Videoobservasjon og analyse
I fokus for emnet ligger interaksjon, videoobservasjon og analyse. Interaksjon, som begrep og fenomen, fanger opp fokusområdene språk, relasjoner og handlinger, som igjen kan fanges opp for å studeres, observeres, reflekteres og analyseres med hjelp av videoopptak.
Det kreves at man interagerer med forskjellige deltakere, gjenstander og teknikker i profesjonsutøvelsen i profesjonene for Ph.d. i profesjonsvitenskap. Hvis man skal forske på den interaksjonen, så er video en god måte å samle inn data på. Gjennom bruk av videoopptak blir profesjonsutøvelsen og praksisfeltet nesten automatisk i sentrum. Kurset skal presentere bredden og fleksibiliteten i bruk av video som data med et fokus på kvalitativ forskningsdesign. Kurset bruker praktiske og teoretiske eksempler samt forelesninger, kollokvier og seminarvirksomhet. Kandidatene skal få kompetanse for å kunne kritisk analysere, systematisere og planlegge videoforskning. I dette trekkes teknologi inn og anvendes innovativt når det gjelder innsamling, analyse og oppbevaring av videodata. Forskningsgruppen Læring i interaksjon ved FLU vil bistå med en del utstyr for opptak, men kandidatene må ha tilgang til egen PC/Mac for analysearbeidet.
Kurset introduserer noen interaksjonsanalytiske perspektiver, som for eksempel etnometodologi, samtaleanalyse, multimodal interaksjonsanalyse og diskursanalyse. I løpet av kurset jobbes det med forskjellige deler av analyseprosessen, alt fra hvordan forskningsinteressen påvirker datainnsamling, til representasjon av data i manuskript. Forskningsetikk blir aktualisert i forhold til alle de forskjellige delene av den analytiske prosessen. Kurset er ment for doktorgradsstudenter som planlegger å bruke eller har videodata ettersom analyser av eget forskningsmateriale er en sentral del av kurset.
Kunnskap:
Kandidaten:
- bidrar selvstendig og innovativt til utvikling av ny kunnskap og teori innenfor videoforskning på ett eller flere av fokusområdene
- har omfattende kunnskap om relevante metoder for å samle og analysere videodata innenfor eget forskningsfelt
- har inngående kunnskap om forskningsetikk gjeldende videoforskning
Ferdigheter:
Kandidaten:
- kan kritisk og selvstendig håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis innen videoforskning på ett eller flere av fokusområdene
- kan kritisk og selvstendig vurdere og begrunne hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike videoforskningsmetoder i forskningsprosjekter, og redegjøre for begrensninger og etiske utfordringer
- kan formulere problemstillinger for, planlegge og gjennomføre videoforskningsprosjekter, på et høyt akademisk nivå og med bruk av relevant teknologi
Generell kompetanse:
Kandidaten:
- kan identifisere, kritisk vurdere og drøfte relevante faglige og etiske problemstillinger i egen og andres videoforskning
- behersker og kan kritisk og selvstendig reflektere over relevant metodologi og relevante metoder innenfor videoforskning
Mappen vurderes til bestått/ikke bestått.