Mentor i helse- og omsorgstjenestene
Nettbasert videreutdanningstilbud for deg som jobber innen omsorg og ønsker å utvikle faglig og personlig kompetanse i forhold til mentorrollen.
Om studiet
Studiet er et nettbasert videreutdanningstilbud for helse- og sosialfaglige profesjonsutøvere, helsefagarbeidere, ambulansearbeidere eller andre med relevant utdanningen eller realkompetanse, som har mentoroppgaver – eller som skal gå inn i mentorrollen i helse- og omsorgstjenesten. Gjennom forelesninger, egenstudier og øvinger i grupper får mulighet til å utvikle faglig og personlig kompetanse i forhold til mentorrollen. Øvelsene legger vekt på å utvikle ferdigheter i å planlegge, organisere, lede og gjennomføre mentorsamtaler.
Utover semesteravgift på kr. 815,- og pensumlitteratur er det kr. 4 000,- i studieavgift. Det forutsetter studenten disponerer en bærbar datamaskin.
Opptak
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse og to års arbeidserfaring, innen helse- og omsorgstjenester.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke opptak på grunnlag av realkompetanse.
Realkompetanse
Relevant yrkeserfaring er arbeidserfaring og fagbrev som helsefagarbeider og praksis i helse- og omsorg i kommunene.
Arbeidserfaring dokumenteres med attest fra arbeidsgiver(e). Dette lastes opp sammen med dokumentasjon på generell studiekompetanse (eller realkompetanse) når du søker på studietilbudet.
Etter fullført utdanning har studenten følgende sluttkompetanse:
Kunnskaper
- Kunnskap om utvalgte, sentrale teorier, metoder, begreper innen mentoring og veiledning.
- Bred kunnskap om mentors rolle og funksjon i et tverrfaglig perspektiv
- Kunnskap om læring- og læringsprosesser i individuell- og gruppeveiledning.
- Bred kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et mentor- perspektiv
- Bred kunnskap om verdigrunnlag og etiske krav til veiledning og mentoring.
Ferdigheter
- Planlegge, organisere, lede og gjennomføre mentor- samtaler individuelt og i gruppe innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt, og se det i en faglig og pedagogisk utviklingsprosess
- Vurdere og anvende ulike metodiske tilnærminger i mentorsamtaler
- Ivareta etiske aspekter og analysere og kritisk reflektere over mentorrollen og veiledning
Generell kompetanse
- Kritisk vurdere egen mentorrolle og den sammenheng mentoring foregår i
- Reflektere over egen atferd og kommunikasjon, begrunne egen veiledningspraksis og justere denne ved behov.
- Identifisere og ha innsikt i faglige problemstillinger og utfordringer, etiske dilemma i veiledning, og kan vurdere og drøfte handlingsalternativer.