Emnebeskrivelse for 2024/25
Funksjonsvariasjon
SPD5023
Emnebeskrivelse for 2024/25

Funksjonsvariasjon

SPD5023
Begrepet funksjonsvariasjon kan brukes til å beskrive mangfoldet av fysiske, psykiske og kognitive evner som finnes hos alle mennesker. Begrepet inneholder ingen verdi, vi er alle forskjellige og har forskjellige funksjoner. Emnet Funksjonsvariasjon har som formål å bidra til økt kunnskap om hvordan barnehagen og skolen og dens lærere kan tilrettelegge for mestringsorienterte læringsmiljø og individuell tilrettelegging for elever med ulike funksjon.

I emnet behandles:    

  • Funksjonsvariasjoner og individuelle, sosiale og relasjonelle perspektiver på læring og utvikling  
  • ADHD og autismespekterdiagnoser 
  • intellektuelle funksjonsnedsettelser 
  • syn-/hørselnedsettelser 
  • barn/elever med stort læringspotensial
  • sosiale og emosjonelle utfordringer 

Opptak til master i tilpasset opplæring fordypning spesialpedagogikk, eller som enkeltemnestudent.

Opptakskravet er:

Fullført lærerutdanning* med karakter C eller høyere i pedagogikk.

* Allmennlærer, grunnskolelærer, førskolelærer, barnehagelærer, faglærerutdanninger, praktisk pedagogisk utdanning (PPU).

Andre utdanninger som kan kvalifisere er:

  • Bachelor i spesialpedagogikk
  • Bachelor i pedagogikk
  • Bachelor i vernepleie
  • Annen relevant 3-årig pedagogisk utdanning med minimum 30 studiepoeng spesialpedagogikk

Gjeldene for alle overnevnte er at gjennomsnittskarakteren i opptaksgrunnlaget må være C eller bedre.

Opptak til master i tilpasset opplæring fordypning spesialpedagogikk, eller som enkeltemnestudent.

Opptakskravet er:

Fullført lærerutdanning* med karakter C eller høyere i pedagogikk.

* Allmennlærer, grunnskolelærer, førskolelærer, barnehagelærer, faglærerutdanninger, praktisk pedagogisk utdanning (PPU).

Andre utdanninger som kan kvalifisere er:

  • Bachelor i spesialpedagogikk
  • Bachelor i pedagogikk
  • Bachelor i vernepleie
  • Annen relevant 3-årig pedagogisk utdanning med minimum 30 studiepoeng spesialpedagogikk

Gjeldene for alle overnevnte er at gjennomsnittskarakteren i opptaksgrunnlaget må være C eller bedre.

KUNNSKAP 

Studenten 

  • har avansert kunnskap om sentrale teorier angående ulike forklaringer til funksjonsvariasjoner som ADHD og autismespekterdiagnoser; intellektuelle funksjonsnedsettelser; syn-/hørselnedsettelser; barn/elever med stort læringspotensial; sosiale og emosjonelle utfordringer 
  • har inngående kunnskap om og forståelse av læring- og livssituasjoner til barn og elever med funksjonsvariasjoner  
  • har kunnskap om lover, rettigheter og saksgang for mennesker med funksjonsvariasjoner 
  • har kunnskap om tilpasning av læringsmiljøet og individuelle tiltak for barn og elever med ulike funksjon 
  • kan anvende teoretisk kunnskap om funksjonsvariasjoner i spesialpedagogisk praksis  

FERDIGHETER 

Studenten 

  • kan selvstendig og i samarbeid med andre bruke forskningsbasert kunnskap for å analysere, planlegge, gjennomføre og reflektere over tiltak overfor barn og elever med ulik funksjon med utgangspunkt i forskning og erfaringsbasert kunnskap  
  • kan selvstendig identifisere individuelle og miljømessige forhold som hemmer og fremmer læring og utvikling for barn og elever med ulik funksjon.   
  • kan bruke teori til å identifisere og utvikle egnede, forskningsbaserte tiltak og individuelle planer for opplæring for barn og elever med ulik funksjon.  
  • kan reflektere kritisk og konstruktivt over sin egen praksis og relatere den til spesialpedagogisk teori 

  GENERELL KOMPETANSE 

Studenten  

  • kan selvstendig analysere, evaluere og kritisk reflektere over arbeidsformer i anslutning til barn og elever med funksjonsvariasjon og innehar endrings- og utviklingskompetanse for å fremme et inkluderende barnehage- og skolemiljø for alle 
  • kan kommunisere om faglige problemstillinger i samarbeid med skolens/barnehagens ledelse og andre instanser for å bidra til en positiv utvikling i læring- og livssituasjoner til barn og elever med funksjonsvariasjoner  
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter til å fremme barnehagen og skolens psykososiale miljø for å kunne utvikle gode læringsbetingelser for alle barn 
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin.

Valgfritt emne for studenter på master i tilpasset opplæring fordypning spesialpedagogikk.

Emnet kan søkes på som enkeltemnestudent.

Tilbudet er samlings - og delvis nettbasert. Det vil være 3 samlinger. Undervisningsformene er varierte og inkluderer forelesninger, case-/problembasert undervisning og kollokvier. 

Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Sammensatt vurdering - alle delene må være godkjent/bestått for å få karakter i emnet:

  • Arbeidskrav(AK): Fagtekst på 8-12 sider med utgangspunkt i valgt funksjonsvariasjon, individuelt eller to og to sammen. I teksten utdypes årsaker, forklaringer og siste forskning rundt valgt funksjonsvariasjon. Teksten er knyttet til praksisfeltet og studenten reflekterer over relevante tiltak og intervensjoner i relasjon til funksjonsvariasjonen. Det gis veiledning på arbeidet. Arbeidet presenteres og diskuteres i gruppa.  Karakterregel: Godkjent/ikke godkjent. Teller 0/100 av karakteren.
  • Skriftlig skoleeksamen (SK): Individuell, skriftlig skoleeksamen av 4 timers varighet. Karakterregel: Bokstavkarakter, A - F. Teller 100/100 av karakteren.

AK: Alle hjelpemidler

SK: Penn, linjal, og inntil 2 stk tospråklige ordbøker

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.