Emnebeskrivelse for 2024/25
Teori og kritisk analyse i sosialt arbeid
SOA5006
Emnebeskrivelse for 2024/25

Teori og kritisk analyse i sosialt arbeid

SOA5006

I emnet vektlegges kunnskap om og anvendelse av teorier som kan bidra til å analysere og forstå sammensatte problemer og det komplekse samspillet mellom individ-, gruppe og samfunn.

Emnet vektlegger praksisnær kunnskap og forskning, og det tette samspillet mellom etikk, verdier, erfaring og teori i sosialt arbeid som profesjonsfag og akademisk disiplin.

Studenten må ha studierett på Master i sosialvitenskap, fordypning sosialt arbeid.

Kunnskap

Studenten:

  • Har inngående kunnskap om sosialt arbeids teorier og begreper og deres anvendelse.
  • Har inngående kunnskap om etiske teorier i sosialt arbeid.
  • Har inngående kunnskap om sosialt arbeid som akademisk disiplin, relevante vitenskapelige metoder og deres anvendelse innen fagområde.
  • Har inngående kunnskap om teoretiske perspektiver som kan bidra til å forstå forholdet mellom individ, gruppe og samfunn, makt, sosial ulikhet og sosial posisjon.
  • Kan anvende kunnskap på nye områder innen sosialt arbeid.

Ferdigheter

Studenten:

  • Kan gjøre rede for og analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger innenfor fagområdet.
  • Kan anvende etiske teorier i profesjonsetiske vurderinger.
  • Kan arbeide selvstendig med utvikling av ny kunnskap og forståelse av sosialt arbeid.
  • Kan kritisk vurdere, og bruke relevante metoder for faglig utviklingsarbeid på en selvstendig måte.
  • Kan finne, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff, og framstille dette slik at det belyser en problemstilling.
  • Kan beherske relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer.

Generell kompetanse

Studenten:

  • Kan analysere sosialfaglige og profesjonsetiske problemstillinger.
  • Kan anvende sosialfaglige kunnskaper og ferdigheter på nye områder for å gjennomføre avanserte arbeidsoppgaver og prosjekter.
  • Kan formidle kunnskap og selvstendige analyser beherske sosialt arbeids uttrykksformer.
  • Kan kommunisere om sosialfaglige problemstillinger, analyser og konklusjoner innenfor fagområdet, både med spesialister og til allmennheten.
  • Kan bidra til nytenkning og innovasjon i sosialt arbeid.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.

Teoriemne.

Obligatorisk emne for studenter ved Master i sosialvitenskap, fordypning sosialt arbeid.

Undervisningene foregår primært på campus, bolkbasert (for å tilpasse de som har jobb ved side av studiet), men kan kombineres med enkelte digitale undervisninger.

Læringsaktiviteter vil være forelesninger, seminarer, gruppearbeid og egenstudier.

Det er obligatorisk for studentene å gjennomføre gruppearbeid med analyse av komplekse problemstillinger eller saksforhold (AK). Studentene skal være i en fast gruppe som møtes minimum tre ganger.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering (SV) bestående av:

  • Hjemmeeksamen (HJ). Individuell. 8 dager. Vurdering A-F. Teller 70/100.
  • Oppgave (OP). Individuell. Vurdering A-F. Teller 30/100.
  • Arbeidskrav (AK). Deltakelse i gruppearbeid med kritisk analyse av komplekse problemstillinger eller saksforhold. Arbeidskravet dokumenteres med individuell rapport fra litteratursøk og refleksjonsnotat over gruppediskusjoner. Vurdering Godkjent/Ikke godkjent. Teller 0/100.

Ved hjemmeeksamen og OP er det i utgangspunktet tillatt med alle hjelpemidler. Det er imidlertid ikke tillatt å samarbeide ved individuell innlevering. Eksamenskandidatene må derfor være varsomme med diskusjon om oppgavetekst som kan gi seg utslag i likhet i innhold, oppbygning, språk, tolkning og vurderinger i besvarelsen. Besvarelsen skal være utformet av den enkelte kandidat alene, og likhet kan være et uttrykk for ikke tillatt samarbeid som kan bli betraktet som fusk. I arbeidet med OP arbeider studentene i grupper med kritisk refleksjon, den skriftlige oppgaven skal likevel utformes selvstendig.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk dersom ikke annet er opplyst for den enkelte eksamen. Se utfyllende bestemmelser i Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord (rektorvedtak av 16.05.23).