Årsstudium i musikk

20MUS-H17-VALG2
Obligatoriske emner 5.-10. trinn
0 sp

Musikk årsstudium kan tas som del av et fritt bachelorstudium, eller som del av 4. studieår i grunnskolelærerutdanningene. Studenter i grunnskolelærerutdanningene kan velge hele årsstudiet, eller bare høstemnene (30 studiepoeng).

Studiet vil i hovedsak samordnes for begge studentgruppene.

Studenten:

• skal få kjennskap til og lære et musikalsk håndverk, lære om den musikalske kulturarven og om musikk som samfunnsfenomen
  • skal tilegne seg et grunnlag for videre studier i musikk, for videre faglig vekst og for å ta aktivt del i kultur- og skoleutvikling
  • skal stimuleres til allsidig musikalsk egenutvikling
  • skal tilegne seg et grunnlag for videre musikalsk og faglig utvikling

For studenter som tar lærerutdanning gjelder i tillegg disse føringene, sitert fra rammeplanen for musikkfaget:

• Musikkfaget i grunnskolen har som mål å gi alle barn og unge musikkopplæring slik at dei kan ta aktivt del i musikk gjennom aktivitetsformene musisering, komponering og lytting. I musikk-studiet i lærarutdanningane for grunnskolen er det difor lagt vekt på å skape ein god samanheng mellom lærarstudenten si eiga musikalske og kunstnarlege utvikling, og fagdidaktisk kompetanse i å planlegge, gjennomføre og reflektere over musikkundervisning.
  • Faget i lærarutdanningane skal gje grunnleggande innsikt i den norske og internasjonale musikk-arven, i musikk som fleirkulturelt samfunnsfenomen og i musikk som identitetsskapande kraft og uttrykksform. Det skal gje grunnlag for studentane si allmenne danning og faglege vekst og gje dei opplæring i å kunne ta aktivt del i kultur-, skole- og fagutvikling i sitt framtidige yrke. Arbeidet med faget skal på alle nivå omfatte forskingsbasert kunnskap og erfaring knytt til dei aktivitets- og erkjenningsformene vi finn i musikkfaget i gjeldande læreplanar for grunnskolen og i praksisfeltet. Studiet skal gi grunnlag for musikkfagleg samarbeid med andre fagområde og instansar utanom skolen. Utvikling av dei utøvande, personlege og kunstnarlege sidene ved musikkfaget krev øving og modning over lang tid og er difor sentrale på alle nivå.
  • Faget skal gjere studentane fortrulege med dei grunnleggande ferdigheitene å kunne uttrykke seg munnleg og skriftlig, å kunne lese og rekne og å kunne bruke digitale verktøy, slik desse er utforma i gjeldande læreplan for musikk i grunnskolen.
Læringsutbytte er beskrevet i emnene som inngår i studiet.

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Det kreves godkjent politiattest.

Du får trening i å lede andre i musikalsk samspill, og får et praktisk og teoretisk grunnlag for å kunne undervise i musikk.
Utdanningen kan inngå i en bachelorgrad eller brukes som videreutdanning.
Det settes av en uke i vårsemesteret til ekskursjon. Målet for ekskursjonen er å møte emnene i fagstudiet i andre og nye sammenhenger.Faglærer er sammen med studentene ansvarlig for planlegging og gjennomføring. Stipulerte kostnader for ekskursjonen er ca. kr 7000,-

Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. Ved behov for digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studentene må selv dekke kostnader til dette.
Det er ingen studieavgift utover semester- og kopinoravgift.

Læringsutbyttene danner grunnlag for vurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse.

Hvert emne har avsluttende vurdering. Emnebeskrivelsene gir detaljert informasjon.
Eksamen reguleres av Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet.
Emnene i høst- og vårsemesteret slås sammen til en karakter på vitnemål/karakterutskrift. Dette gjelder ikke for studenter som kun tar høstemnene.
Det legges opp til fortløpende evalueringer i tilknytning til gjennomføring av studiets ulike deler. Det er utarbeidet egne retningslinjer for dette.
FORSKRIFT OM SKIKKETHETSVURDERING I HØYERE UTDANNING

I lærerutdanningene skal høgskolen vurdere om den enkelte student er skikket for yrket (jfr § 4-10 i Lov om universiteter og høgskoler). Skikkethetsvurderingen foregår gjennom hele studiet, både i den teoretiske og den praktiske delen av studiet.

Det kreves godkjent politiattest. Vi viser til gjeldende forskrift og tilhørende retningslinjer