Emnebeskrivelse for 2024/25
Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1
PED7001
Emnebeskrivelse for 2024/25

Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1

PED7001

H24:

Emnet kvalifiserer til grunnleggende kompetanse i veiledning med vekt på veiledning av studenter, nytilsatte, kolleger, ledere og andre grupper i utdanning og yrkessammenheng. Veiledningskompetansen er også særdeles relevant for elever, barn og unges utviklings- og læreprosesser og for pasienter, klienter og brukere av ulike tjenester.

Sentralt i emnet er bevisstgjøring og refleksjon over ulike veiledningsformer og veileder- og veisøkerrollen. Gjennom dialog og refleksjon, gruppearbeid og veiledningsøvelser i praksis belyses muligheter og utfordringer knyttet til temaer som kunnskaps- og læringssyn, holdninger og verdier, kommunikasjon, relasjon og etikk.

Opptakskrav H24:

  • Profesjonsutdanning på bachelornivå som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole. Søkere med annen, relevant profesjonsutdanning på bachelornivå (f.eks. vernepleiere, politi, sosialarbeidere, barnevernspedagoger, sykepleiere, m.m.)
  • Minimum 2 års praksis innenfor profesjonen etter endt utdanning. (Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis).
  • Det forutsettes mulighet for å gjennomføre veiledningspraksis i studiet. Hvis du ikke har et ansettelsesforhold hvor veiledningspraksis er mulig, kreves det dokumentasjon på mulighet til å gjennomføre praksis i en annen relevant virksomhet mens du gjennomfører studiet/videreutdanningen.

Ansettelsesforhold og praksis etter endt utdanning må dokumenteres med en signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som dokumenterer ansettelsesforhold i skole og/eller barnehage får 30 ekstrapoeng.

Søkerne rangeres ut fra vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget, og får ekstrapoeng som anført.

H24:

Kunnskap

  • ha inngående kunnskap om egen virksomheten som system og veiledningens betydning for læring og utvikling av egen yrkesprofesjon
  • kan anvende kunnskapen om kommunikasjon og kritisk analysere etiske forhold som knytter seg til veiledningen, også på nye områder innen fagområdet.
  • kan analysere og anvende ulike tilnærmingsmåter innen medvirkning og veiledning på en situasjonstilpasset måte

Ferdigheter

  • kan analysere og forholde seg analytisk kritisk til ulike teorier, metoder og modeller i rollen som veileder
  • kan analysere og fortolke en situasjon, for deretter tilpasse og lede veiledning som støtte og hjelp til å forstå og utvikle praksis
  • kan analysere og videreutvikle ferdigheter i å støtte og utfordre studenter/ nyutdannede profesjonsutøvere innen tema, saksfelt eller utfordringer de ønsker veiledning på

Generell kompetanse

  • kan analysere og kritisk reflektere over veiledning som bidrag til utvikling og nyorientering i egen virksomhet
  • kan kritisk vurdere og anvende relevante forskning som grunnlag for kvalifisert veiledning
  • kan anvende kunnskap om veiledning knyttet til nyutdannedes utfordringer i overgangen utdanning - yrke

H24:

Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar pc med webkamera og headset av god kvalitet. Studentene må selv dekke kostnader til dette. Se gjeldende kravspesifikasjoner under «IT-tjenester» på Nord universitetet sine nettsider.

Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratetom vikar-/stipendordning for å ta studiet. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).

Obligatorisk

H24:

Studiet er nettbasert, og har 8 samlingsdager organisert i en og to-dagerssamlinger.

Studiet vektlegger studentaktive arbeidsmåter og dialog. Undervisningen veksler mellom dialogbaserte forelesninger, gruppearbeid og veiledningsøvelser knyttet til studentenes egne erfaringer og behov. Det forutsettes at studenten er aktør i de læringsaktiviteter som studiet tilrettelegger. Arbeidskrav gis mellom samlingene.

Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Den gir en kompetanse som studentene ikke kan tilegne seg på annet vis.

Kun studenter opptatt til studiet har adgang til samlingene. Dette begrunnes særlig i at det i studiet tas opp reelle saker og caser som er klausulert.

H24: Evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

H24:

Studentene skal gjennomføre 10 timer individuell profesjonsveiledning ved egen arbeidsplass eller i tilsvarende relevante organisasjoner/profesjoner. Inntil 3 t av den individuell profesjonsveiledningen kan gjennomføres blant medstudenter i veiledningsgruppe. Praksis dokumenteres gjennom en refleksjonslogg som leveres inn i etterkant av veiledningen. Totalt utgjør praksisen 15 timer hvor 5 t benyttes til planlegging og etterarbeid. Det er studentens ansvar å organisere og gjennomføre praksis.

Samlet vurdering H24:

Obligatorisk deltakelse (OD):Det er krav om minimum 80% deltakelse på emnets læringsaktiviteter totalt. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.

3 Arbeidskrav (AK): Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.

Praksis (PR): Totalt 15 timer, hvorav individuell profesjonsveiledning utgjør 10t.

Oppgave (OP): Individuell, skriftlig. Karakterregel A-F. Teller 100/100 av karakteren.

Omfang: Antall ord for besvarelsen : 3.500 ord, pluss/minus 10 %.
Besvarelsen skal ha standard margsetting (2,5), linjeavstand på 1,5 og skrifttype/størrelse Times New Roman 12 punkt.

OD, PR og AK må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

H24: Alle

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.