Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Sosialt arbeids roller, relasjoner og metoder
SOA2002
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Sosialt arbeids roller, relasjoner og metoder

SOA2002
Emnet gir generell innføring i ulike metoder innenfor sosialt arbeid. Emnet vektlegger både kunnskap om problemskapende sammenhenger, fremgangsmåter innen sosialt arbeid og utvikling av egen profesjonelle rolle.
Emnet gir innføring i ulike metoder innen sosialt arbeid, med vekt på hvordan aktiviteter og samhandling med ulike brukere/brukergrupper kan fremme ressursutvikling og problemløsning. I emnet vektlegges forståelse av samspillet mellom problemer på individ- gruppe og samfunnsnivå. Relasjoner mellom sosialarbeider og bruker/brukergrupper vektlegges også. Målet er utvikling av egen rolle som sosionom eller barnevernspedagog.
Emnet er forbeholdt studenter på Bachelor i sosialt arbeid og Bachelor i barnevern.
Emnet må bestås før oppstart av tredje studieår på bachelor i sosialt arbeid eller bachelor i barnevern.

Kunnskap:

Studenten:

  • Har bred kunnskap om sosial ulikhets betydning for arbeidsinkludering, samfunnsdeltakelse og folkehelse.
  • Har kunnskap om rus- og psykisk helse og mulige problemskapende sammenhenger.
  • Har bred kunnskap om omsorgssvikt, vold og overgrep, dets konsekvenser og hvordan det kan komme til uttrykk.
  • Har kunnskap om flyktninger, etniske minoriteter og urfolks livssituasjon.
  • Har kunnskap om flyktningers og innvandreres rettigheter, samt statens og kommunenes ansvarsområder.
  • Har bred kunnskap om sammenhenger mellom helse, utdanning, arbeid, levekår og hvordan disse påvirkes av ulike maktstrukturer på individ-, gruppe-, og samfunnsnivå.
  • Har bred kunnskap om fremgangsmåter og metoder for å forebygge og avhjelpe sammensatte problemer på individ- gruppe og samfunnsnivå.
  • Har kjennskap til målsettingene for barnevernets arbeid og kan oppdatere sin kunnskap om hvilke tiltak som kan iverksettes for å avhjelpe barn, ungdom og foreldre.
  • Har kunnskap om hvordan man kan samarbeide med andre profesjonelle, brukere og pårørende for å fremme tverrfaglighet, inklusjon og medvirkning.
  • Har kunnskap om hvordan man gjennom systematisk anvendelse av kritisk refleksjon kan utvikle egen praksis og rolle som sosionom eller barnevernspedagog.
  • Har kunnskap om dokumentasjon og journalføring og digital sikkerhet.
  • Har kunnskap om borgernes rett til selvbestemmelse, deltakelse, likestilling og ikke-diskriminering, nedfelt i menneskerettskonvensjoner og nasjonal lovgivning.

Ferdigheter:

Studenten:

  • Kan anvende teorier og kunnskap om sosial ulikhet, rus, psykisk helse og problemskapende sammenhenger i analyser og beskrivelser av relevante metoder for å forebygge og avhjelpe og løse sammensatte problemer.
  • Kan beherske å samtale med barn og voksne om vold, omsorgssvikt og overgrep.
  • Kan anvende faglig kunnskap om flyktninger, etniske minoriteter og urfolks livssituasjon til å vise kultursensitivitet, anerkjennelse og forståelse i tjenesteutøvelse, og bidra til å sikre likeverdige tjenester i et samfunn preget av mangfold.
  • Kan anvende samfunnsarbeid og arbeidsrettede tiltak for å bidra til samfunnsdeltakelse og arbeidsinkludering.
  • Kan beherske å planlegge, iverksette og følge opp miljøterapeutiske tiltak, herunder håndtere konfliktsituasjoner, vold og aggresjon.
  • Kan reflektere kritisk over egen rolle, maktforhold, forforståelse og verdier i samspill med ulike brukere/brukergrupper
  • Kan reflektere over hvordan egen forforståelse og fortolking spiller inn i forståelse og presentasjon av enkeltbrukere og brukergrupper.
  • Kan sikre dokumentasjon og journalføring av saksopplysninger og ivareta disse på en trygg måte.
  • Kan reflektere kritisk over juridiske, sosialfaglige og etiske vurderinger omkring selvbestemmelse, deltakelse, likestilling og ikke-diskriminering.

Generell kompetanse:

Studenten:

  • Har innsikt i samspillet mellom autonomi, rettigheter og maktutøvelse i sosialt arbeid.
  • Kan planlegge og gjennomføre ulike fremgangsmåter og metoder for sosialt arbeid på individ- gruppe og samfunnsnivå.
  • Har innsikt i samspillet mellom sosialt arbeid på individ-, gruppe- og samfunnsnivå.
  • Kan formidle kunnskap om hvordan sammensatte problem kan forstås, og kunne velge og begrunne arbeidsmåter i samspill brukere på individ-, gruppe- og samfunnsnivå, skriftlig og muntlig.
  • Har innsikt i egen rolle, forforståelse og verdier som sosionom eller barnevernspedagog, og kan utveksle erfaringer i refleksjonsprosesser med andre studenter.
  • Har innsikt i hvordan nasjonale og internasjonale rettskilder skal anvendes til å gjøre begrunnede valg og beslutninger.
  • Har innsikt i krav til og rutiner for dokumentasjon, journalføring, personvern og digital sikkerhet.
  • Har innsikt i individers rett til autonomi og juridiske rammer for bruk av tvang mot pasienter, brukere mv.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur
Obligatorisk

Emnet undervises som langsgående emne ved studiested Bodø og Levanger og samlingsbasert ved studiested Mo i Rana. Ved samlingsbasert organisering, er forelesninger og seminarer og ferdighetstrening integrert innenfor samlingsukene.

Det er obligatorisk å delta i undervisning knyttet til anvendelse av fagstoff og ferdighetstreningen med bakgrunn i at å tilegne seg nye ferdigheter krever praktisk øvelse i samspill med andre.

Forelesninger

brukes til å gi en introduksjon til de ulike temaene som inngår i emnet, belyse pensum og synliggjøre koblinger mellom teori og praksis.

Ferdighetstrening

benyttes for å øve på ulike metoder og arbeidsformer relevant for yrkesutøvelsen. I ferdighetstreningen benyttes et digitalt simuleringssverktøy for samtaler om omsorgssvikt, vold og overgrep. Det er obligatorisk å delta i ferdighetstreningen med bakgrunn i at å tilegne seg nye ferdigheter krever praktisk øvelse i samspill med andre.

Refleksjonsseminarer

brukes for innføring og ferdighetstrening i anvendelse av kritisk refleksjon som metode for utvikling av egen praksis. Det er skriftlig arbeidskrav knyttet til seminarene.

Egenstudier

innebærer at studentene jobber selvstendig med forberedelser og etterarbeid til forelesninger, pensum og individuelle oppgaver. Det forventes at studenten legger en plan for eget arbeid med emnet.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
  • Obligatorisk deltakelse 1 (OD1): 80% oppmøte på deler av undervisning. Karakterregel godkjent/ikke godkjent.Teller 0/100. Obligatorisk undervisning markeres i undervisningsplan som kunngjøres i canvas. 
  • Arbeidskrav (AK): Skriftlig arbeid i forbindelse med seminar. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100.
  • Hjemmeeksamen (HJ), individuell. 1 uke. Karakterregel A-F. Teller 60/100.
  • Muntlig eksamen (MU), individuell. Karakterregel A-F. Teller 40/100.

Godkjent AK og OD 1 er vilkår for å ta hjemme- og muntlig eksamen.

Ved muntlig eksamen er det tillatt med penn og (blankt) papir for å gjøre notater.

Ved hjemmeeksamen er det i utgangspunktet tillatt med alle hjelpemidler. Det er imidlertid ikke tillatt å samarbeide ved individuell innlevering. Eksamenskandidatene må derfor være varsomme med diskusjon om oppgavetekst som kan gi seg utslag i likhet i innhold, oppbygning, språk, tolkning og vurderinger i besvarelsen. Besvarelsen skal være utformet av den enkelte kandidat alene, og likhet kan være et utrykk for ikke tillatt samarbeid som kan bli betraktet som fusk. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Se utfyllende bestemmelser i Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord (rektorvedtak av 16.05.23).