yrkesfaglærer. Gjennomført og bestått de to første studieårene på yrkesfaglærer før bacheloroppgaven kan leveres.

Kunnskap

Studenten:

  • har kunnskap om ulike teoretiske perspektiver og relevant forskning knyttet til undervisning og opplæring nasjonalt og internasjonalt forsknings- og utviklingsarbeid med relevans for lærerprofesjonen i det yrkespedagogiske og det yrkesfaglige området.
  • har kunnskap om innhenting av empiri og bruk av relevant litteratur for utvikling av egen undervisning
  • har kunnskap om behovet for oppdatering innenfor eget yrke og utdanningsprogram
  • kan bruke relevante forskningsresultater, treffe begrunnede valg og gjennomføre et profesjonsrettet utviklingsarbeid under veiledning
  • kan anvende sine yrkesfaglige, pedagogiske, yrkesdidaktiske og teknologiske ferdigheter i tråd med samfunnets utviklings- og endringsbehov i profesjons- og yrkesfag kan presentere et større utviklingsarbeid gjennom skriftlig rapportering og muntlig fremlegg

Ferdigheter

Studenten:

  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere et utviklingsarbeid basert på yrkesfaglige problemstillinger
  • kan innhente empiri fra et yrkesfaglig praksisfelt, og analysere og drøfte denne i lys av eksisterende kunnskap
  • har innsikt i relevante faglige og yrkesetiske problemstillinger og kan formidle sentralt fagstoff skriftlig og muntlig
  • kan identifisere og arbeide systematisk med grunnleggende ferdigheter
  • kan vurdere og dokumentere elevers læring og utvikling, og bidra til at elevene/lærlingene kan reflektere over egen læring
  • kan bruke faglitteraturen til kritisk til informasjonskilder og eksisterende teorier knyttet 8. til 13.trinn

Generelle ferdigheter

Studenten:

  • kan analysere behov for kompetanseheving og ha endrings- og utviklingskompetanse for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
  • kan legge til rette for entreprenørskap, nytenkning og innovasjon, og for at lokalt arbeids-,samfunns- og kulturliv involveres i opplæringen og fellestrekkene mellom yrkene innenfor sitt eget fagområde
  • har en endrings- og utviklingskompetanse som grunnlag for å møte framtidens behov i skole, arbeids- og samfunnsliv
Semesteravgift, pensumlitteratur, datautstyr og reiseutgifter til samlinger og praksis.
Obligatorisk teoriemne.
Læringsaktivitetene veksler mellom samling med forelesninger, nettforelesninger, bachelorseminar og arbeid i læringsgrupper. Det gis individuell veiledning på bacheloroppgaven. Ti dager profesjonsfaglig praksis inngår i emnet.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

I emnet inngår 10 dager profesjonsfaglig praksis knyttet til studentens bacheloroppgave. Aktiviteter som inngår i praksis:

  • Studenten gjør seg kjent med klasse/skole
  • Studenten planlegger aktuelle læringsaktiviteter
  • Studenten planlegger innsamling av empiri til bacheloroppgaven
  • Studenten gjennomfører planlagte læringsaktiviteter
  • Studenten evaluerer gjennomføringen og samler inn empiri
  • Studenten avrunder aktiviteten

Gjennomføringen organiseres i samarbeid med faglærer og praksislærer.

Samlet vurdering

Obligatorisk deltakelse på samlinger og i læringsgrupper (80%) Godkjent/ikke godkjent. Obligatorisk deltakelse må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Arbeidskrav. Studenten leverer en plan for 10 dager i praksis Arbeidskravet vurderes til Godkjent/ikke godkjent. Arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Oppgave: Bacheloroppgave. Individuell vurdering. Vurderes med karakter A - F. Teller 100/100.

Praksis: 10 dager praksis, 100 % deltakelse. Bestått/ikke bestått. Teller 0/100.

Alle hjelpemidler tillatt.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.