Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Språklig, kulturelt og religiøst mangfold
PEL1009
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Språklig, kulturelt og religiøst mangfold

PEL1009
Som student vil du i dette emnet få innsikt i klasserommet som et mangfoldig kulturelt, religiøst og språklig fellesskap. Kunnskap om og forståelse av pluralisme, urfolks- og minoritetsproblematikk er en forutsetning for å skape tilpasset undervisning og et inkluderende læringsmiljø for alle elever.
Ingen utover opptakskravet til studieprogrammet
Ingen utover opptakskravet til studieprogrammet

KUNNSKAP

Studenten

  • har kunnskap om den norske skolen i lys av kristen tradisjon, sekularisering, pluralisme og fundamentalisme
  • kjenner til sentrale religioner og livssyn i Norge og deres betydning for elevene i grunnskolens klassetrinn
  • har kunnskap om sentrale prinsipp som fremmer inkluderende opplæring og tilpasset opplæring
  • har kunnskap om samiske språk og kulturer i Norge

FERDIGHETER

Studenten

• kan reflektere over, redegjøre for og drøfte norsk og samisk skolehistorie og den betydningen skolen har i et demokratisk samfunn og i en globalisert verden.

• kan i opplæringen begrunne, formidle og bruke dokumenter om menneskerettigheter og barns rettigheter

• kan reflektere over hvordan vi kan ivareta livssynsmangfold i samarbeid med elever og foreldre

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

• har kunnskap om og kan drøfte didaktiske konsekvenser, utfordringer og muligheter i en skole preget av språklig, kulturelt og religiøst mangfold

• har innsyn i urfolksproblematikk og ulike samiske folkegruppers kultur og historie i Norge

Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Obligatorisk
Grunnskolelærerutdanningen er et profesjonsstudium der aktiv deltakelse og samarbeidslæring står sentralt. Deltakelse i all semesterplan- og timeplanfestet undervisning/læringsaktivitet i PEL-faget er derfor obligatorisk. Undervisningen vil bli gjennomført i samlet kull, klasser og i mindre grupper.Studiet er organisert slik at undervisning og læring kan foregå på mange læringsarenaer slik som forelesninger, seminarer på campus/nett, kollokviegrupper og i praksis. I tillegg er selvstudium en vesentlig del av læringsaktiviteten i emnet. Veiledning inngår som en sentral del av undervisnings- og læringsprosessen. Ved å ta i bruk ulike arbeidsmåter må du som student være aktiv, problematiserende og problemløsende. Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet

• Obligatorisk deltakelse (OD) minimum 80%, teller 0/100 av karakteren

• Arbeidskrav (AK): 1 arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, muntlig/skriftlig, individuelt/gruppe, karakterregel: godkjent/ikke godkjent

• Oppgave (OP): skriftlig gruppeoppgave. Utlevering ved oppstart emne, og innlevering som sluttvurdering av emnet. Karakterregel: bestått/ikke bestått

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk. Informasjon om ChatGPT/kunstig intelligens mm. finner du her