Emnebeskrivelse for 2024/25
Utredning, vurdering og tiltak i arbeid med barn, unge og familier
SOA5004
Emnebeskrivelse for 2024/25

Utredning, vurdering og tiltak i arbeid med barn, unge og familier

SOA5004
I emnet får studentene fordype seg i arbeid med utredning av omsorgssituasjon, vurderinger og utvikling av tiltak for barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner. Emnet trekker på kompetansen fra det første emnet i studiet om kritisk analyse og beslutning, og gir studentene anledning til å anvende denne i konkrete caser. I emnet vektlegges derfor studentenes arbeid med konkrete caser og å utvikle begrunnede arbeidsmåter for vurderinger og tiltak
Studenten må ha studierett på Master i sosialvitenskap. Fordypning sosialt arbeid eller barnevernsarbeid.

Kunnskap

Studenten:

  • Har avansert kunnskap om kravet til faglig kvalitet og forsvarlighet i utrednings- og tiltaksarbeid i arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner.
  • Har avansert kunnskap om utredning og vurdering av omsorgssituasjon og hvordan overgrep og omsorgssvikt oppstår og kommer til uttrykk
  • Har spesialisert kunnskap om vurdering av barnets beste i et samfunn preget av mangfold, herunder kunnskap om minoritetsperspektiver og samisk kultur og familieliv.
  • Har inngående kunnskap om familiearbeid
  • Har inngående kunnskap om miljøterapi som arbeidsmetode med barn og unge, i og utenfor institusjon

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan analysere komplekse faglige problemstillinger i arbeid med barn, unge og familier
  • Kan bruke ulike perspektiver og tilnærminger i samtaler, samarbeid og i relasjoner med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner
  • Kan analysere og forholde seg kritisk til prinsippet om barnets beste og hvordan dette kan anvendes i møte med barn og foreldre
  • Kan identifisere og analysere etiske problemstillinger og utøve forsvarlig skjønn i arbeid med barn, unge og foreldre, i og utenfor institusjon.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan anvende kunnskap og ferdigheter for å planlegge miljøterapeutiske tilnærminger i og utenfor institusjon.
  • Kan analysere relevante yrkesetiske problemstillinger i arbeid med barn, unge og familier i utsatte livssituasjoner, og kritisk reflektere over hvordan egne verdier kan innvirke på arbeidet.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.

Teoriemne.

Obligatorisk emne for studenter Master i sosialvitenskap, fordypning barnevernsarbeid.

Valgemne for studentene Master i Sosialvitenskap, fordypning sosialt arbeid.

Undervisningene foregår primært på campus, bolkbasert (for å tilpasse de som har jobb ved side av studien), men kan kombineres med enkelte digitale undervisninger. Læringsaktiviteter vil være forelesninger, seminarer og gruppearbeid, samt egenstudier.

Studentene skal levere et skriftlig arbeidskrav (AK) på inntil 3 sider om en etisk problemstilling relatert til forsvarlighet, kvalitet og/eller skjønnsvurdering i arbeid med barn, unge og familier i eller utenfor institusjon. Arbeidskravet legges frem for medstudenter i gruppe med påfølgende drøfting i gruppa.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Ingen

Sammensatt vurdering (SV) bestående av:

  • Muntlig eksamen (MU). Individuell. Presentasjon 30 minutter av praktisk case med analyse, løsning og begrunnelse for fremgangsmåte. Vurdering A-F. Teller 100/100
  • Arbeidskrav (AK). Skriftlig arbeidskrav på inntil 3 sider Vurdering Godkjent/Ikke godkjent. Teller 0/100.

Ved hjemmeeksamen og OP er det i utgangspunktet tillatt med alle hjelpemidler. Det er imidlertid ikke tillatt å samarbeide ved individuell innlevering. Eksamenskandidatene må derfor være varsomme med diskusjon om oppgavetekst som kan gi seg utslag i likhet i innhold, oppbygning, språk, tolkning og vurderinger i besvarelsen. Besvarelsen skal være utformet av den enkelte kandidat alene, og likhet kan være et uttrykk for ikke tillatt samarbeid som kan bli betraktet som fusk. I arbeidet med OP arbeider studentene i grupper med kritisk refleksjon, den skriftlige oppgaven skal likevel utformes selvstendig.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Se utfyllende bestemmelser i Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord (rektorvedtak av 16.05.23).