Språklig, kulturelt og religiøst mangfold
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om den norske skolen i lys av kristen tradisjon, sekularisering, pluralisme og fundamentalisme
- kjenner til sentrale religioner og livssyn i Norge og deres betydning for elevene i grunnskolens klassetrinn
- har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring
- har kunnskap om samiske språk og kulturer i Norge
FERDIGHETER
Studenten
• kan reflektere over, redegjøre for og drøfte norsk og samisk skolehistorie og den betydningen skolen har i et demokratisk samfunn og i en globalisert verden.
• kan i opplæringen begrunne, formidle og bruke dokumenter om menneskerettigheter og barns rettigheter
• kan reflektere over hvordan vi kan ivareta livssynsmangfold i samarbeid med elever og foreldre
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
• har kunnskap om og kan drøfte didaktiske konsekvenser, utfordringer og muligheter i en skole preget av språklig, kulturelt og religiøst mangfold
• har innsyn i urfolksproblematikk og ulike samiske folkegruppers kultur og historie i Norge
Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet
• Obligatorisk deltakelse (OD) minimum 80%, teller 0/100 av karakteren
• Arbeidskrav (AK): 1 arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, muntlig/skriftlig, individuelt/gruppe, karakterregel: godkjent/ikke godkjent
• Oppgave (OP): skriftlig gruppeoppgave. Utlevering ved oppstart emne, og innlevering som sluttvurdering av emnet. Karakterregel: bestått/ikke bestått