Emnebeskrivelse for 2024/25
Lærerprofesjonen og profesjonsetikk
PEL2004
Emnebeskrivelse for 2024/25

Lærerprofesjonen og profesjonsetikk

PEL2004
I dette emnet skal du som student bli mer bevisst og forankre ditt pedagogiske grunnsyn gjennom å identifisere og drøfte profesjonsetiske spørsmål som noen ganger mangler opplagte svar. Profesjonsidentiteten skal styrkes gjennom argumentasjon, kunnskap, holdninger og handlinger som så skal skape grunnlag for å kritisk kunne analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk.

KUNNSKAP

Studenten

• har inngående kunnskap om opplæringens verdigrunnlag

• har inngående kunnskap om profesjonsetikk

FERDIGHETER

Studenten

• kan identifisere og drøfte profesjonsetiske spørsmål forankret i etisk teori

• kan ut fra et profesjonsetisk og forskningsbasert kunnskapsgrunnlag legge til rette for et tilpasset og inkluderende læringsmiljø for alle elever

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

• kan kritisk analysere og delta i samfunnsdebatter om utdanningspolitikk• kan ut fra profesjonens verdier og etikk, og på et forskings- og erfaringsbasert kunnskapsgrunnlag argumentere for egen profesjonsidentitet og handling

Semesteravgift og pensumlitteratur
Obligatorisk
Grunnskolelærerutdanningen er et profesjonsstudium der aktiv deltakelse og samarbeidslæring står sentralt. Deltakelse i all semesterplan- og timeplanfestet undervisning/læringsaktivitet i PEL-faget er derfor obligatorisk. Undervisningen vil bli gjennomført i samlet kull, klasser og i mindre grupper. Studiet er organisert slik at undervisning og læring kan foregå på mange læringsarenaer slik som forelesninger, seminarer på campus/nett, kollokviegrupper og i praksis. I tillegg er selvstudium en vesentlig del av læringsaktiviteten i emnet. Veiledning inngår som en sentral del av undervisnings- og læringsprosessen. Ved å ta i bruk ulike arbeidsmåter må du som student være aktiv, problematiserende og problemløsende. Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter.
Studieprogrammet evalueres årlig av studenten gjennom emneundersøkelser og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering- alle delene må være godkjent/bestått før man får karakter i emnet

• Obligatorisk deltakelse (OD) minimum 80%, teller 0/100 av karakteren

• Arbeidskrav (AK): 1 arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, muntlig/skriftlig, individuelt/gruppe, karakterregel: godkjent/ikke godkjent

• Muntlig eksamen (MU): individuell, teller 100/100 av karakteren, karakter A-F

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.