Profesjonsvitenskap med vekt på språk, relasjoner og handlinger
Det eksisterer ulike forståelser av profesjonsbegrepet, og det er ikke alltid helt klart hva som gjør noe til en profesjon. Felles for profesjoner er imidlertid at de er bestemte typer yrker der ekspertise anvendes til å utføre samfunnsnyttige tjenester. Ett av de sentrale trekkene ved profesjoner er at de får autorisasjon gjennom spesifikk høyere utdanning, men de profesjonelle tilegner seg også kunnskap og ferdigheter gjennom praksis.
Oppgavenes kompleksitet tilsier at autonomi og skjønn er vesentlig i profesjonsutøvelse. Karakteristisk for profesjoner er at de bygger på en blanding av teoretisk innsikt fra ulike vitenskaper, praktiske ferdigheter og fortrolighet med konkrete situasjoner, og at utøvelsen formes av språk, relasjoner og handling. Samfunnsmessige, politiske og organisatoriske endringer medfører stadig nye krav og forventninger til profesjonsutøvere.
Utvikling av kandidatenes refleksjon over forholdet mellom kontekstuelle vilkår og profesjonsutøvelsen står sentralt i emnet. Det settes søkelys på de delene av profesjonsvitenskapen som omhandler språk, relasjoner og handlinger når kunnskap skal utvikles i, om og for profesjoner. Profesjoner har egne fagspråk som skiller dem fra andre profesjoner, menneskelige relasjoner står sentralt i enhver profesjon, og handlinger inngår i alle profesjonsutøvelser. Språk, relasjoner og handlinger knyttet til profesjoner kan forstås og studeres på mange ulike nivåer og arenaer, både teoretisk og empirisk og ut fra ulike perspektiver og innfallsvinkler.
Det tilrettelegges for dialog mellom kandidatens egen profesjonspraksis og forståelse, og teoretiske innfallsvinkler, slik at deltakerne gjennom emnet tilegner seg redskaper for eget ph.d.-arbeid.
Det kreves normalt en vitenskapelig master av 120 sp omfang. Studenter ved studieprogrammet ph.d i profesjonsvitenskap prioriteres. Emnet kan også tas av studenter ved andre ph.d-programmer.
Kunnskap
- Har avansert kunnskap om teorier og begreper i profesjonsvitenskap.
- Har inngående innsikt i hvordan profesjonsutøvelse påvirker og påvirkes av samfunnsmessige, politiske og organisatoriske forhold, forventninger og endringer.
- Kan bidra til utvikling av ny kunnskap og nye teorier innenfor profesjonsvitenskap
Ferdigheter
- Kan begrepsfeste og analysere samspillet mellom kontekstuelle vilkår og språk, relasjoner og handlinger i profesjonsutøvelse.
- Kan utvikle forskbare problemstillinger knyttet til sammenhenger mellom kontekstuelle vilkår og språk, relasjoner og handlinger i profesjonsutøvelse.
- Kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis på fagområdet
Generell kompetanse
- Kan reflektere kritisk over utvikling av kunnskap, teorier og metoder, samt identifisere relevante etiske problemstillinger i spenningsfeltet mellom kontekstuelle vilkår og språk, relasjoner og handlinger i profesjonsutøvelse.
- Kan delta i debatter som omhandler kontekstuelle vilkår og språk, relasjoner og handlinger i profesjonsutøvelse i internasjonale og nasjonale fora.
- Kan bidra til utvikling av fagområdet
Undervisning foregår gjennom samlinger på campus, eller digitalt.
Arbeidsmåtene vil veksle mellom forelesninger, fremlegg på seminarer, opposisjon, gruppearbeid og selvstudium.
Undervisningen vil foregå på engelsk. Dersom det bare er skandinaviskspråklige studenter, vil undervisningen foregå på norsk/skandinavisk
- Arbeidskrav (AK)- individuell fremlegg på seminar med opposisjon; teller 0/100 av karakteren. Godkjent/ikke godkjent. Arbeidskravet må være gjennomført og godkjent før fremstilling til eksamen.
- Obligatorisk deltakelse (OD), 80% oppmøte, teller 0/100 av karakteren. Godkjent/ikke godkjent. Obligatorisk deltakelse må være godkjent før fremstilling til eksamen.
- Oppgave (OP), Individuell skriftlig oppgave på 4500 ord; teller 100/100 av karakteren. Bestått/ikke bestått.