Human Resource Management (HRM)

Se studieprogram

Høst 2017 (1. semester)

Vår 2018 (2. semester)

Høst 2018 (3. semester)

Vår 2019 (4. semester)

Høst 2019 (5. semester)

Vår 2020 (6. semester)

Master i HRM - erfaringsbasert er en master på 90 studiepoeng (stp.) med en masteroppgave på 30 stp.

Studiet gir en grunnleggende fagkompetanse innen et samfunnsvitenskapelig forskningsmiljø og det vitenskapelige grunnlaget for dette faget.

Kunnskap og forståelse:
Kandidaten skal kunne:

• analysere eksisterende teorier, metoder og fortolkninger i felten og arbeide selvstendig med praktisk og teoretisk problemløsning
  • tolke, kritisk vurdere og bruke hensiktsmessige metoder for forskning på en uavhengig måte
  • finne, vurdere og henvise til informasjon og faglig HRM - materiale, og presentere dette

Ferdigheter:
Kandidaten skal:

• ha avansert kunnskap innen HRM organisasjon og ledelse, spesialisert kunnskap i blant annet rekruttering, lønnsystemer, medvirkning og ledelse
  • kunne bruke relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
  • kunne anvende kunnskap på nye områder innen HRM-feltet

Generell kompetanse:
Kandidaten skal kunne:

• analysere relevante akademiske, faglige og etiske problemstillinger vedrørende HRM
  • beherske selvstudium og beherske fagområdets uttrykk og begreper
  • kommunisere om tekniske HRM problemer, analyse og konklusjoner i feltet, både for HRM spesialister og allmennheten

For opptak kreves det bachelorgrad på 180 studiepoeng eller tilsvarende utdanning av minimum tre års varighet. Karakterkravet er C på et vektet gjennomsnitt.

Søkere må i tillegg ha 2 års relevant arbeidserfaring og kunnskap i forskningsmetode tilsvarende 10 studiepoeng i samfunnsvitenskapelig metode.

Eventuelle forbedringer av karakterer og relevant tilleggsutdanning kan inngå i beregningsgrunnlaget.

Søkere som fyller alle opptakskravene, men som ikke tilfredsstiller kravet om nødvendige forkunnskaper i samfunnsvitenskapelig metode/forskningsmetode (tilsvarende 10 studiepoeng samfunnsvitenskapelig metode), må bestå metodeemnet Innføring i samfunnsvitenskapelig metode (ME123S). Dette må gjøres før registreringsfristen for høstsemesteret for å kunne bli tatt opp på studiet.

Rangering av søkere til master i HRM - erfaringsbasert

Dersom det er flere kvalifiserte søkere enn antall studieplasser tilsier, rangeres søkerne på følgende grunnlag: Det regnes ut vektet gjennomsnittskarakter for de emnene som inngår i beregningsgrunnlaget (med eventuelle forbedringer). Dersom en søker har flere opptaksgrunnlag, velges det grunnlaget som gir gunstigst resultat for søkeren. Søkere med utenlandsk utdanning vurderes individuelt.

Studiet skal sette deltagerne i stand til å analysere, lede og utvikle moderne organisasjoner, både i private bedrifter og i offentlige virksomheter, gjennom å gi forskningsbasert kunnskap om ledelse og organisasjonsutforming. Målgruppen er ansatte og ledere på ulike nivå og med ulike funksjoner i privat og offentlig sektor som ønsker å oppgradere sin kompetanse i ledelse og organisasjon. Mastergraden kvalifiserer til ledelse av mennesker i arbeidsorganisasjoner generelt, ikke bare til lederstillinger knyttet direkte til HR-feltet (personalsjef etc.).
A Master of Human Resource Management (90 ECTS) does not qualify for admission to the doctoral programme.
På den erfaringsbaserte masteren (90 stp., deltid) er det i utgangspunktet ikke lagt opp til utenlandsopphold innenfor studiet.
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Ulike vurderingsformer benyttes. De meste anvendte evalueringsformene er hjemmeeksamen og oppgave over sjølvalgt tema. Eksamen (kan være både skriftlig og muntlig. Hjemmeeksamen, prosjektoppgaver, casestudier og andre muntlige og skriftlige presentasjoner benyttes i tillegg til tradisjonelle avsluttende skriftlige eller muntlige skoleeksamener).
Masteroppgave.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.