Emnebeskrivelse for 2024/25
Uteområdet som læringsarena - modul 2
USL530
Emnebeskrivelse for 2024/25

Uteområdet som læringsarena - modul 2

USL530

Uteområdet som læringsarena modul 2 «UTOLA modul 2,» er et studium som går over to semester og tar sikte på å gi lærere, studenter og gårdbrukere kunnskaper og praktiske ferdigheter slik at uteområdet kan bli en god undervisningsarena. UTOLA består av to emner som kan gjennomføres enkeltvis. UTOLA modul 2 bygger ikke på spesielle forkunnskaper og bygger heller ikke på UTOLA modul 1. UTOLA modul 2 er en selvstendig enhet, som består av fagene Naturfag, Kroppsøving, Samfunnsfag og Kunst og Håndverk. Generell uteskoledidaktikk vil også bli berørt i denne modulen.

Studiet er spesielt innrettet mot grunnskolen, men vil også være egnet for barnehagelærere eller andre som arbeider med barn og unge, for eksempel gårdbrukere som satser på «Inn-på-tunet/Gården-som-pedagogisk-ressurs.»

Generell studiekompetanse.
Generell studiekompetanse

Kunnskap

  • Studenten har kunnskap om hvordan og hvorfor uteområdet som læringsarena kan være gunstig for elever.
  • Studenten har kunnskap om økosystemer som vann og vassdrag, kulturlandskapet, barskog og løvskog og deres karakterarter, samt spor og sportegn på barmark.
  • Studenten har en grunnleggende kunnskap innenfor geologi.
  • Studenten har en kunnskap om de viktigste overvintrende fugler og fugler på høst- og vårtrekket.
  • Studenten har kunnskap innenfor friluftslivslære, deriblant allmannsretten.
  • Studenten har innenfor samfunnsfag en kunnskap knyttet til naturlandskapet, kulturlandskapet, gården og tettstedet/byen.
  • Studenten har kunnskap kart og geografiske informasjonssystemer.
  • Studenten har kunnskap skapende arbeid ute
  • Studenten har materialkunnskap om konstuktive og eller plastiske naturmaterialer
  • Studenten har kunnskap om tradisjonskunnskap og hvordan dette kan benyttes i tverrfaglig undervisning.

Ferdigheter

  • Studenten kan lage relevante undervisningsopplegg innenfor naturfag, kropp og helse, samfunnsfag og Kunst og håndverk.
  • Studenten har grunnleggende kompetanse innen nærmiljøfriluftsliv
  • Studenten kan benytte kart og kompass.
  • Studenten kan benytte uteområdet til daglig fysisk aktivitet for elevene
  • Studenten kan arbeide med ulike naturmaterialer for å designe og videreutvikle enkle bruksgjenstander og dekorasjoner.

Generell kompetanse:

  • Studenten har kompetanse til å gi barn gode opplevelser, skape identitet og gjennomføre variert undervisning i uteområdet
  • Studenten har kompetanse til å skape undrende, utforskende og aktiviserende undervisning ute
Semesteravgift og pensumlitteratur. To av samlingene innebærer overnatting i nærmiljøet.
Obligatorisk teoriemne for studenter på studieprogrammet uteområdet som læringsarena.

Forelesning og praktiske aktiviteter. 4 oppgaver som inngår i arbeidskravet

80% oppmøte

Obligatorisk høsttur med overnatting

Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser (midtveisevaluering og sluttevaluering). Evaluering inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem

Sammensattvurdering bestående av:

Arbeidskrav (AK): 3 oppgaver samt vintertur med overnatting. Må være godkjent for å få endelig karakter i emnet.

Obligatorisk deltakelse (OD): 80% oppmøte.

Muntlig eksamen (MU): Individuell, Karakterskala A-F, teller 75/100, Varighet 1 time hvor av 30 minutter er forberedelsestid og 30 minutt er eksaminering.

Praktisk eksamen (PE): Består av en artsprøve der studentene skal fastsette arter som presenteres under eksamen. Karakterskala A-F, teller 25/100, varighet 1 time.

Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytter. Obligatorisk deltakelse og arbeidskrav forutsettes fullført før endeling karakter i emnet.

Det er 30 minutter forberedelsestid mellom trekking av eksamensoppgave og muntlig eksamen. I dette tidsrommet er det tillatt å benytte egen LOGG. Dette er en perm som studenten selv lager i løpet av studieåret. Permen skal være basert på pensum, forelesninger, oppgavearbeid og praktiske aktiviteter.

Å generere besvarelse ved hjelp av ChatGPT eller lignende kunstig intelligens og levere den helt eller delvis som egen besvarelse er å regne som fusk.