Demensomsorg og omsorg til eldre med psykiske lidelser

Se studieprogram

Studiet drøfter helsearbeiderens ansvar for mennesker med demens og andre alderspsykiatriske lidelser. Studiet vektlegger personorientert omsorg der den sykes ressurser er det ledende prinsipp for yrkesutøvelsen. Menneskets avhengighet og solidaritet med den svake er videre et bærende grunnlag for utdanningen.

Mennesker med demens og andre alderspsykiatriske lidelser har behov for et bredt sammensatt tilbud som går på tvers av helsetjenestens organisering og berører ulike profesjoner. Videreutdanningen er organisert som et tverrfaglig studietilbud for ulike helse- og sosialprofesjoner som arbeider med demensproblematikk på ulike tjenestenivå. Studiet vil således være en verdifull arena for styrking av samhandlingskompetanse med sikte på å utvikle et mer helhetlig tilbud til disse pasientgruppene. Studiet har også fokus på betydningen av kunnskapsbasert praksis samt kunnskap og økt bevissthet om rammefaktorenes (kultur, ressurser, etikk og politikk) betydning for yrkesutøvelse.

Den tverrfaglige videreutdanningen i demens og alderspsykiatri er ett av satsingsområdene i offentlig eldrepolitikk og det er behov for å styrke kompetansen i demensomsorg og alderspsykiatri. Hensikten med Videreutdanningen i demensomsorg og omsorg for eldre med psykiske lidelser er å kvalifisere for arbeid i demensomsorg og alderspsykiatri i tråd med de føringene som er gitt i demensplanen 2015.

Kunnskap

Etter endt utdanning skal kandidaten:

• Ha avansert kunnskap innenfor fagområdene demens og alderspsykiatri
  • Ha utvidet kunnskap om egen rolle i det tverrfaglige samarbeidet og kunne samarbeide med pasient, pårørende og andre yrkesprofesjoner og etater samt frivillige organisasjoner

Ferdigheter

Etter endt utdanning skal kandidaten:

• Kunne analysere relevante fag-, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger relatert til demensomsorg og alderspsykiatri
  • Kunne utføre kognitive kartleggingsmetoder
  • Kunne kommunisere om faglige problemstillinger både med spesialister og med allmennheten

Generell kompetanse

Etter endt utdanning skal kandidaten:

• Ha økt interesse og engasjement for å jobbe med mennesker med demens og andre alderspsykiatriske lidelser og deres familier Kunne anvende kunnskaper i demens og alderspsykiatri i behandling, omsorg og veiledning av eldre og deres pårørende
3-årig helse- /sosialfaglig høgskole- eller universitetsutdanning. Minimum et års relevant fulltids arbeidserfaring etter endt utdanning.

Studiet kvalifiserer for arbeid med mennesker med alderspsykiatriske tilstander og demens både i kommuner og spesialisthelsetjenesten.

Studiet gir helsearbeideren kompetanse for arbeid i eldreomsorgen, både i spesialisthelsetjenesten og kommunehelsetjenesten i forhold til forebyggende, rehabiliterende og behandlende virksomhet.

Studiet kan inngå som en del av master i klinisk sykepleie.

Virtuelle samlinger: Uke 36 og uke 42.

I samlingene publiseres streamede forelesninger. Dette betyr at du kan se forelesningene når du måtte ønske det. Mellom ukesamlingene publiseres enkelte forelesninger samt at tiden benyttes til arbeid med obligatoriske arbeidskrav. Mandag i uke 36 publiseres en nettbasert informasjon om opplegget for utdanningen i høstsemesteret.

Ikke aktuelt.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Vurderingsformene omfatter tre individuelle obligatoriske arbeider fordelt over to semestre samt to hjemmeeksamener. Innlevering av et obligatorisk arbeid samt en hjemmeeksamen i høstsemesteret. Innlevering av to obligatoriske arbeider samt en hjemmeeksamen på vårsemesteret.
Avsluttende eksamen på studieprogrammet er en hjemmeeksamen.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.