Circular economy
Kortere studier

Sirkulær økonomi for olje-, gass- og leverandørbransjen

Nett

Om studiet

Dette nettbaserte kurset vil gi deltakerne kunnskap og ferdigheter til å se muligheter som kan styrke et selskaps konkurransedyktighet ved å utnytte mulighetene for sirkulær økonomi.

Sirkulær økonomi har som mål å minimere ressursutvinning og materialbruk gjennom f.eks. strategier for reduksjon, gjenbruk og gjenvinning. Strategier for sirkulær økonomi er nødvendige for å nå FNs bærekraftsmål, og er en politisk prioritering i Norge og i Europa som helhet, og tilbyr også store forretningspotensialer. Olje og gass, og relaterte leverandørindustrier, binder sammen store nasjonale markeder for materialer og tjenester, med økonomiske avtrykk og skalerbare fordeler ved en overgang til sirkulær økonomi.

Nettbaserte forelesninger med praktikere og eksperter, arbeidsoppgaver, gruppearbeid og casestudier.

Alle samlinger blir tatt opp og opptaket vil være tilgjengelig for deltakerne i ettertid.

Opptak til studieprogrammet krever generell studiekompetanse

Søkere som ikke har generell studiekompetanse, og er 25 år eller eldre, kan søke om opptak på grunnlag av realkompetanse

Kunnskap

• Tilegne deg kunnskap om sirkulær økonomi prinsipper og de ledelsesmessige, sosiale og politiske utfordringene for bærekraftige og sirkulære virksomheter, med spesifikk vekt på olje og gass og relaterte leverandørindustrier.
  • Få kunnskap om effekten av skiftet mot mer sirkularitet generelt og spesielt med hensyn til olje-, gass- og tilhørende leverandørindustri
  • Få kunnskap om viktige teoretiske perspektiver og begreper relatert til sirkulær økonomi og sirkulære forretningsmodeller, for å kunne forstå den generelle konteksten og ta den i betraktning ved bruk av design og implementering av nye sirkulære løsninger.
  • Oppnå kunnskap om innovasjonsprosesser som kan transformere virksomheter og næringer mot sirkulær økonomi, samt om eventuelle barrierer.
  • Få kunnskap om reelle og potensielle anvendelser av prinsipper for sirkulær økonomi, løsninger og nødvendige innovasjoner innen forretningsmodeller i olje- og gassindustrivirksomhetene.

Ferdigheter

• Å analysere og kritisk vurdere grunnlaget for bærekraftig, sirkulær virksomhet innen olje- og gassektoren, samt på tvers av sektorer, for å kunne realisere hele potensialet i sirkulær økonomi.
  • Å identifisere og evaluere innovative muligheter for verdiskaping ved å tilpasse prinsippene for sirkulær økonomi innenfor sektorene.

Kompetanse

• Bidra til nytenking og innovasjon for sirkulær økonomi
  • Jobbe uavhengig og i samarbeid med andre som teammedlem eller konsulent i et prosjekt relatert til sirkulær økonomi
  • Forbedret kompetanse i å kommunisere potensielle løsninger i selskapene, gjennom økt kompetanse til å gi overbevisende argumenter og å fungere som en ekspert i sirkulær økonomi i forskjellige situasjoner (innovasjonstenking og/eller beslutningstaking) i selskapene.
  • Være i stand til å se temaet i en bredere sammenheng.
  • Kunne beskrive og reflektere over forskningsbasert litteratur om sirkulær økonomi.