Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Skolen som lærende organisasjon
PEL2005
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Skolen som lærende organisasjon

PEL2005

KUNNSKAP

Studenten

• har inngående kunnskap om skolen som arbeidsplass og kompleks organisasjon

• har inngående læreplanforståelse og kan drøfte utfordringer i realiseringen av gjeldende læreplan og øvrige styringsdokumenter

• har inngående kunnskap om organisasjonslæring og pedagogisk utviklingsarbeid

FERDIGHETER

Studenten

• kan kritisk analysere og anvende skolens verdigrunnlag

• kan planlegge og delta i forskningsbaserte utviklings- og endringsprosesser i skolen og kritisk vurdere disse i etterkant

• kan kritisk analysere komplekse pedagogiske spørsmål og skolens plass i samfunnet

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

• kan, med utgangspunkt i forskningsbasert og profesjonsrettet kunnskap i pedagogikk, gjennomføre og formidle eget forskningsarbeid i tråd med vitenskapelige prinsipp

• kan bidra til innovasjonsprosesser og ta ansvar for samarbeid og utviklingsarbeid som fremmer faglig og pedagogisk nytenkning i skolen

Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Grunnskolelærerutdanningen er et profesjonsstudium der aktiv deltakelse og samarbeidslæring står sentralt. Deltakelse i all semesterplan- og timeplanfestet undervisning/læringsaktivitet i PEL-faget er derfor obligatorisk. Undervisningen vil bli gjennomført i samlet kull, klasser og i mindre grupper.Studiet er organisert slik at undervisning og læring kan foregå på mange læringsarenaer slik som forelesninger, seminarer på campus/nett, kollokviegrupper og i praksis. I tillegg er selvstudium en vesentlig del av læringsaktiviteten i emnet. Veiledning inngår som en sentral del av undervisnings- og læringsprosessen. Ved å ta i bruk ulike arbeidsmåter må du som student være aktiv, problematiserende og problemløsende. Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter.
Studieprogrammet evalueres årlig av studenten gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering- alle delene må være godkjent/bestått før man får karakter i emnet

• Obligatorisk deltakelse (OD) minimum 80%, teller 0/100 av karakteren

• Arbeidskrav (AK): 1 arbeidskrav, teller 0/100 av karakteren, muntlig/skriftlig, individuelt/gruppe, karakterregel: godkjent/ikke godkjent

• Skoleeksamen (SK): 6 timer individuell skriftlig eksamen med tilsyn, teller 100/100 av karakteren, karakter A-F

To tospråklige ordbøker, penn og linjal.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk. Informasjon om ChatGPT/kunstig intelligens mm. finner du her