Emnebeskrivelse for 2024/25
Sykepleie til personer med diabetes
SYK5006
Emnebeskrivelse for 2024/25

Sykepleie til personer med diabetes

SYK5006
Dette er emnet for sykepleiere innen kommune- og spesialisthelsetjenesten som ønsker å utvide sitt kunnskapsgrunnlag og tilegne seg kliniske og praktiske ferdigheter innen fagområdet diabetes.

For personer med diabetes er god behandling og oppfølging avgjørende for å kunne leve godt med sin diabetes.

Emnet «Sykepleie til personer med diabetes» har som mål å videreutvikle studentens handlingskompetanse innen diabetes. Det totale læringsutbytte er knyttet til kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

Studenten skal kunne kombinere klinisk erfaring og ekspertise med beste tilgjengelige kunnskap for å yte oppfølging og behandling av høy faglig kvalitet. Forebygging, oppfølging og behandling ved type 1 og type 2 diabetes hos barn, unge, voksne, gravide og eldre. Eksempelvis på sykehus, sykehjem, ulike institusjoner eller i eget hjem.

Emnet er forbeholdt studieprogrammet i Diabetessykepleie.

Studenter må ha fullført bachelor i sykepleie.

Emnet er forbeholdt studieprogrammet i Diabetessykepleie.

Studenter må ha fullført bachelor i sykepleie.

Kunnskap:

  • har avansert kunnskap om diabetes og diabetesrelaterte komplikasjoner, praktisk medikamenthåndtering og oppfølging, samt kosthold, fysisk aktivitet og livsstil som blodsukkerregulerende tiltak
  • har spesialisert innsikt i forebygging, oppfølging og behandling av akutte komplikasjoner og senkomplikasjoner ved diabetes
  • har inngående kunnskap i brukerperspektivet - hvordan det er å leve med diabetes
  • kan anvende sine kunnskaper på helhetlige og innovative måter, for å utrede livssituasjonen for personer med diabetes

Ferdigheter:

  • kan analysere diabetesfaglige problemstillinger, og se det fra et bruker- og samfunnsperspektiv, inkludert sosioøkonomiske utfordringer.
  • kan analysere og forholde seg kritisk til ulike informasjonskilder og anvende disse til å løse kliniske problemstillinger, formulere faglige resonnementer og/eller videreutvikle egen handlingskompetanse og praksis
  • kan analysere eksisterende teorier, gjeldende praksis, egen praksisutøvelse og tverrfaglig samarbeid innen fagområdet diabetes
  • kan arbeide kunnskapsbasert, gjøre selvstendige kliniske undersøkelser og vurderinger av personer med diabetes og iverksette helsefremmende, forebyggende og behandlende tiltak, samt dokumentere disse
  • kan bruke relevante metoder, utstyr og ferdigheter for blodsukkermåling og insulinbehandling
  • kan undervise, veilede og samhandle med personer med diabetes, og deres pårørende, om helsefremmende, forebyggende og behandlende tiltak

Generell kompetanse:

  • kan analysere og reflektere over etiske og faglige problemstillinger innen fagområdet diabetes
  • kan arbeide kunnskapsbasert i møte med personer med diabetes, som vil si å planlegge og utøve sykepleie basert på kritisk vurdering av forskning, erfaringskunnskap og pasienters preferanser og behov
  • kan anvende sine kunnskaper og ferdigheter for å kvalitetssikre tjenestetilbudet, forbedre prosedyrer og kritisk vurdere om helsetjenestene tilbys i tråd med gjeldende retningslinjer
  • behersker fagområdets uttrykksformer, og kan formidle og begrunne egne faglige synspunkter i helsetjenesten og samfunnet kan kommunisere og samhandle tverrfaglig med relevante yrkesgrupper og etater, for å sikre sammenheng og kvalitet på tvers av tjenestesteder og -nivå.
  • kan bidra til nytenking innen fagområdet diabetes, og til å utvikle kunnskapsbasert praksis.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin med mikrofon og kamera.

Samlingsbasert hvor nettbasert og fysisk undervisning kombineres, totalt 9 dager. Første samling gjennomføres fysisk, mens andre og tredje samlig gjennomføres digitalt. Samlinger på 3 dager med forelesninger, caser, gruppearbeid og refleksjonssirkler.

Undervisningen består av veksling mellom forelesninger, studentaktivitet og seminarer. Utvalgte deler av pensum blir behandlet i forelesninger, men studenten har selv ansvar for å gjennomgå alt pensum. Det forventes at studentene påvirker innholdet i diskusjoner og seminarer ved å bidra med egne innspill og kommentarer.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneevalueringer og studieprogramevaluering. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem

Eksamen i SYK5005 må være bestått for å framstille seg for eksamen i SYK5006.

Studentene utfører to arbeidskrav mellom samlinger som omhandler teoretiske, praktiske og/eller kliniske problemstillinger. Disse må være bestått for å framstille seg for eksamen.

Eksamen består av en skriftlig hjemmeeksamen med gitt oppgavetekst.

Eksamensbesvarelsen skal alltid utarbeides av kandidaten selv.

For mer informasjon om ChatGPT eller lignende kunstig intelligens - samt kildehenvisning, ureglementert samarbeid og plagiering: Se Retningslinjer for eksamenskandidater ved Nord universitet- rektorvedtak 16.05.23 https://www.nord.no/student/eksamen