Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)
Media and Games – History and Culture
SPO1006
Gjeldende emnebeskrivelse (sist oppdatert 2023/24)
Media and Games – History and Culture
SPO1006
Emnet gir bakgrunnskunnskap som kreves for selv å bli en effektiv og bevisst formidler, herunder innsikt i mediehistorie, mediekultur, spillhistorie, spillkultur, analyse og kritisk tenkning i møte med ulike medierte budskap.
Emnet gir introduksjon til og grunnleggende innsikt i temaer som:
- Mediehistorie og massekommunikasjon før den digitale tidsalderen.
- Det digitale skiftet: teknologi og mediebruk de siste 20-30-år.
- Spillhistorie - fra de eldste kjente spill til moderne former for dataspill
- Hva er et spill, og hva betyr det å spille?
- Spill og historiefortelling
- Mediekultur, spillkultur og makt.
- «Media literacy» - kildekritikk og kritisk vurdering av mediebudskap.
- Deltakende tekstskaping og tekstanalyse i spill på nettet
Forbeholdt studenter på bachleorprogrammet Spill og opplevelsesteknologi
Kunnskap
Studenten...
- har kunnskaper om mediekulturens utvikling over tid, og betydningen av å forstå sjangernormer, retorikk, kontekst og medieplattform
- kan bruke kunnskapene for å forstå de mulighetene/ressursene digital kommunikasjonsteknologi gir, i nåtid og framtid
- har kunnskap om hvordan spill har utviklet seg over tid, og hvilken rolle spillkultur har og har hatt i samfunnet
Ferdigheter
Studenten...
- kan analysere mediert kommunikasjon
- har analyseferdigheter og kildekritisk kompetanse
- kan overføre kunnskap om tidligere trender og erfaringer til eget arbeid, med forståelse av egen rolle, kontekst, plattform, sjanger og målgruppe
- kan kommunisere om faglige problemstillinger knyttet til ulike typer mediebudskap
- kan analysere og evaluere et spills design, spillbarhet, eksplisitte og implisitte budskap
Generell kompetanse
Studenten...
- har bakgrunnskunnskap som kreves for selv å bli en effektiv og bevisst formidler
- kan delta i evaluering av medstudenters arbeid, gi og ta tilbakemeldinger på en konstruktiv måte
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Obligatorisk
Forelesninger, gruppearbeid, praktiske oppgaver og problemløsning.
Læringsaktiviteter består av forelesninger i teoretisk materiale. Relevant materiale for selvstudium og videoer kan bli lagt til underveis i emnet.
Læringsaktiviteter foregår på campus, online eller i kombinasjon. Undervisningen kan kan foregå langsgående (ukentlig) og/eller samlingsbasert.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser. Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringsystem
Undervisningsaktivitet
- Arbeidskrav - 5 oppgaver, godkjent/ikke godkjent
- Obligatorisk deltakelse - oppmøte (80%) godkjent/ikke godkjent
Eksamen
- Hjemmeeksamen (HJ) (100 %) -
- Del 1: mediehistorie og -kultur
- Del 2: spillhistorie og -kultur
Undervisningsaktivitet må være godkjent for å få karakter i emnet.
Alle hjelpemidler.