Sykepleie til personer med diabetes
For personer med diabetes er god behandling og oppfølging avgjørende for å kunne leve godt med sin diabetes.
Emnet «Sykepleie til personer med diabetes» har som mål å videreutvikle studentens handlingskompetanse innen diabetes. Det totale læringsutbytte er knyttet til kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.
Studenten skal kunne kombinere klinisk erfaring og ekspertise med beste tilgjengelige kunnskap for å yte oppfølging og behandling av høy faglig kvalitet. Forebygging, oppfølging og behandling ved type 1 og type 2 diabetes hos barn, unge, voksne, gravide og eldre. Eksempelvis på sykehus, sykehjem, ulike institusjoner eller i eget hjem.
Emnet er forbeholdt studieprogrammet i Diabetessykepleie.
Studenter må ha fullført bachelor i sykepleie.
Emnet er forbeholdt studieprogrammet i Diabetessykepleie.
Studenter må ha fullført bachelor i sykepleie.
Kunnskap:
- har avansert kunnskap om diabetes og diabetesrelaterte komplikasjoner, praktisk medikamenthåndtering og oppfølging, samt kosthold, fysisk aktivitet og livsstil som blodsukkerregulerende tiltak
- har spesialisert innsikt i forebygging, oppfølging og behandling av akutte komplikasjoner og senkomplikasjoner ved diabetes
- har inngående kunnskap i brukerperspektivet - hvordan det er å leve med diabetes
- kan anvende sine kunnskaper på helhetlige og innovative måter, for å utrede livssituasjonen for personer med diabetes
Ferdigheter:
- kan analysere diabetesfaglige problemstillinger, og se det fra et bruker- og samfunnsperspektiv, inkludert sosioøkonomiske utfordringer.
- kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å løse kliniske problemstillinger, formulere faglige resonnementer og/eller videreutvikle egen handlingskompetanse og praksis
- kan analysere eksisterende teorier, gjeldende praksis, egen praksisutøvelse og tverrfaglig samarbeid innen fagområdet diabetes
- kan arbeide kunnskapsbasert, gjøre selvstendige kliniske undersøkelser og vurderinger av personer med diabetes og iverksette helsefremmende, forebyggende og behandlende tiltak, samt dokumentere disse
- kan bruke relevante metoder, utstyr og ferdigheter for blodsukkermåling og insulinbehandling
- kan undervise, veilede og samhandle med personer med diabetes, og deres pårørende, om helsefremmende, forebyggende og behandlende tiltak
Generell kompetanse:
- kan analysere og reflektere over etiske og faglige problemstillinger innen fagområdet diabetes
- kan arbeide kunnskapsbasert i møte med personer med diabetes, som vil si å planlegge og utøve sykepleie basert på kritisk vurdering av forskning, erfaringskunnskap og pasienters preferanser og behov
- kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å kvalitetssikre tjenestetilbudet, forbedre prosedyrer og kritisk vurdere om helsetjenestene tilbys i tråd med gjeldende retningslinjer
- behersker fagområdets uttrykksformer, og kan formidle og begrunne egne faglige synspunkter i helsetjenesten og samfunnet kan kommunisere og samhandle tverrfaglig med relevante yrkesgrupper og etater, for å sikre sammenheng og kvalitet på tvers av tjenestesteder og -nivå.
- kan bidra til nytenking innen fagområdet diabetes, og til å utvikle kunnskapsbasert praksis.
Samlingsbasert hvor nettbasert og fysisk undervisning kombineres, totalt 9 dager. Første samling gjennomføres fysisk, mens andre og tredje samlig gjennomføres digitalt. Samlinger på 3 dager med forelesninger, caser, gruppearbeid og refleksjonssirkler.
Undervisningen består av veksling mellom forelesninger, studentaktivitet og seminarer. Utvalgte deler av pensum blir behandlet i forelesninger, men studenten har selv ansvar for å gjennomgå alt pensum. Det forventes at studentene påvirker innholdet i diskusjoner og seminarer ved å bidra med egne innspill og kommentarer.
Eksamen i SYK5005 må være bestått for å framstille seg for eksamen i SYK5006.
Studentene utfører to arbeidskrav mellom samlinger som omhandler teoretiske, praktiske og/eller kliniske problemstillinger. Disse må være bestått for å framstille seg for eksamen.
Eksamen består av en skriftlig hjemmeeksamen med gitt oppgavetekst.
Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv.
For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens - samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet- rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen