Årsstudium i musikk

20MUS-H18-VALG2
Obligatoriske emner 5.-10. trinn
0 sp

Musikk årsstudium kan tas som del av et fritt bachelorgradsstudium, inngå i våre bachelorgradsutdanninger innenfor musikk, og som del av 4. studieår i den 4-årige grunnskolelærerutdanningen.

Studenter i grunnskolelærerutdanningene kan velge hele årsstudiet, eller bare høstemnene (30 studiepoeng).

Det er også mulig å legge inn musikk årsstudium i den nye master lærerutdanning for trinn 1-7. For trinn 5-10 er det mulig å velge kun 30 stp.

Praksis

• Studenter som går 4. studieår i grunnskolelærerutdanning, skal ha veiledet praksis i samsvar med fagplan for praksisopplæring.
  • For andre studenter gjelder følgende: Studentene skal gruppevis gjennomføre et praksisprosjekt i hvert semester. Prosjektet er et arbeidskrav i Profesjonsfag 1 og 2, og skal ha både en utøvende og en didaktisk profil. Prosjektet veiledes av faglærere, og det må være godkjent for å få gå opp til eksamen i Musikkdidaktikk

KUNNSKAPER
Kandidaten

• har grunnleggende kunnskap om klasseledelse og læringsmiljø
  • har grunnleggende kunnskap om musikkdidaktikk
  • har grunnleggende kunnskap om betydningen av utforskning i utøvende og musikkpedagogisk arbeid
  • har grunnleggende kunnskap om hvordan man kan oppdatere seg innenfor fagområdet
  • har grunnleggende kunnskap om lovgrunnlag, læreplaner og rettigheter og plikter for profesjonen
  • har grunnleggende kunnskap om samisk kultur

FERDIGHETER
Kandidaten

• kan med utgangspunkt i faglig kunnskap og egne erfaringer: planlegge, gjennomføre og reflektere over egen og andres undervisning/prosjektarbeid
  • kan vurdere elevers læring og utvikling og anvende relevant fagstoff i forhold til opplæringens mål
  • kan vise musikkfaglige og utøvende ferdigheter på et funksjonelt nivå, og vise evne til formidling, både musikalsk og pedagogisk
  • kan bruke elementer fra samisk kultur

GENERELL KOMPETANSE
Kandidaten

• har evne til å arbeide skapende og kreativt i ulike formidlingssammenhenger, både utøvende og pedagogisk
  • kan vurdere og reflektere over eget og andres praksis-/prosjektarbeid
  • kan utføre varierte arbeidsoppgaver, også av tverrfaglig karakter
  • har evne til å formidle sentralt fagstoff muntlig og skriftlig og delta i faglige diskusjoner innenfor fagområdet
Generell studiekompetanse eller realkompetanse.
Du får trening i å lede andre i musikalsk samspill, og får et praktisk og teoretisk grunnlag for å kunne undervise i musikk. Studiet vil gi deg undervisningskompetanse i musikk, forutsatt at man har fullført lærerutdanning etter gjeldende forskrift.
Utdanningen kan inngå i en selvvalgt bachelorgrad, eller i en av våre bachelorgrader innenfor musikk og som videreutdanning for lærere.
Vi tilbyr ikke utveksling på årsstudiet.
I tillegg til semesteravgift og pensumlitteratur vil det kunne komme kostnader knyttet til SIBELIUS og PRO-TOOLS. Kjøp av programvare anbefales, men programvaren er tilgjengelig på en av våre datasaler.

Det forutsettes at studentene disponerer egen bærbar PC. Ved behov for digital kommunikasjon i studiet, inngår webkamera og hodetelefoner som del av standard tilbehør. Studentene må selv dekke kostnader til dette.

Læringsutbyttene danner grunnlag for vurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse. Vurderingsformene er tilpasset emnenes egenart. Se emnebeskrivelsene for mer informasjon.

Emnene i høst- og vårsemesteret (del 1 og del 2) slås sammen til en karakter på vitnemål/karakterutskrift. Dette gjelder ikke for studenter som kun tar høstemnene.

Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
FORSKRIFT OM SKIKKETHETSVURDERING I HØYERE UTDANNING

I lærerutdanningene skal høgskolen vurdere om den enkelte student er skikket for yrket (jfr § 4-10 i Lov om universiteter og høgskoler). Skikkethetsvurderingen foregår gjennom hele studiet, både i den teoretiske og den praktiske delen av studiet.

Det kreves godkjent politiattest. Vi viser til gjeldende forskrift og tilhørende retningslinjer