Engelsk for 5.-10. trinn, årsstudium

Vår 2019 (2. semester)

GLU435
30 sp

Planen for engelsk årsstudium tar utgangspunkt i rammeplanen for grunnskolelærerutdanning for 5.-10. trinn. Som et sentralt fag i skolen er fagstudiet i engelsk i første rekke et språkstudium, men omfatter også emner som engelskspråklig litteratur, kultur og samfunnsliv samt fagdidaktiske og metodiske spørsmål knyttet til engelskfaget.

Engelsk årsstudium består av to emner: Engelsk 1 for 5.-10. trinn i høstsemesteret og Engelsk 2 for 5.-10. trinn i vårsemesteret.

Innhold i Engelsk 1 og Engelsk 2:

Språkferdighet (grammatikk, tekststruktur og uttale)

Litteratur med hovedvekt på barne- og ungdomslitteratur

Samfunnskunnskap

Fagdidaktikk

Studentene må ha godkjent alle arbeidskrav i Engelsk 1 for å kunne fortsette på Engelsk 2.

Læringsutbyttet er formulert i Nasjonale retningslinjer for grunnskolelærerutdanningen 5.-10. trinn og er spesifisert som Kunnskaper, Ferdigheter og Generell kompetanse. Dette ligger til grunn for emnene, organisering av undervisningen og arbeidsformene i faget.

Læringsutbytte er beskrevet i emnene som inngår i studiet.

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Det kreves godkjent politiattest.

Anbefalte forkunnskaper: Gode engelskkunnskaper både muntlig og skriftlig.

Sammen med en pedagogisk utdanning gir årsstudiet i engelsk deg undervisningskompetanse i grunnskolen og i andre skoleslag. Årsstudiet kan tas som fjerde studieår i grunnskolelærerutdanningen. I tillegg kan studiet tas som videreutdanning, evt. som en frittstående årsenhet. Du får god praktisk språkferdighet i engelsk, og det gir deg klare fordeler videre både i utdanning og jobb.

Studenter som tar årsstudium i engelsk (60 sp) som en del av grunnskolelærerutdanningen, kan for eksempel søke opptak på Mastergrad i fagdidaktikk med spesialisering innenfor fremmedspråk (NTNU). Utdanningen kan også inngå i en bachelorgrad eller brukes som videreutdanning.
Tidlig i studiet kan du tilbringe to uker ved Det norske studiesenteret i York, og oppleve engelsk kultur, historie og samfunnsliv innenfra som student ved Universitetet i York.
Semesteravgift og pensumlitteratur

Læringsutbyttene danner grunnlag for vurdering av studentens kunnskaper, ferdigheter og generelle kompetanse.

Hvert emne har avsluttende vurdering. Emnebeskrivelsene gir detaljert informasjon.
Eksamen reguleres av Forskrift om studier og eksamen ved Nord universitet.
Evaluering av studiets innhold, arbeidsformer og pensumtekster foregår ved slutten av hvert semester.

FORSKRIFT OM SKIKKETHETSVURDERING I HØYERE UTDANNING

I lærerutdanningene skal høgskolen vurdere om den enkelte student er skikket for yrket (jfr § 4-10 i Lov om universiteter og høgskoler). Skikkethetsvurderingen foregår gjennom hele studiet, både i den teoretiske og den praktiske delen av studiet.

Det kreves godkjent politiattest.

Vi viser til gjeldende forskrift og tilhørende retningslinjer