Ansattbilde: Mette Spliid Ludvigsen

Mette Spliid Ludvigsen

Professor
Fakultet for sykepleie og helsevitenskap
Telefon
Studiested
Bodø
Kontor
Bodø, Hovedbygget, 2065
Kompetanseområder
Nursing education, Phenomenology, Qualitative Research Methods, Fieldwork, Participant observation

Bakgrunn

Jeg ble utdannet sykepleier i 1987, fullførte en mastergrad i sykepleie i 1996, og oppnådde ph.d.-graden ved Aarhus Universitet i 2009. Siden 1996 har jeg vært aktiv innen akademia, med undervisning og veiledning av sykepleie- og helsefagstudenter på alle nivåer. Siden 2018 har jeg vært professor i sykepleievitenskap ved Nord universitet, hvor jeg for tiden leder ph.d.-programmet i profesjonsvitenskap.


Publikasjoner og bidrag

Jeg har forfattet en rekke fagfellevurderte internasjonale publikasjoner innen sykepleie, som omfatter utforskende og kvalitative kunnskapsoppsummeringer og primærstudier på ulike populasjoner, inkludert nyfødte, ungdommer, unge voksne, eldre voksne, personer med alvorlig anorexia nervosa, sykepleiere og pårørende. I tillegg har jeg bidratt med kapitler til lærebøker om temaer som relasjoner, langvarig sykdom, pasientsikkerhet, uønskede hendelser, kvalitativ metode og sykepleieteori.

Jeg er medlem av redaksjonsrådet for Global Qualitative Nursing Journal og er aktiv fagfellebedømmer på vitenskapelige artikler.


Forskning

Forskningen min er rettet mot å forstå brukerperspektiver og brukermedvirkning i overgangsfasen for pasienter med langvarige ph.d.-prosjekter innen dialysesykepleie.


Profesjonelle tilknytninger

Jeg er fellow i European Academy of Nursing Sciences (FEANS) og sitter i EANS' vitenskapelige komité.

På Nord universitet er jeg medlem av forskningsgruppen «Etikk, relasjoner og handlinger i sykepleie og helsevitenskap» ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap.


Jeg har gjennom over 15 år hatt et stabilt forskningssamarbeid i forskningsgruppen PRANSIT, sammen med kolleger fra Norge, Sverige, Færøyene og Danmark. Samarbeidet fokuserer på helserelaterte overganger, og vi benytter kvalitative kunnskapsoppsummeringer som metode for å utforske og belyse disse prosessene.


Jeg er i øyeblikket involvert som rådgiver i en studie finansiert av det britiske Medical Research Council Better Methods Better Research (bevilgningsnummer UKRI149) for å utvikle en ny rapporteringsretningslinje for kvalitative kunnskapsoppsummeringer, kalt PRISMA QES (nettside her PRISMA QES). Forskningen ledes i fellesskap av professor Jane Noyes ved Bangor University og professor Emma France ved University of Stirling. Studien startet 1. oktober 2024 og vil pågå i 30 måneder.


Bedømmelsesarbeid og akademisk vurdering

Jeg vært både leder og medlem av bedømmelseskomiteer for ph.d.-graden, og har deltatt i vurdering av doktoravhandlinger og disputaser. Jeg har også medvirket i flere vurderingsprosesser ved ansettelse av førsteamanuenser og professorer.


Kunnskapsområder

Metoder: kvalitative intervjuer, fokusgrupper, observasjon, kvalitativ dataanalyse, hermeneutisk fenomenologisk analyse, sonderende oversikt (=scoping review), systematisk kvalitativ kunnskapsoppsummering og komplekse intervensjoner.

Teori: sykepleie- og omsorgsteorier, transisjonsteori, hermeneutisk fenomenologi.

Felt: dialysesykepleie, barn-unge, mennesker med livslang eller langvarig helseutfordring og tjenester for personer med komplekse og vedvarende helsebehov.

Programleder for Ph.d. i profesjonsvitenskap og emneansvarlig for programmets obligatoriske emne, PRO9014: Profesjonsvitenskap med vekt på språk, relasjoner og handlinger (siden 2022).


Hovedveileder i aktuelle ph.d. prosjekter

  • Development and test of a complex intervention for prevention of overhydration in people on haemodialysis, stipendiat, Sofie Grav Henriksen, FSH, Nord universitet.
  • Co-creation between patients with chronic kidney disease and nurses in the haemodialysis department: an experience-based action research project in E-Health, universitetslektor, Anne Deimboll, FSH, Nord Universitet.


Medveileder i følgende ph.d.-prosjekter:

  • Fathers and Pediatric Palliative Care, stipendidat, Marianne Sjuls, Institutt for helse- og sykepleievitenskap, Universitet i Agder.


Tilgjengelig for veiledning av postgraduatstudenter (mastergrad og ph.d.)

Jeg har bred erfaring med undervisning og veiledning av postgraduatstudenter, inkludert både master- og ph.d.-kandidater, og har fulgt dem i ulike forskningsprosjekter med faglig støtte innen metode, akademisk skriving og teoretisk utvikling. Jeg underviser og veileder studenter i ulike aspekter av sykepleie, og har også vært mentor for yngre forskere ved Aarhus og Nord universitet.


Muligheter for ph.d./doktorgradsprosjekter innenfor:

  • Brukerperspektiver: Utforske og beskrive pasienters syn på sine tilstander og behandlinger gjennom kvalitative studier, inkludert kvalitative kunnskapsoppsummeringer (metasynteser) om brukererfaringer.


  • Brukermedvirkning i overgangsfasen: Undersøke pasienters erfaringer med medvirkning i overflyttings- og overgangsintervensjoner gjennom eksplorative og deskriptive studier.


  • Personsentrert omsorg: Kombinere de ovennevnte forskningsretningene i bredere initiativer basert på deltakende og samdesignede tilnærminger, for eksempel komplekse intervensjonsprogrammer.


  • Generell helsetjenesteforskning - spesielt utvikling og evaluering av komplekse intervensjoner. Sykepleie ved nyresvikt og hemodialyse.


  • Metodologisk forskning - særlig observasjons og intervjustuidier, kvalitativ dataanalyse, hermeneutisk fenomenologisk analyse og Kvalitative metoder som inkluderer robuste kunnskapsoppsummering og sonderende oversikt (=scoping review).


Jeg er alltid åpen for samarbeid om doktorgradsprosjekter

– ta gjerne kontakt hvis du har en idé du ønsker å diskutere.

For oversikt over samlede publikasjoner, se ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9439-380X


Forskningsinteresse: Transforming Transitional Care: Banebrytende forskning i pasientsentrert sykepleie


Brukerperspektiver: Utforske og beskrive pasienters syn på egen tilstand og behandling gjennom kvalitative studier og systematiske oversikter (kvalitative kunnskapsoppsummeringer) om brukererfaringer.


Brukermedvirkning og samskaping i overgangsfasen: Undersøker pasienters opplevelse av medvirkning i overflytting og overganger gjennom eksplorative og deskriptive studier.


Personsentrert omsorg: Kombinere de ovennevnte forskningsretningene i bredere initiativer basert på deltakende og samdesignede tilnærminger, for eksempel komplekse intervensjonsprogrammer.

2024
Adapting to home care in Norway: A longitudinal case study of older Adults' experiences 2024, Journal of Aging Studies: Volum 68 Hellzén, Ove; Ness, Tove Synnøve Mentsen; Ingstad, Kari; Ludvigsen, Mette Spliid; Nissen, Ann Marie; Devik, Siri Andreassen
Kontinuitet i hjemmebaserte tjenester- idealer og realiteter Heltidskultur. Strategisk bemanningsplanlegging for fremtidens helse og omsorgstjeneste 2024, s. 174-190 Ingstad, Kari; Ludvigsen, Mette Spliid; Ness, Tove Synnøve Mentsen; Hellzén, Ove; Nissen, Ann Marie; Devik, Siri Andreassen
Physical Activity Enforces Well-being or Shame in Children and Adolescents With Asthma: A Meta-ethnography 2024, INQUIRY (INQ): Volum 61 s. 1-11 Westergren, Per Christer Thomas; Aagaard, Hanne; Hall, Elisabeth O.C.; Ludvigsen, Mette Spliid; Fegran, Liv; Robstad, Anja Nastasja
Health service provider views on measuring patient involvement in healthcare: an interview study with researchers, clinicians, service managers, and policymakers 2024, BMC Health Services Research: Volum 24 Toft, Bente Skovsby; Ellegaard, Trine; Nielsen, Berit Kjærside; Rossen, Camilla Blach; Hørlück, Jens Thusgaard; Ludvigsen, Mette Spliid
2020
Physical activity experiences of children and adolescents with asthma: a qualitative systematic review protocol 2020, JBI Evidence Synthesis: Volum 18 s. 2390-2395 Westergren, Thomas; Ludvigsen, Mette Spliid; Audulv, Åsa; Aagaard, Hanne; Hall, Elisabeth O.C.; Pedersen, Mona Kyndi
2021
Exploring longitudinal qualitative research method using adapted scoping review method: Lessons learnt while conducting research on research 2021, Audulv, Åsa; Hall, Elisabeth O. C.; Ludvigsen, Mette Spliid; Westergren, Per Christer Thomas; Kneck, Åsa; Pedersen, Mona Kyndi
Effect sizes in qualitative research synthesis: How effect size calculations improve the quality of qualitative research synthesis 2021, Ludvigsen, Mette Spliid; Hall, Elisabeth O. C.; Westergren, Per Christer Thomas; Aagaard, Hanne; Fegran, Liv
A meta-aggregative approach to the synthesis of nurses' and physicians' experiences in a health-care contex 2021, Fegran, Liv; Ludvigsen, Mette Spliid; Westergren, Per Christer Thomas; Aagaard, Hanne
2018
Challenges in using meta-study in advancing qualitative evidence. 2018, Aagaard, Hanne; Hall, Elisabeth O.C.; Ludvigsen, Mette Spliid; Fegran, Liv; Uhrenfeldt, Lisbeth
2016
Using Sandelowski and Barroso’s qualitative research synthesis in advancing evidence 2016, Ludvigsen, Mette Spliid; Hall, Elisabeth; Meyer, Gabriele; Fegran, Liv; Aagaard, Hanne; Uhrenfeldt, Lisbeth
2014
PATIENTOVERFLYTNING: Betydning af en teoretisk tilgang og teori generelt for patientplejen 2014, Hall, Elisabeth; Uhrenfeldt, Lisbeth; Fegran, Liv; Aagaard, Hanne; Ludvigsen, Mette Spliid; Meyer, Gabriele
Patienter og pårørendes oplevelser af overflytning 2014, Uhrenfeldt, Lisbeth; Hall, Elisabeth; Fegran, Liv; Aagaard, Hanne; Ludvigsen, Mette Spliid; Meyer, Gabriele
2013
Transition in adolescents across time, disease and gender 2013, Aagaard, Hanne; Ludvigsen, Mette Spliid; Svanholm, Jette Rolf
Patients´ experiences of intra –and inter – hospital transitions: a qualitative meta-synthesis 2013, Uhrenfeldt, Lisbeth; Aagaard, Hanne; Hall, Elisabeth; Fegran, Liv; Ludvigsen, Mette Spliid; Meyer, Gabriele
The experience of transition in adolescents and young adults transferring from paediatric to adult care: a qualitative meta-synthesis 2013, Fegran, Liv; Ludvigsen, Mette Spliid; Aagaard, Hanne; Uhrenfeldt, Lisbeth; Hall, Elisabeth; Meyer, Gabriele
2012
Adolescents and young adults with chronic conditions: Experiences of transition from paediatric to adult care 2012, Ludvigsen, Mette Spliid; Aagaard, Hanne; Fegran, Liv; Hall, Elisabeth; Uhrenfeldt, Lisbeth
Becoming parents to an extremely premature infant hospitalized at an intensive care unit 2012, Lind, Mette Strømfeldt; Aagaard, Hanne; Ludvigsen, Mette Spliid
Challenges in transitions in healthcare among adolescents with a chronic disease 2012, Ludvigsen, Mette Spliid; Aagaard, Hanne; Svanholm, Jette Rolf
2011
Transition from paediatric to adult care: Challenges in a qualitative meta-synthesis study. 2011, Ludvigsen, Mette Spliid; Fegran, Liv; Hall, Elisabeth; Uhrenfeldt, Lisbeth; Aagaard, Hanne
Transition in adolescents across time, disease and gender 2011, Svanholm, Jette Rolf; Ludvigsen, Mette Spliid; Aagaard, Hanne