Ansattbilde: Mette Spliid Ludvigsen

Mette Spliid Ludvigsen

Professor
Fakultet for sykepleie og helsevitenskap
Telefon
Studiested
Bodø
Kontor
Bodø, Hovedbygget, 2076
Kompetanseområder
Nursing education, Phenomenology, Qualitative Research Methods, Fieldwork, Participant observation

Bakgrunn

Jeg ble utdannet sykepleier i 1987, tok en mastergrad i sykepleie i 1996 og ble tildelt en ph.d.-grad fra Aarhus Universitet i 2009. Siden 1996 har jeg vært akademiker og undervist en rekke sykepleie- og helsefagstudenter på alle nivåer. Siden 2018 har jeg hatt et professorat i sykepleievitenskap ved Nord universitet, der jeg for tiden er leder for ph.d.-programmet Profesjonsvitenskap.


Publikasjoner og bidrag

Jeg har forfattet en rekke fagfellevurderte internasjonale publikasjoner innen sykepleie, som omfatter utforskende og kvalitative kunnskapsoppsummeringer og primærstudier på ulike populasjoner, inkludert nyfødte, ungdommer, unge voksne, eldre voksne, personer med alvorlig anorexia nervosa, sykepleiere og pårørende. I tillegg har jeg bidratt med kapitler til lærebøker om temaer som relasjoner, langvarig sykdom, pasientsikkerhet, uønskede hendelser, kvalitativ metode og sykepleieteori.

Jeg er medlem av redaksjonsrådet for Global Qualitative Nursing Journal.


Forskning

Forskningen min er rettet mot å forstå brukerperspektiver og brukermedvirkning i overgangsfasen for pasienter med langvarige sykdommer, samt evaluering av personsentrerte omsorgstiltak.


Profesjonelle tilknytninger

Jeg er medlem av European Academy of Nursing Sciences (FEANS) og sitter i EANS' vitenskapelige komité.

Jeg er medlem av forskningsgruppen «Etikk, relasjoner og handlinger i sykepleie og helsevitenskap» ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap, Nord universitet.


Jeg har forskningssamarbeid i Forskningsgruppen PRANSIT med forskere i Norge, Sverige, Færøyene og Danmark.


Involvert som rådgiver i en studie finansiert av det britiske Medical Research Council Better Methods Better Research (bevilgningsnummer UKRI149) for å utvikle en ny rapporteringsretningslinje for kvalitative kunnskapsoppsummeringer, kalt PRISMA QES (nettside her PRISMA QES). Forskningen ledes i fellesskap av professor Jane Noyes ved Bangor University og professor Emma France ved University of Stirling. Studien startet 1. oktober 2024 og vil pågå i 30 måneder.


Kunnskapsområder

Metoder: kvalitative intervjuer, fokusgrupper, observasjon, kvalitativ dataanalyse, hermeneutisk fenomenologisk analyse, sonderende oversikt (=scoping review), systematisk kvalitativ kunnskapsoppsummering og komplekse intervensjoner.

Teori: sykepleie- og omsorgsteorier, transisjonsteori, hermeneutisk fenomenologi.

Undervisning og veiledning:

Jeg underviser og veileder ph.d.- og masterstudenter i ulike aspekter av sykepleie. Jeg har veiledet og vært mentor for unge forskere ved Aarhus og Nord universitet.


Studieprogramansvarlig for Ph.d. program i profesjonsvitenskap


Emneansvarlig for PRO9014: Profesjonsvitenskap med vekt på språk, relasjoner og handlinger Ph.d. grad/obligatorisk emne


Muligheter for ph.d./doktorgradsprosjekter innenfor:

Brukerperspektiver: Utforske og beskrive pasienters syn på sine tilstander og behandlinger gjennom kvalitative studier, inkludert kvalitative kunnskapsoppsummeringer (metasynteser) om brukererfaringer.


Brukermedvirkning i overgangsfasen: Undersøke pasienters erfaringer med medvirkning i overflyttings- og overgangsintervensjoner gjennom eksplorative og deskriptive studier.


Personsentrert omsorg: Kombinere de ovennevnte forskningsretningene i bredere initiativer basert på deltakende og samdesignede tilnærminger, for eksempel komplekse intervensjonsprogrammer.


Generell helsetjenesteforskning - spesielt utvikling og evaluering av komplekse intervensjoner. Sykepleie ved nyresvikt og hemodialyse. Kvalitative metoder som inkluderer robuste kunnskapsoppsummeringer. Metodologisk forskning - særlig omfangsvurderinger og kvalitative metoder for kunnskapsoppsummering.

Forskningsinteresse: Transforming Transitional Care: Banebrytende forskning i pasientsentrert sykepleie


Brukerperspektiver: Utforske og beskrive pasienters syn på egen tilstand og behandling gjennom kvalitative studier og systematiske oversikter (kvalitative kunnskapsoppsummeringer) om brukererfaringer.


Brukermedvirkning i overgangsfasen: Undersøker pasienters opplevelse av medvirkning i overflytting og overganger gjennom eksplorative og deskriptive studier.


Personsentrert omsorg: Kombinere de ovennevnte forskningsretningene i bredere initiativer basert på deltakende og samdesignede tilnærminger, for eksempel komplekse intervensjonsprogrammer.


Link til tidligere publikasjoner:

Publikationer, Aarhus Universitet

2025
Shared medication coordination in a social psychiatric residence: adaptation to meet local requirements 2025, BMC Psychiatry: Volum 25 Axelsen, Tina Birkeskov; Sørensen, Charlotte Arp; Linderoth, Anders; Ludvigsen, Mette Spliid
2024
Kontinuitet i hjemmebaserte tjenester- idealer og realiteter Heltidskultur. Strategisk bemanningsplanlegging for fremtidens helse og omsorgstjeneste 2024, Gyldendal Akademisk: s. 174-190 Ingstad, Kari; Ludvigsen, Mette Spliid; Ness, Tove Synnøve Mentsen; Hellzén, Ove; Nissen, Ann Marie; Devik, Siri Andreassen
Health service provider views on measuring patient involvement in healthcare: an interview study with researchers, clinicians, service managers, and policymakers 2024, BMC Health Services Research: Volum 24 Toft, Bente Skovsby; Ellegaard, Trine; Nielsen, Berit Kjærside; Rossen, Camilla Blach; Hørlück, Jens Thusgaard; Ludvigsen, Mette Spliid
Adapting to home care in Norway: A longitudinal case study of older Adults' experiences 2024, Journal of Aging Studies: Volum 68 Hellzén, Ove; Ness, Tove Synnøve Mentsen; Ingstad, Kari; Ludvigsen, Mette Spliid; Nissen, Ann Marie; Devik, Siri Andreassen
Physical Activity Enforces Well-being or Shame in Children and Adolescents With Asthma: A Meta-ethnography 2024, INQUIRY (INQ): Volum 61 s. 1-11 Westergren, Per Christer Thomas; Aagaard, Hanne; Hall, Elisabeth O.C.; Ludvigsen, Mette Spliid; Fegran, Liv; Robstad, Anja Nastasja
2020
Physical activity experiences of children and adolescents with asthma: a qualitative systematic review protocol 2020, JBI Evidence Synthesis: Volum 18 s. 2390-2395 Westergren, Thomas; Ludvigsen, Mette Spliid; Audulv, Åsa; Aagaard, Hanne; Hall, Elisabeth O.C.; Pedersen, Mona Kyndi
2021
Effect sizes in qualitative research synthesis: How effect size calculations improve the quality of qualitative research synthesis 2021, Ludvigsen, Mette Spliid; Hall, Elisabeth O. C.; Westergren, Per Christer Thomas; Aagaard, Hanne; Fegran, Liv
Exploring longitudinal qualitative research method using adapted scoping review method: Lessons learnt while conducting research on research 2021, Audulv, Åsa; Hall, Elisabeth O. C.; Ludvigsen, Mette Spliid; Westergren, Per Christer Thomas; Kneck, Åsa; Pedersen, Mona Kyndi
A meta-aggregative approach to the synthesis of nurses' and physicians' experiences in a health-care contex 2021, Fegran, Liv; Ludvigsen, Mette Spliid; Westergren, Per Christer Thomas; Aagaard, Hanne
2018
Challenges in using meta-study in advancing qualitative evidence. 2018, Aagaard, Hanne; Hall, Elisabeth O.C.; Ludvigsen, Mette Spliid; Fegran, Liv; Uhrenfeldt, Lisbeth
2016
Using Sandelowski and Barroso’s qualitative research synthesis in advancing evidence 2016, Ludvigsen, Mette Spliid; Hall, Elisabeth; Meyer, Gabriele; Fegran, Liv; Aagaard, Hanne; Uhrenfeldt, Lisbeth
2014
PATIENTOVERFLYTNING: Betydning af en teoretisk tilgang og teori generelt for patientplejen 2014, Hall, Elisabeth; Uhrenfeldt, Lisbeth; Fegran, Liv; Aagaard, Hanne; Ludvigsen, Mette Spliid; Meyer, Gabriele
Patienter og pårørendes oplevelser af overflytning 2014, Uhrenfeldt, Lisbeth; Hall, Elisabeth; Fegran, Liv; Aagaard, Hanne; Ludvigsen, Mette Spliid; Meyer, Gabriele
2013
Patients´ experiences of intra –and inter – hospital transitions: a qualitative meta-synthesis 2013, Uhrenfeldt, Lisbeth; Aagaard, Hanne; Hall, Elisabeth; Fegran, Liv; Ludvigsen, Mette Spliid; Meyer, Gabriele
The experience of transition in adolescents and young adults transferring from paediatric to adult care: a qualitative meta-synthesis 2013, Fegran, Liv; Ludvigsen, Mette Spliid; Aagaard, Hanne; Uhrenfeldt, Lisbeth; Hall, Elisabeth; Meyer, Gabriele
Transition in adolescents across time, disease and gender 2013, Aagaard, Hanne; Ludvigsen, Mette Spliid; Svanholm, Jette Rolf
2012
Adolescents and young adults with chronic conditions: Experiences of transition from paediatric to adult care 2012, Ludvigsen, Mette Spliid; Aagaard, Hanne; Fegran, Liv; Hall, Elisabeth; Uhrenfeldt, Lisbeth
Challenges in transitions in healthcare among adolescents with a chronic disease 2012, Ludvigsen, Mette Spliid; Aagaard, Hanne; Svanholm, Jette Rolf
Becoming parents to an extremely premature infant hospitalized at an intensive care unit 2012, Lind, Mette Strømfeldt; Aagaard, Hanne; Ludvigsen, Mette Spliid
2011
Transition in adolescents across time, disease and gender 2011, Svanholm, Jette Rolf; Ludvigsen, Mette Spliid; Aagaard, Hanne
Transition from paediatric to adult care: Challenges in a qualitative meta-synthesis study. 2011, Ludvigsen, Mette Spliid; Fegran, Liv; Hall, Elisabeth; Uhrenfeldt, Lisbeth; Aagaard, Hanne