Emnebeskrivelse for 2024/25
Et godt psykososialt læringsmiljø for elevers utvikling og trivsel
SPD1002
Emnebeskrivelse for 2024/25

Et godt psykososialt læringsmiljø for elevers utvikling og trivsel

SPD1002
Skolen skal være en trygg arena som fremmer læring og helse med tilhørende vern mot krenkelser. Emnet Et godt psykososialt læringsmiljø for elevers utvikling og trivsel (15 stp.) har som formål å bidra til økt kunnskap om hvordan skolen med dens lærere kan støtte og tilrettelegge for mestringsorienterte læringsmiljø i forhold til elever i risiko for sosial utstøting.

I emnet utdypes sentrale komponenter som kjennetegner et godt psykososialt læringsmiljø ut fra et individ- og et systemperspektiv. Sentrale temaer i emnet er: (digital) mobbing, problematisk skolefravær, psykiske lidelser (depresjon og angst), problematferd, rusmiddelmisbruk, og svikt i oppvekstmiljøet (omsorgssvikt, vold, rus). Det vil også bli lagt særlig vekt på problemstillinger rundt overgangen fra ungdomsskole til videregående skole.

Innenfor rammen av de sentrale temaene vil også minoritetspråklige elevers eventuelle utfordringer aktualiseres sammen med samarbeid mellom skolens aktører og utvikling av forskningsbasert skolepraksis.

Det legges særlig vekt på hvordan lærere aktivt kan arbeide for å utvikle et godt psykososialt læringsmiljø med fokus på elevmedvirkning og samarbeid.

Lærerutdanning eller tilsvarende. Emnet er tilknyttet KfK Spesialpedagogikk 1, 8.-13. trinn.

For å bli omfattet av stipend- og vikarordningen, er det frist for å søke via Udirs søknadssystem 1.mars. For å bli kvalifisert for opptak må man i tillegg søke direkte til Nord universitet innen 15. mai.

Deltakere utenfor ordningen med stipend- og vikarmidler kan også søke opptak direkte til Nord universitet. Tilbud om studieplass gis under forutsetning av ledige plasser. Potensielle deltakere som søker utenfor finansieringsordningen må finne andre kilder til finansiering av studiet.

Lærerutdanning eller tilsvarende.

KUNNSKAP

Studenten

  • har bred kunnskap om grunnleggende, generelle faktorer i et godt psykososialt læringsmiljø
  • har kunnskap om gjeldende lov- og regelverk for psykososiale læringsmiljø
  • har kunnskap om fenomener som mobbing, problematisk skolefravær, psykiske lidelser (depresjon og angst), rusmiddelmisbruk, problematferd og svikt ioppvekstmiljøet (omsorgssvikt, vold, rus) samt mulige konsekvenser for elevens atferd, utvikling og læring
  • har bred kunnskap om tilrettelegging av læringsmiljøet samt individuelle tiltak for elever som opplever mobbing, problematisk skolefravær, psykiske lidelser rusmiddelmisbruk, problematferd og svikt i oppvekstmiljøet
  • har kjennskap til elevers og foreldres medvirkning/empowerment i elevens opplæringstilbud
  • har kunnskap om betydningen av samarbeid samt ulike samarbeidsformer for tilrettelegging for gode psykososiale læringsmiljø

FERDIGHETER

Studenten

  • kan finne fram til, vurdere og henvise til informasjon og fagstoff vedrørende faktorer som fremmer og hemmer gode psykososiale læringsmiljø
  • kan anvende sin faglige kunnskap om det psykososiale læringsmiljøet for å kunne fremme læringsmiljøet i egen undervisning og skole
  • kan beherske relevante tiltak for å støtte elever som opplever mobbing problematisk skolefravær, psykiske lidelser rusmiddelmisbruk, problematferd og svikt i oppvekstmiljøet
  • kan reflektere over egen praksis vedrørende psykososiale læringsmiljø samt støtte elever som opplever mobbing, problematisk skolefravær, psykiske lidelser, rusmiddelmisbruk, problematferd og svikt i oppvekstmiljøet og tilpasse denne under veiledning

GENERELL KOMPETANSE

Studenten

  • kan formidle sentralt fagstoff i form av teorier, problemstillinger og løsninger både skriftlig og muntlig
  • har innsikt i relevante yrkesetiske problemstillinger i det psykososiale læringsmiljøet på 8.-13. trinn
  • kan drøfte og diskutere ulike synspunkter knyttet til det psykososiale læringsmiljøet i eget kollegium, og dermed bidra til utvikling av god praksis
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studentene disponerer en bærbar datamaskin.
Dette er et obligatorisk emne.

Emnet er helt nettbasert, hvor studiet gjennomføres i en struktur på tre moduler. Modulene inkluderer varierende læringsressurser:

Asynkrone ressurser (tidsmessig uavhengig): videoforelesninger, podkaster, artikler og pensumlitteratur

Synkrone ressurser: 2-3 streamede undervisningsøkter per modul. Hver økt er tre timer.

Hver modul avsluttes med et modulmøte, hvor innholdet i modulen oppsummeres og diskuteres i kollokviegrupper. Tidspunktene for modulmøtene bestemmes av gruppen. På modulmøtene er det også gode muligheter for å utveksle erfaringer mellom studentene.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og/eller sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet.

Obligatorisk deltakelse (OD) i de tre moduldiskusjonene i kollokviegruppene. Deltakelse bekreftes av felles modulrapport. Obligatorisk deltakelse vurderes til godkjent/ikke godkjent. Det er krav om minimum 80% deltakelse. Teller 0/100 av karakteren.

Arbeidskrav (AK) er et refleksjonsnotat (lengde 4-5 sider). Utgangspunktet for refleksjonsnotatet er et dilemma i studentens egen arbeidshverdag innenfor emnets tema. Notatet inneholder også ulike perspektiver som for eksempel elev-, ledelse-, foresattes, skolens og samarbeidspartneres perspektiv. Notatet har som mål å prøve ut ny faglig kunnskap og utvikle praksis i egen undervisning og på skolen. I notatet refereres det til aktuell teori, lovverk og forskning. Vurderes til godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.

Hjemmeeksamen (HJ). Varighet 6 timer. Teller 100/100 av karakteren. Karakterregel A-E, Beste A, Ikke bestått F.

Alle hjelpemidler tillatt på hjemmeeksamen.

Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.