Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)
Sosialt arbeid innenfor velferdstjenestene
SOA2007
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2024/25)

Sosialt arbeid innenfor velferdstjenestene

SOA2007
I emnet sosialt arbeid innenfor velferdstjenestene får studenten inngående kunnskap om arbeid i sentrale deler av tjenestefeltet sosionomer arbeider i. Det legges særskilt vekt på arbeid med psykisk helse- og rus, velferdsforvaltning og barnevernsarbeid. Emnet legger til rette for studentens oppøving av etisk bevissthet og refleksjon med bruk av praksiserfaringer fra foregående semester.
Emnet har fokus på sosionomens yrkesutøvelse på individ- gruppe og samfunnsnivå, og på den sosialfaglige forståelsen av sammenhengen mellom politikk, helse, levekår og livvssituasjon. Emnet legger særlig vekt på sosionomens rolle innenfor tjenesteområdene velferdsforvaltningen, barnevern, rusomsorgen og psykisk helsevern. Studentenes kritiske refleksjon over egne praksiserfaringer vil være sentralt i emnet.
Emnet er forbeholdt studenter på Bachelor i sosialt arbeid som har oppfyllt forkunnskapskravene. Studenter fra utenlandske utdanningsinstitusjoner som Nord har avtale med, og som tilhører utdanningsprogram innen sosialt arbeid, kan også ta emnet. Emnets undervisningsspråk er i hovedsak norsk, og eksamen kan besvares på norsk eller annet skandinavisk språk.

For å ta emnet må følgende emner være bestått:

For kull 2020 - 2022: EX150/EX151 Dannelsessemester, SOA1000/SOA1002 Introduksjon til sosialt arbeid, PRA1024 Praksis i sosiale relasjoner eller PRA1025 Mentorskap i flerkulturell kontekst, RE120S introduksjon til jus, SOA2002 Sosialt arbeids roller, relasjoner og metoder, MET2003 Samfunnsvitenskapelig metode og kunnskapsutvikling og PRA2050 Praksis i sosialt arbeid.

F.o.m kull 2023: EXF1000 Exfac, FIL1005 Exphil, SOA1003 Introduksjon til sosialt arbeid som profesjonsfag og akademisk disiplin, SOA1005 Sosialt arbeids rettslige og teoretiske perspektiver - sosionom , PRA1024 Praksis i sosiale relasjoner eller PRA1025 Mentorskap i flerkulturell kontekst, SOA2002 Sosialt arbeids roller, relasjoner og metoder, MET2003 Samfunnsvitenskapelig metode og kunnskapsutvikling og PRA2050 Praksis i sosialt arbeid.

Kunnskaper

Studenten:

  • Har bred kunnskap om velferdspolitiske mål og virkemidler, samspillet mellom velferdspolitikken og sosialt arbeids praksis, og sosionomen som politisk rådgiver og aktør.
  • Har bred kunnskap om formål, kriterier og saksbehandlingsregler knyttet til tvungne tiltak i helse- og omsorgstjenester, psykisk helsevern og barnevern-tjenester.
  • Har kunnskap om samspillet mellom offentlig, privat og frivillig sektor, og om pårørendes rolle og livssituasjon.
  • Har bred kunnskap om samspillet mellom helseutfordringer og sosiale problemer på individ-, familie- og samfunnsnivå.
  • Har bred kunnskap om overganger og livskriser og om betingelser for mestring og utvikling hos barn, unge, voksne og eldre.
  • Har kunnskap om arbeidets betydning, forhold som regulerer norsk arbeidsliv, arbeidsinkludering og inntektssikring.
  • Har kunnskap om økonomisk rådgiving.
  • Har bred kunnskap om rusproblemer og psykiske lidelser, samt tjenester, tiltak og metoder innenfor rusomsorg og psykisk helsearbeid.
  • Har bred kunnskap om kommunikasjon og relasjon som grunnleggende verktøy i veiledningsprosesser.
  • Har kunnskap om overganger i voksenlivet, eldres livssituasjoner, tjenestebehov og tiltak/metoder i arbeid for eldres mestring og deltakelse.
  • Har kunnskap om omsorgskompetanse, ulike former for omsorgssvikt og ulike tiltak og metoder innenfor barnevern.
  • Har kunnskap om kvalitetsarbeid og risiko for uønskede hendelser i tjenestene, og kjenner til metoder for å følge opp dette systematisk.
  • Kan oppdatere sin kunnskap om faglige debatter og bidrag som bidrar til nytenkning og innovasjon tjenestefeltene.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan anvende kunnskap for å identifisere ressurser, fremme mestring og endring i samhandling med enkeltpersoner, familier, grupper og samarbeidspartnere.
  • Kan beherske aktuelle faglige verktøy og metoder for å bidra til arbeidsinkludering, systematisk endringsarbeid, mestring- og ressursrealisering og avhjelpe gjelds- og privatøkonomiske problemer.
  • Kan anvende faglig kunnskap for å identifisere ressurser og gi håp i samarbeid med mennesker i sårbare livssituasjoner og livskriser.
  • Kan anvende faglig kunnskap for å utrede og vurdere barn og unges omsorgssituajson, og iverksette tiltak der det er nødvendig.
  • Kan reflektere over hvordan forsknings,- erfarings- og brukerkunnskap kan anvendes i kunnskapsbasert praksis innenfor NAVs tjenestetilbud, barnevern, rusomsorg og psykisk helsearbeid.
  • Kan anvende erfaringer og kunnskap fra praksis til å reflektere kritisk over maktforhold, institusjonelle og politiske krav profesjonalitet, etiske dilemmaer og egen rolle som yrkesutøver relatert til målet om likeverdige tjenester.
  • Kan reflektere over risiko for uønskede hendelser, og over egen og tjenestenes rolle i arbeid med å forebygge og følge opp risiko for uønskede hendelser.
  • Kan beherske å anvende digitale verktøy til å oppdatere sin kunnskap om relevante sosialfaglige temaer.
  • Kan beherske å veilede brukere i bruk av digitale verktøy i velferdsforvaltningen.
  • Kan beherske å anvende faglig skjønn og lovverk, veiledere og retningslinjer i kartlegging og utredning av komplekse saksforhold.
  • Kan anvende juridisk kunnskap til å avgjøre konkrete saker, herunder å utrede og begrunne tvungne tiltak.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Har innsikt i politiske og administrative beslutningsprosesser, og hvordan sosionomer kan bidra til nytenking, tjenesteutvikling og politisk rådgiving.
  • Har innsikt i forhold som bidrar til ulikhet og kan fremme sosial rettferdighet sammen med mennesker i utsatte posisjoner.
  • Har innsikt i nytenkning og innovasjonsprosesser innen NAVs tjenestetilbud, barnevernet, rusomsorg og psykisk helsearbeid.
  • Kan planlegge og gjennomføre mestringsfremmende hjelpeprosesser med kartlegging, vurderinger og beslutninger i tråd med kunnskapsbasert praksis.
  • Kan formidle faglig kunnskap og forståelse som fremmer likeverd og mangfold, og bidrar til likestilling, inkludering, mestring.
  • Har innsikt i hvordan lovgivning omkring tvungne tiltak i velferdstjenester gir rammer og føringer for utøvelsen av sosialt arbeid
  • Kan utveksle synspunkter og erfaringer med arbeid med komplekse saksforhold og sammensatte problemer med andre, og gjennom dette bidra til utviklingen av god praksis.
  • Kan formidle saksfremstillinger, analyser og vurderinger skriftlig og muntlig.
Ingen utenom semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk teoriemne

Emnet er organisert som langsgående emne ved studiested Bodø og Levanger, og som samlingsbasert ved studiested Mo i Rana. Ved samlingsbasert undervisning er forelesninger og seminarer integrert.

Forelesninger

brukes til å gi en introduksjon til temaene som inngår i emnet, belyse pensum og synliggjøre koblinger mellom teori og praksis.

Undervisning og seminarer med fokus på anvendelse og refleksjon, og aktivitetsfag

brukes for ferdighetstrening i anvendelse av kritisk refleksjon over erfaringer fra praksis. Hensikten er å utvikle egen praksis videre, selvstendig og sammen med andre. Det benyttes drama som uttrykksform og verktøy for refleksjon over egen profesjonsrolle og uttrykk og bevissthet om egen rolle i gruppe med andre. Det er obligatorisk å delta i undervisning knyttet til anvendelse av fagstoff og ferdighetstreningen med bakgrunn i at å tilegne seg nye ferdigheter krever praktisk øvelse i samspill med andre.

Egenstudier

innebærer at studentene jobber selvstendig med forberedelser og etterarbeid til forelesninger, pensum og individuelle oppgaver. Det forventes at studenten legger en plan for eget arbeid med emnet

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem.

Sammensatt vurdering:

OD1: Deltakelse i aktivitetsfag. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100.

OD2: 80% deltakelse på deler av undervisning. Oppmøte beregnes pr økt.Obligatorisk undervisning markeres i undervisningsplan som kunngjøres i canvas. Karakterregel godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100.

Muntlig eksamen (MU). Karakterregel A-F. Teller 40/100.

Oppgave (OP), individuell: Karakterregel A-F. Teller 60/100.

Eksamen kan besvares på norsk eller annet skandinavisk språk.

Muntlig eksamen gjennomføres uten hjelpemidler. Det er tillatt å ha med penn og (blankt) papir inn på eksamen.

Ved innlevering av Oppgave (OP) er det i utgangspunktet tillatt med alle hjelpemidler. Det er imidlertid ikke tillatt å samarbeide ved individuell innlevering. Eksamenskandidatene må derfor være varsomme med diskusjon om oppgavetekst som kan gi seg utslag i likhet i innhold, oppbygning, språk, tolkning og vurderinger i besvarelsen. Besvarelsen skal være utformet av den enkelte kandidat alene, og likhet kan være et uttrykk for ikke tillatt samarbeid som kan bli betraktet som fusk. Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Se utfyllende bestemmelser i Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord (rektorvedtak av 16.05.23).