Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)
Videoobservasjon og analyse
PRO9016
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)

Videoobservasjon og analyse

PRO9016

I fokus for emnet ligger interaksjon, videoobservasjon og analyse. Interaksjon, som begrep og fenomen, fanger opp fokusområdene språk, relasjoner og handlinger, som igjen kan fanges opp for å studeres, observeres, reflekteres og analyseres med hjelp av videoopptak.

Det kreves at man interagerer med forskjellige deltakere, gjenstander og teknikker i profesjonsutøvelsen i profesjonene for Ph.d. i profesjonsvitenskap. Hvis man skal forske på den interaksjonen, så er video en god måte å samle inn data på. Gjennom bruk av videoopptak blir profesjonsutøvelsen og praksisfeltet nesten automatisk i sentrum. Kurset skal presentere bredden og fleksibiliteten i bruk av video som data med et fokus på kvalitativ forskningsdesign. Kurset bruker praktiske og teoretiske eksempler samt forelesninger, kollokvier og seminarvirksomhet. Kandidatene skal få kompetanse for å kunne kritisk analysere, systematisere og planlegge videoforskning. I dette trekkes teknologi inn og anvendes innovativt når det gjelder innsamling, analyse og oppbevaring av videodata. Forskningsgruppen Læring i interaksjon ved FLU vil bistå med en del utstyr for opptak, men kandidatene må ha tilgang til egen PC/Mac for analysearbeidet.

Kurset introduserer noen interaksjonsanalytiske perspektiver, som for eksempel etnometodologi, samtaleanalyse, multimodal interaksjonsanalyse og diskursanalyse. I løpet av kurset jobbes det med forskjellige deler av analyseprosessen, alt fra hvordan forskningsinteressen påvirker datainnsamling, til representasjon av data i manuskript. Forskningsetikk blir aktualisert i forhold til alle de forskjellige delene av den analytiske prosessen. Kurset er ment for doktorgradsstudenter som planlegger å bruke eller har videodata ettersom analyser av eget forskningsmateriale er en sentral del av kurset.

Det kreves normalt master av 120 sp omfang. Studenter ved studieprogrammet ph.d i profesjonsvitenskap prioriteres. Emnet kan også tas av studenter ved andre ph.d-programmer

Kunnskap:

Kandidaten:

  • bidrar selvstendig og innovativt til utvikling av ny kunnskap og teori innenfor videoforskning på ett eller flere av fokusområdene
  • har omfattende kunnskap om relevante metoder for å samle og analysere videodata innenfor eget forskningsfelt
  • har inngående kunnskap om forskningsetikk gjeldende videoforskning

Ferdigheter:

Kandidaten:

  • kan kritisk og selvstendig håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis innen videoforskning på ett eller flere av fokusområdene
  • kan kritisk og selvstendig vurdere og begrunne hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike videoforskningsmetoder i forskningsprosjekter, og redegjøre for begrensninger og etiske utfordringer
  • kan formulere problemstillinger for, planlegge og gjennomføre videoforskningsprosjekter, på et høyt akademisk nivå og med bruk av relevant teknologi

Generell kompetanse:

Kandidaten:

  • kan identifisere, kritisk vurdere og drøfte relevante faglige og etiske problemstillinger i egen og andres videoforskning
  • behersker og kan kritisk og selvstendig reflektere over relevant metodologi og relevante metoder innenfor videoforskning
Ingen kostnader ut over relevante bøker
Emnet er et valgemne knyttet til doktorgradsprogrammet i Profesjonsvitenskap
Undervisningen er organisert i to samlinger og mellomarbeid og inkluderer forelesninger, seminarvirksomhet, kollokvier (inklusive datasesjoner) og to kursoppgaver, samt refleksjonsskriv. Kursoppgaver og refleksjonsskriv inngår i en mappevurdering som vurderes til bestått/ikke bestått.
Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Emnet vurderes med ei mappe (MA), der følgende inngår: to kursoppgaver, samt refleksjonsskriv.
Mappen vurderes til bestått/ikke bestått.