
Kompetanse for kvalitet: Samfunnsfag 1, for 5.-10. trinn
Underviser du barn eller ungdom i samfunnsfag? I dette studiet legges det vekt på Fagfornyelsen og nye kompetansebehov.
Om studiet
Dette studiet er et videreutdanningstilbud for lærere som underviser i ungdomsskolen eller på barneskolens mellomtrinn. Det legges særlig vekt på Fagfornyelsen og nye kompetansebehov i samfunnsfag. Studiet gir både teoretiske, empiriske og didaktiske innføringer i demokrati, medborgerskap, politikk og bærekraftig utvikling i nasjonalt og internasjonalt perspektiv.
Studiet er 100% nettbasert uten obligatorisk oppmøte. Forelesninger på video legges ut til studentene fortløpende. Det gjennomføres frivillige ukentlige treff i Zoom hvor faglige tema diskuteres.
Husk å søke opptak direkte til Nord universitet innen fristen 15. april.
Dersom man ønsker stipend- eller vikarordning, må man søke Udir innen 1. mars.
Hva kan du jobbe som?
Hvordan foregår undervisningen?
Studiet gjennomføres med live-økter på zoom torsdager fra kl 9.15-11.00 i studieåret 2025/26. Her vil forelesere og studenter diskutere faglige og fagdidaktiske tema i et aktivt fellesskap. Oppmøte er frivillig.
I tillegg legges videoforelesninger ut fortløpende i studiets Canvas-rom.
Lærerutdanning eller tilsvarende.
Kunnskap
Kandidaten har
- kunnskap om fagområdet demokrati, medborgerskap og politikk - faglig og som samfunnsfaglig undervisningstema i skolen
- kunnskap om sentrale miljø- og ressursproblemer – faglig og som samfunnsfaglig undervisningstema i skolen
- kunnskap om bruk av ulike læringsarenaer og metoder i samfunnsfagundervisningen, inklusiv digitale hjelpemidler
Ferdigheter
Kandidaten kan
- planlegge, lede og vurdere elevers læringsarbeid innen fagområdet demokrati, medborgerskap og politikk
- analysere interessekonflikter i miljø- og ressursspørsmål, og bruke dette som grunnlag for undervisning om slike konflikter
- bruke ulike læringsarenaer og -metoder i samfunnsundervisningen
Generell kompetanse
Kandidaten kan
- forstå aktuelle samfunnsforhold i et historisk og demokratisk perspektiv
- arbeide med verdier og holdninger i samfunnsfag for å fremme kritisk refleksjon og handlingskompetanse hos elevene