Emnebeskrivelse for 2024/25
Lærerrollen og samfunnsmandatet
PEL1007
Emnebeskrivelse for 2024/25

Lærerrollen og samfunnsmandatet

PEL1007
En lærer må kunne planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for alle elever. I dette emnet får du som student innsikt i lovverk, læreplaner og andre styringsdokumenter som legger føringer for og rammer inn lærerens arbeid. Du får også kunnskap om skolens samarbeidspartnere og lærer om hvordan du kan fremme inkludering og tilpasset opplæring. Alle studenter får også øvelse i å knytte sammen praksis og etiske retningslinjer, samt vitenskapsteoretiske arbeidsmåter som observasjon, refleksjon og faglige diskusjoner.
Ingen utover opptakskravet til studieprogrammet
Ingen utover opptakskravet til studieprogrammet

KUNNSKAP

Studenten

• har kunnskap om sentrale didaktiske prinsipp som er aktuelle i opplæringen

• har kunnskap om skolens samarbeidspartnere og hvordan disse bidrar til å sikre barn en god oppvekst

• har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring

FERDIGHET

Studenten

• kan planlegge og gjennomføre systematisk observasjon og analysere data fra observasjonen

• kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning og læring alene og i samarbeid med andre i tråd med didaktiske prinsipp

• kan fra tidlig i studiet anvende vitenskapsteoretisk og metodisk kunnskap for eksempel i utformingen av FoU-prosjekt

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan planlegge, gjennomføre og vurdere undervisning for elevene med utgangspunkt i eksisterende rammefaktorer og gjeldende læreplanverk
  • har personlig og profesjonell verdibevissthet som grunnlag for utvikling av et pedagogisk grunnsyn i sin utvikling av rollen som lærer
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk

Læringsaktiviteter og undervisningsmetoder

Grunnskolelærerutdanningen er et profesjonsstudium der aktiv deltakelse og samarbeidslæring står sentralt. Deltakelse i all semesterplan- og timeplanfestet undervisning/læringsaktivitet i PEL-faget er derfor obligatorisk. Undervisningen vil bli gjennomført i samlet kull, klasser og i mindre grupper. Studiet er organisert slik at undervisning og læring kan foregå på mange læringsarenaer slik som forelesninger, seminarer på campus/nett, kollokviegrupper og i praksis. I tillegg er selvstudium en vesentlig del av læringsaktiviteten i emnet. Veiledning inngår som en sentral del av undervisnings- og læringsprosessen. Ved å ta i bruk ulike arbeidsmåter må du som student være aktiv, problematiserende og problemløsende. Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem

Eksamensbeskrivelse

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet

Obligatorisk deltakelse (OD) minimum 80%, teller 0/100 av karakteren

Arbeidskrav (AK): 1 arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, muntlig/skriftlig, individuelt/gruppe, vurderes til godkjent/ikke godkjent

Muntlig eksamen (MU) i gruppe. Varighet inntil 30 minutt. 100/100 av karakteren.

Bestått/ikke bestått

Informasjon om ChatGPT/kunstig intelligens mm. finner du her

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.