Nordic and International Perspectives on Teaching and Learning
Om studiet
Hva kan du jobbe som?
Utvekslingsstudenter tas opp etter nominasjon fra sin hjemmeinstitusjon. Dette betyr at du først må søke ved ditt hjemmeuniversitet for å delta. Hjemmeinstitusjonen din vil gi deg informasjon om opptakskravene.
Politiattest fra hjemlandet / landet med fast bosted.
Det er begrenset med plasser på kurset.
Halvparten av plassene er forbeholdt studenter ved Nord universitet, fra
- Bachelor Barnehagelærerutdanning, som valgbart emne: fordypning. Adgangsregulering: 60 studiepoeng etter å ha fullført to år av studiet, og bestått praksisemner i 2. studieår.
- Master Grunnlærerutdanning for 1-7.trinn eller 5-10.trinn, som valgbart skolerelevant emne, 5. semester.
Hvis antallet internasjonale søkere overstiger antall tilgjengelige plasser, vil søkerne bli rangert i henhold til følgende utvalgskriterier:
- studenter fra institusjoner som har en studentutvekslingsavtale med Nord universitet
- studenter i lærerutdanning og førskolelærerutdanning
- studenter som behersker norsk, svensk eller dansk, og som derfor er kvalifisert for et bredt utvalg av emner med norsk som undervisningsspråk, vil ikke bli prioritert
- gruppemangfold: geografisk spredning
KUNNSKAP
Studenten har:
- kunnskap om kontrasterende elementer i holdninger til utdanning, undervisning og læring
- kunnskap om etiske spørsmål om forholdet mellom menneske og natur og bærekraftig utvikling
- kunnskap om syn på barn og barndom i ulike utdanningssystemer
- kunnskap om pedagogisk ledelse som et posisjonelt og distribuert fenomen i kontekst av norsk barnehage og skole
- kunnskap om bruk av ulike utendørs læringsarenaer og friluftslivtradisjon
- kunnskap om regionens samiske befolkning i dag og tidligere
- kunnskap om regionens dyreliv og problemstillinger knyttet til bærekraft og miljø
FERDIGHETER
Studenten kan:
- identifisere, sammenligne og kontrastere holdninger og etiske spørsmål til barndom, undervisning og læring i egen kultur og andre kulturer
- beskrive posisjonen til den samiske befolkningen i Midt-Skandinavia
- beskrive og forklare problemstillinger knyttet til bærekraft
- beherske noen ferdigheter knyttet til utendørsaktivitet og friluftsliv
- organisere utendørsrelaterte læringsaktiviteter for barn i barnehage eller skole
- planlegge, gjennomføre og evaluere praksisundervisning i samsvar med praksisveileder
- anvende relevant forskning om læreres og barnehagelæreres ledelse med barn, og ledelse av skoler og barnehager, i egne praktiske og teoretiske refleksjoner
GENERELL KOMPETANSE
Studenten
- anerkjenner viktigheten av bærekraftig utvikling
- anerkjenner verdien av etiske og ansvarlige holdninger til naturen
- anerkjenner verdien av etiske, ansvarlige og respektfulle holdninger til barn
- anerkjenner verdien av interkulturell forståelse
- anerkjenner verdien av utendørs læring og friluftsliv i utdanningen
- kan reflektere over egen kultur og andre kulturers perspektiv på undervisning og læring
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar datamaskin og individuelt turutstyr som tursekk, turklær, sovepose, liggeunderlag og sykkel.
Utenlandspraksis for norske studenter: kostnader knyttet til reise- og opphold.