Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2022/23)
Praktisk kunnskap og profesjonspraksis
PRO9002
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2022/23)

Praktisk kunnskap og profesjonspraksis

PRO9002
Emnet omhandler praktisk kunnskap, profesjonspraksis, fenomenologi og kognisjonsvitenskap.
Emnet «Praktisk kunnskap og profesjonspraksis» er opptatt av granskning av handlingsbåren kunnskap i forhold til dens opphav, tilegnelse, utvikling og anvendelse. Kurset tar sikte på å reflektere over betegnelsen praktisk kunnskap både som begrep og som fenomen. Det vil ta opp ulike perspektiver på hva praktisk kunnskap er og hvordan den utvikles og tilegnes. Sentrale tema vil blant annet være kunnskapsformer, vaner, intuisjon, rasjonalitet, kunnskapsutvikling, utøvelse, læring og kroppsliggjøring og teknologi. Disse tema vil tas opp i lys av perspektiver fra filosofi, sosialfag og kognisjonsvitenskap m. fl. Samtidig er det en vesentlig målsetning at diskusjon om praktisk kunnskap forholder seg tett til praktikerens egen levde erfaring slik at det blir en tydelig dialektikk mellom praksis og dens teoretisering. Slik forstått er det et mål at granskning av praktisk kunnskap skal tjene studentene i deres arbeid med sine forskningsprosjekter.
Det kreves normalt en mastergrad av 120 sp omfang. Studenter ved studieprogrammet ph.d. i profesjonsvitenskap prioriteres. Emnet kan også tas av studenter ved andre ph.d. programmer.

Læringsutbytte:
En kandidat som fullfører kurset skal kunne forvente følgende læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskap:
Kandidatene skal:

  • kunne demonstrere kunnskap om ulike perspektiver på begrepet og fenomenet praktisk kunnskap i dens ulike aspekter
  • bli kjent med viktige perspektiver og forskningsområder som gjelder forskning på og i praksis

Ferdigheter:
Kandidatene skal:

  • kunne forankre profesjonsforskning og/eller kunstnerisk utviklingsarbeid i en teoretisk forståelse av hva praktisk kunnskap er, innenfor et høyt internasjonalt nivå
  • kunne utfordre etablert kunnskap og praksis på sitt fagområde gjennom en refleksiv dialektikk mellom praksis og praktisk kunnskapsteori

Generell kompetanse:
Kandidatene skal:

  • kunne anvende relevant forskning i granskning av egen praksiserfaring
  • kunne bidra til forskning på praksis med utgangspunkt i egen erfaring
Ingen kursavgift ut over kostnader til pensumlitteratur.
Obligatorisk for kandidater tatt opp på ph.d. i studier av profesjonspraksis etter ordning av 01.01.2018 og valgfritt for andre ph.d. studenter.
Forelesninger, seminarer, og gruppearbeid. Dersom kurset må kjøres online, blir det lagt ut videoforelesninger før kursoppstart. Kurset skal i det tilfellet bestå av nettforelesninger og digitale seminarer. En detaljert seminarplan skal legges ut før oppstart.
Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
For å få kurset godkjent kreves tilstrekkelig obligatorisk oppmøte (OD) på kurset (80%), samt godkjent avsluttende essay (oppgave). Kandidatene skriver et essay ca. 3.000 ord over et selvvalgt emne som tar utgangspunkt i og viser kjennskap til undervisningens hovedtemaer og pensumlitteratur. Karakteren fastsettes i henhold til de krav, som er stilt til kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse ovenfor, slik disse blir dokumentert gjennom innlevert essay . Karakter: bestått/ikke bestått.