Tilpasset opplæring og inkluderende læringsmiljø, 1-7
KUNNSKAP
Studenten
- har kunnskap om elevenes kognitive, emosjonelle, kroppslige og sosiale utvikling på 1.-7. trinn
- har kunnskap om ulike lærevansker og tilpasnings- og atferdsutfordringer hos elever og hvordan disse kommer til syne i opplæringen i grunnskolens 1.-7. trinn
- har kunnskap om barn i sorg og krise, overgrep mot barn og vanskelige livssituasjoner som barn kan komme i
FERDIGHETER
Studenten
• kan forklare forholdet mellom tilpasset opplæring og spesialundervisning
• kan reflektere over og anvende forskningsbasert kunnskap til å utøve god klasseledelse og utvikle et trygt og inkluderende læringsmiljø for elevene i grunnskolens 1.-7. trinn
• kan ivareta tilpasset opplæring og inkludering i planlegging, gjennomføring og vurdering av undervisning alene og i samarbeid med andre i grunnskolens 1.-7. trinn
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
• kan fra et reflektert og faglig ståsted legge til rette for og vurdere tilpasset opplæring og inkludering av alle elever i grunnskolens 1.-7. trinn
Sammensatt vurdering- alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet
- Obligatorisk deltakelse (OD) minimum 80%, teller 0/100 av karakteren
- Arbeidskrav (AK): 1 arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, muntlig/skriftlig, individuelt/gruppe, karakterregel: godkjent/ikke godkjent
- Muntlig eksamen (MU): individuell, inntil 30 min, teller 100/100 av karakteren, karakter A-F
Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.