Psykisk helse - et ansvar for hele samfunnet
Skolen skal være en trygg arena som fremmer læring og helse med tilhørende vern mot krenkelser. Temaet handler følgelig om elever i utfordrende livssituasjoner med et kunnskapsgrunnlag som kan bidra til økt forståelse for kompleksitet på området.
Temaet har også som formål å bidra til økt kunnskap om hvordan skolen med dens lærere kan støtte og tilrettelegge for mestringsorienterte læringsmiljø for elever som er ekstra sårbare for sosial utstøting.
Jfr følgende fokusområder:
- Mobbing
- Minoritetsspråklige elevers tilhørighet i skolen
- Omsorgssvikt og vold i nære relasjoner
- Problematisk skolefravær
- Rusmiddelmisbruk
Lærerutdanning eller tilsvarende. I tillegg kreves det 30stp spesialpedagogikk på grunnleggende nivå. Emnet er tilknyttet KfK Spesialpedagogikk 2, 5.-10. trinn.
For å bli omfattet av stipend- og vikarordningen, er det frist for å søke via Udirs søknadssystem 1.mars.
10.mars åpnes det for søking via Nord universitet. Dette gjelder også for deltakere utenfor stipend- og vikarordningen, hvor tilbud gis under forutsetning av ledige plasser.
Studiet har som formål å bidra til økt kunnskap om hvordan skolen og dens lærere kan støtte og utvikle mestringsorienterte læringsmiljø for særskilt sårbare elever.
Dermed følger studiets mer nære læringsutbytte:
Kunnskap
Studenten har:
- Bred kunnskap om gjeldende lov- og regelverk for bedring og utvikling av det psykososiale miljøet
- Inngående kunnskap om sentrale teorier knyttet til elever med psykososiale vansker
- Bred kunnskap om relevante kartleggingsverktøy innenfor samspill og atferd
- Inngående kunnskap om ulike perspektiver på diagnoser/kategorier innen psyko-sosiale vansker
- Avansert kunnskap som gjør at man evner å se seg selv i lys av elever som strever med sosiale tilknytninger, foruten samarbeid med kolleger i utfordrende og samarbeidende
Ferdigheter
Studenten kan:
- Identifisere områder med behov for iverksetting av forebyggende tiltak innen det psykososiale miljøet
- Bidra til skolens samarbeid om utvikling, endring og forbedring av elevenes psykososiale miljø
- Kartlegge, identifisere og analysere faktorer som hemmer og fremmer elevenes psykososiale miljø på individ- og systemnivå
- Vurdere og anvende kunnskaper om ulike psyko-sosiale vansker for derved å kunne identifisere og analysere faktorer som hemmer og fremmer læring og utvikling på individ- og systemnivå
- Bidra til å fremme skolens psykososiale miljø med utvikling av gode læringsbetingelser for alle elever.
Generell kompetanse
Studenten kan:
- Bidra til utvikling av skolens psykososiale miljø med vekting på gode læringsbetingelser for alle elever
- Analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger innen hovedtemaene sosiale- og emosjonelle vansker same psykisk helse
Emnet er helt nettbasert. Studiet gjennomføres i en struktur på tre moduler. Modulene inkluderer varierende læringsressurser:
Asynkrone ressurser (tidsmessig uavhengig): videoforelesninger, podkaster, artikler og pensumlitteratur
Synkrone ressurser: 2 streamade undervisningsøkter per modul. Hver økt er på tre timer.
Hver modul avsluttes med et modulmøte hvor innholdet i modulen oppsummeres og diskuteres i kollokviegrupper. Tidspunkt for modulmøte bestemmes av gruppen. På modulmøtene er det også gode muligheter for å utveksle erfaringer mellom studentene.
Det planlegges videre kartlegging av psykososialt miljø / psykisk helse på egen skole. Herunder følger utvikling av nye - eller endringer av eksisterende tiltak for å kunne skape trygge og gode psykososiale miljø både i klassen og på skolen for øvrig.
Det legges opp til et nært samarbeid mellom studenter, kolleger og skoleledelse. Det blir i denne sammenheng lagt vekt på drøftinger av problemstillinger med tiltak knyttet til utvikling av gode psykososiale miljø, der den enkelte elev kan oppleve trygghet og sosial tilhørighet.
Obligatorisk deltakelse (OD) i de tre moduldiskusjonene i kollokviegruppe. Deltakelse bekreftes av felles modulrapport.Vurderes som godkjent/ikke godkjent.
Arbeidskrav (AK) er et refleksjonsnotat (lengde 4-5 sider). Refleksjonsnotatet knyttes til utfordringer innen psykiske helse/ psykososialt miljø på individ- og systemnivå basert på studentens egne erfaringer og samtaler med skolens ledelse og/eller andre samarbeidsaktører. I notatet er det referert til aktuell teori, lovverk og forskning.
Refleksjonsnotatet blir vurdert i form av godkjent/ikke godkjent og må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.
Hjemmeeksamen (HJ). Varighet 14 dager. Det anvendes gradert karakterskala fra A til F, der F er ikke bestått. Det benyttes intern og ekstern sensor.
Alle hjelpemidler tillatt på hjemmeeksamen.
Unntak: Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.