Demensomsorg og omsorg til eldre med psykiske lidelser

Se studieprogram

Studiet drøfter helsearbeiderens ansvar for mennesker med demens og andre alderspsykiatriske lidelser. Studiet vektlegger personorientert omsorg der den sykes ressurser er det ledende prinsipp for yrkesutøvelsen. Menneskets avhengighet og solidaritet med den svake er videre et bærende grunnlag for utdanningen.

Mennesker med demens og andre alderspsykiatriske lidelser har behov for et bredt sammensatt tilbud som går på tvers av helsetjenestens organisering og berører ulike profesjoner. Videreutdanningen er på masternivå og organisert som et tverrfaglig studietilbud for ulike helse- og sosialprofesjoner som arbeider med demensproblematikk på ulike tjenestenivå. Studiet vil således være en verdifull arena for styrking av samhandlingskompetanse med sikte på å utvikle et mer helhetlig tilbud til disse pasientgruppene. Studiet har også fokus på betydningen av kunnskapsbasert praksis samt kunnskap og økt bevissthet om rammefaktorenes (kultur, ressurser, etikk og politikk) betydning for yrkesutøvelse.

Den tverrfaglige videreutdanningen i demens og alderspsykiatri er ett av satsingsområdene i offentlig eldrepolitikk og det er behov for å styrke kompetansen i demensomsorg og alderspsykiatri. Hensikten med Videreutdanningen i demensomsorg og omsorg for eldre med psykiske lidelser er å kvalifisere for arbeid i demensomsorg og alderspsykiatri i tråd med de føringene som er gitt i demensplanen 2015.

Læringsutbyttebeskrivelse (LUB)

Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR)

NIVÅ 7 - MASTER

LUB studieprogram  - Demensomsorg og omsorg for eldre med psykiske lidelser

Kunnskap

  • Har avansert kunnskap om symptomer,  og behandlingsprinsipper innenfor alderspsykiatriske lidelser og demens
  • Har avansert kunnskap om eldres endrede forutsetninger for bruk av legemidler og bruk av psykofarmaka
  • Har avansert kunnskap om bruk av utredningsverktøy rettet mot angst, depresjon, kognitive funksjon samt funksjonsnivå
  • Har inngående kunnskap om tilnærmingsmåter og behandlingsprinsipper innenfor demensomsorg og alderspsykiatriske lidelser
  • Har inngående kunnskap om personsentrert omsorg
  • Har inngående kunnskap om  tverrfaglig samarbeid
  • Har inngående kunnskap om pårørendes situasjon og hjelpebehov
  • Har inngående kunnskap om sammenhengen mellom synet på mennesket og konsekvenser for behandlingsforståelse
  • Har inngående kunnskap om etiske problemstillinger i demens og alderspsykiatri
  • Har inngående kunnskap om velferdsteknologi og hvordan velferdsteknologiske løsninger kan tas i bruk i tjenestene for å understøtte den enkeltes ressurser og mestringsmuligheter
  • Kan anvende kunnskap til å utrede livssituasjonen for personer med demens og alderspsykiatriske lidelser i et helhetsperspektiv

Ferdigheter

  • Kan analysere og forholde seg kritisk til alderdomsoppfatninger i samfunnet og konsekvenser for helse og sykdom                                      
  • Kan analysere egen yrkesrolle med bakgrunn i fag og organisasjonskulturelle rammebetingelser
  • Kan anvende relevante metoder for samhandling og kommunikasjon
  • Kan anvende kognitive kartleggingsmetoder på en kritisk måte

Generell kompetanse

  • Kan analysere faglige problemstillinger i relasjon til kunnskaper i gerontologi, demens, etikk og alderspsykiatri
  • Kan anvende kunnskap og forskning i egen praksis for å kvalitetssikre og utvikle tjenestetilbudet
  • Kan begrunne helsemessige vurderinger og beslutninger innen alderspsykiatri og demens på et faglig holdbart grunnlag
  • Kan formidle og begrunne faglige synspunkter og stille kritiske spørsmål til gjeldende praksis med mål om utvikling av gode tjenester innen fagområdet
  • Kan kommunisere faglige problemstillinger til helsetjenesten og samfunnet
3-årig helse- /sosialfaglig høgskole- eller universitetsutdanning. Minimum et års relevant fulltids arbeidserfaring etter endt utdanning.
Studiet kvalifiserer for arbeid med mennesker med alderspsykiatriske tilstander og demens både i kommuner og spesialisthelsetjenesten. Studiet kan kombineres med den masterbaserte videreutdanningen i geriatri, gerontologi og faglig ledelse. Kombinasjonen kan gi sykepleiere mulighet til å søke om godkjenning som spesialist.
Studiet kan inngå som en del av master i klinisk sykepleie.

Samlinger i Nærøysund.

Dette studiet har to fysiske samlinger i Nærøysund, høst 2023 ( fra lunsj 19/9 til lunsj 21/9) og en fysisk samling våren 2024 med samme lengde. I tillegg blir det nett samlinger. Temaene som blir fokusert er tverrfaglig samhandling/samskaping, psykisk uhelse, demens, pårørende og miljøbehandling - knyttet til omsorg til eldre mennesker.

Ikke aktuelt.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Vurderingsformene omfatter ett individuelt arbeidskrav i høstsemesteret. Vår: ett individuelt arbeidskrav og en individuell hjemmeeksamen. Alle arbeidskrav må være godkjente før studenten kan ta eksamen.
Avsluttende eksamen på studieprogrammet er en hjemmeeksamen.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.