Kvalitative forskningsmetoder og kritiske analysestrategier
Kvalitativ forskning har funnet terreng i de senere tiår som grunnlag for å forstå en sosial verden som blir stadig mer kompleks og multidimensjonal. Kvalitative metoder har også blitt mer varierte og avanserte, og nye programmer er blitt utviklet for å støtte opp under analyse av kvalitative data. Det er viktig å kunne stille seg kritisk til , og evaluere, hvilke kvalitative forskningsstrategier og former for analyse som egner seg for ulike formål.
Kurset fokuserer på utfordringer med, og teoretiske grunnforståelser i, ulike kvalitative forskningsstrategier.
Dette kurset omhandler følgende områder:
- Utviklingen av kvalitative metoder
- De metodologiske grunnprinsippene i kvalitativ forskning
- Kritiske elementer av kvalitative design
- Kritisk evaluering av kvalitative data
- Avanserte kvalitative analyseformer
- Evaluering av kvalitet i kvalitative analyseformer
Søkere må være tatt opp på et doktorgradsprogram.
Andre studenter med fullført mastergrad kan søke om opptak. Opptak vil bli gjenstand for en individuell vurdering.
Læringsutbytte:
En kandidat med fullført kvalifikasjon skal ha følgende totale læringsutbytte definert i kunnskap, ferdigheter og generell kompetanse:
Kunnskap
Kandidaten...
- skal ha avansert kunnskap om bruken av kvalitative metoder og kjenne den kvalitative metodologiens historie
- skal kunne vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike kvalitative forskningsmetoder og prosesser i kvalitativ forskning
- skal kjenne kvalitative datas egenskaper og kunne bidra til utvikling av metodekunnskapen på feltet
- skal ha kunnskap om metoder og strategier for analyse av ulike typer kvalitative data
Ferdigheter
Etter gjennomføring av kurset skal studenter kunne ha utviklet evne til å:
- Designe kvalitative studier som egner seg til å besvare kvalitative spørsmål
- Begrunne metodologiske valg i kvalitative design
- Generere og organisere forskjellige typer kvalitative data
- Analysere forskjellige typer kvalitative data på måter som egner seg for et kvalitativt studie
Generell kompetanse
Etter gjennomføring av kurset skal studenter kunne ha utviklet evne til å:
- Planlegge, utføre og begrunne kvalitativ forskning
- Delta i, å bidra til, akademiske diskusjoner om kvalitativ forskning
- Kritisk vurdere kvaliteten i kvalitative studier