
Mentor i helse- og omsorgstjenestene
Nettbasert videreutdanning for deg som jobber innen omsorg og ønsker å utvikle faglig og personlig kompetanse om mentorrollen.
Om studiet
Studiet er et nettbasert videreutdanningstilbud for helse- og sosialfaglige profesjonsutøvere, helsefagarbeidere, ambulansearbeidere eller andre med relevant utdanningen eller realkompetanse, som har mentoroppgaver – eller som skal gå inn i mentorrollen i helse- og omsorgstjenesten. Gjennom forelesninger, egenstudier og øvinger i grupper får mulighet til å utvikle faglig og personlig kompetanse i forhold til mentorrollen. Øvelsene legger vekt på å utvikle ferdigheter i å planlegge, organisere, lede og gjennomføre mentorsamtaler.
Samlinger vår 2025:
7. Januar
4. og 5. Februar
4. Mars
1. og 2. April
7. mai
Alle samlingsdager kl. 09-15.
Opptak
Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse og to års arbeidserfaring, innen helse- og omsorgstjenester.
Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke opptak på grunnlag av realkompetanse.
Realkompetanse
Relevant yrkeserfaring er arbeidserfaring og fagbrev som helsefagarbeider og praksis innen helse- og omsorg.
Arbeidserfaring dokumenteres med attest fra arbeidsgiver(e). Dette lastes opp sammen med dokumentasjon på generell studiekompetanse (eller realkompetanse) når du søker på studietilbudet.
Etter fullført utdanning har studenten følgende sluttkompetanse:
Kunnskaper
- Kunnskap om utvalgte, sentrale teorier, metoder, begreper innen mentoring og veiledning.
- Bred kunnskap om mentors rolle og funksjon i et tverrfaglig perspektiv
- Kunnskap om læring- og læringsprosesser i individuell- og gruppeveiledning.
- Bred kunnskap om relasjon og kommunikasjon i et mentor- perspektiv
- Bred kunnskap om verdigrunnlag og etiske krav til veiledning og mentoring.
Ferdigheter
- Planlegge, organisere, lede og gjennomføre mentor- samtaler individuelt og i gruppe innenfor egen profesjon og tverrprofesjonelt, og se det i en faglig og pedagogisk utviklingsprosess
- Vurdere og anvende ulike metodiske tilnærminger i mentorsamtaler
- Ivareta etiske aspekter og analysere og kritisk reflektere over mentorrollen og veiledning
Generell kompetanse
- Kritisk vurdere egen mentorrolle og den sammenheng mentoring foregår i
- Reflektere over egen atferd og kommunikasjon, begrunne egen veiledningspraksis og justere denne ved behov.
- Identifisere og ha innsikt i faglige problemstillinger og utfordringer, etiske dilemma i veiledning, og kan vurdere og drøfte handlingsalternativer.