Praksis 2. studieår PPU 2 uker i grunnskole
Andre studieår skal studentene i 10 dagers praksis på ungdomsskolen. Praksis skal være veiledet og vurdert og studentene skal observere, undervise, få veiledning, delta på ulike møter og utføre andre oppgaver på praksisskolen. Studentene skal lære om planlegging, gjennomføring og vurdering av læring og læreprosesser og opparbeide læreridentitet og profesjonsforståelse.
Praksis er 100 % obligatorisk og alt fravær må tas igjen. Dette gjelder også sykdom.
Etter endt studium skal studenten ha tilegnet seg følgende kunnskaper, ferdigheter og kompetanse:
Kunnskap
Studenten:
- har kunnskap om ungdomstrinn/aktuelle trinn, elevgruppen og lærerrollen
- har innsikt i overgangsfaser i skolen, som for eksempel mellom ungdomstrinn og videregående opplæring
- har kunnskap om samspillet mellom elever og mellom elev og lærer, teamarbeid og skole hjem samarbeid
Ferdighet
Studenten:
- kan bruke og reflektere over varierte og yrkesrelevante arbeidsmåter og læremidler i ungdomsskole/grunnskolen
- kan bruke og reflektere over varierte profesjonsfaglige og yrkesrelevante arbeidsmåter og læremidler i ungdomsskolen/ grunnskolen
- kan bidra med egen yrkeskompetanse i samarbeid med ungdomsskolelæreren (y-fag)
- kan så langt det er mulig delta i aktiviteter knyttet til utdanningsvalg og fag i ungdomsskolen
Generell kompetanse
Studenten:
- kan observere og reflektere over læringsaktivitet på ungdomstrinnet og grunnskole
- Kan samhandle med kolleger, skoleledelse, foresatte og andre aktører i og utenfor skolen
Semesteravgift og pensumlitteratur.
Det må påregnes kostnader i forbindelse med reise til og fra praksis. Studenter som må reise over 100 km en vei fra semesterregistrert adresse til praksisstedet har krav på bo- og reisestøtte. Nord universitet yter tilskudd etter gjeldende regelverk.
Studentens oppgave er å være en aktiv og interessert deltaker i praksis, og ta sitt ansvar i veiledningen.
Oppmerksomheten skal være rettet mot lærerens rolle i skolesamfunnet og på skolen som arbeidsplass og bli kjent med skolen som organisasjon
For innhold i veiledning, se egen nettside med informasjon om praksis.
3. semester: To uker praksis
Gjennom praksis i ungdomsskolen/grunnskole skal studentene opparbeide kompetanse om ungdomstrinnets organisering, elevgruppen og ha særlig fokus på overgangen mellom grunnskole og videregående opplæring. Studentene kan være i grupper eller alene.
Studenter på PPU for allmenne fag skal delta i undervisning i fag knyttet til sin didaktikk. Studentene kan eventuelt undervise i andre fag dersom faglig bakgrunn tilsier at dette er mulig. Faget utdanningsvalg og enkelte valgfag er relevant for alle. Minimumskrav til undervisning: tre undervisningsopplegg per uke.
For studenter på PPU for yrkesfag kan praksisen bestå av en kombinasjon av undervisning og observasjon. Praksislærer og student blir enige om hvilke fag studenten kan undervise i, selvstendig eller sammen med praksislærer, basert på studentens faglige kompetanse. Med sin yrkesfaglige bakgrunn kan studentene bidra med praktiske og yrkesrelaterte aktiviteter i mange fag i ungdomsskolen. Valgfag, arbeidslivsfag og utdanningsvalg er relevant for alle. Studenten kan også følge rådgiver på skolen.
Studenter skal delta i undervisning som til sammen utgjør minimum 10-12 timer per uke. Forøvrig skal studenten delta i aktiviteter som inngår i lærerens yrkesutøvelse.
Praksislærer skal fylle ut vurderingsskjema og signere det sammen med student .
Etter endt praksisperiode skal studenten levere i Canvas: vurderingsskjema og refleksjonsnotat med logg.
Emnet har to skriftlige arbeidskrav som vurderes godkjent/ikke-godkjent. En logg med oversikt over tilstedeværelse i praksis og ett refleksjonsnotat skrevet på bakgrunn av gitt oppgavetekst. Alle arbeidskrav må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Praksis vurderes av praksislærer i en praksisvurdering som bestått/ikke bestått ut fra gjennomføringsevne, delaktighet, egnethet og innsats.