Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Digital livsstil – å analysere det sosiotekniske
SAM5017
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Digital livsstil – å analysere det sosiotekniske

SAM5017
Dette valgfaget gir en kritisk introduksjon til digitalisering og vårt moderne teknosamfunn, og kombinerer perspektiver fra sosiologi, filosofi og teknologi- og vitenskapsstudier (STS).
Digitalisering og datafisering er allestedsnærværende i dagens samfunn, og forståelse av slike prosesser er derfor nøkkelen til en analyse av samtidens sosiale fenomener. Dette valgfaget gir studentene i MA samfunnsanalyse en kritisk introduksjon til digitalisering og vårt moderne teknosamfunn, og kombinerer perspektiver fra sosiologi, filosofi og teknologi- og vitenskapsstudier (STS). Studentene vil bli bedt om å vurdere viktige samtidsdebatter som spenner fra introduksjonen av selvkjørende biler, overvåkingskultur og automatisering av arbeidskraft til oppfatningen av DNA som kode, ved hjelp av grunnleggende sosiologiske tekster og STS-teori. Fokuset er på å forstå hvordan den digitale utviklingen påvirker våre samfunn, og bringer til endringer i livsstil, politikk og økonomi. Relevante perspektiver inkluderer kjønn, mangfold og demokrati. Utover diskusjoner om spesifikke teknologier, vil vi i Digital Livsstil - Å analysere det teknososiale kritisk utforske hvordan begreper som smart teknologi, ambient intelligens og sosiale medier implementeres og forstås i ulike sammenhenger.

Studenter må som hovedregel ha studierett på master i samfunnsanalyse.

Det er også mulig å søke opptak til emnet som enkeltemne. Det tas forbehold om ledig kapasitet på emnet. Følgende opptakskrav gjelder:

Enkeltemnestudenter må møte følgende opptakskrav:

  • Søker må ha en bachelorgrad på 180 studiepoeng eller tilsvarende utdanning av minimum tre års varighet.
  • Søker må ha fullført en emnegruppe på minimum 80 studiepoeng innenfor samfunnsvitenskap med et vektet gjennomsnitt på C eller bedre.

Mer informasjon om enkeltemneopptak og frister

Etter gjennomføring av kurset vil studentene kunne:

Kunnskap:

  • Gjenkjenne og forklare sammenhengene mellom sosiologisk og STS-teori og utviklingen i moderne teknosamfunn
  • Forstå og gjøre rede for kontekstene til spesifikke digitale teknologier
  • Kritisk analysere og diskutere temaene i emnet

Ferdigheter:

  • Kunne koble eksisterende teori og uavhengige observasjoner til sammenhengende argumenter
  • Reflektere over de sosiale, etiske og politiske implikasjonene av digitaliseringen av samfunnet
  • Anvende den oppnådde kunnskapen i bredere og flerfaglige sammenhenger

Generell kompetanse:

  • Selvstendig og kritisk integrere nye funn i deres forståelse av det digitale samfunnet
  • Kommunisere tydelig om komplekse temaer som digitaliseringens innvirkning på demokrati, likestilling eller arbeidsmarkedet
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Teoriemne. Valgemne for studenter på master i samfunnsanalyse, hel- og deltid.

Samlingsbasert - både fysiske og digitale samlinger. Læringsaktiviteter vil være forelesninger, seminarer, gruppearbeid, og praktisk arbeid og veiledning tilknyttet utvikling av semesteroppgave.

*Emnet undervises under forutsetning av at tilstrekkelig antall studenter melder seg opp i emnet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Oppgave: Prosjektoppgave som skrives i gruppe (2-3 studenter). Inntil 9000 ord. Vurderes A-F.