Ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen - Kompetanse for fremtidens barnehage
Se studieprogramMålgruppen er barnehagelærere som er ansatt i og arbeider i barnehagen.
Gjennom dette nettbaserte videreutdanningstilbudet vil du styrke egen kompetanse i ledelse av utviklingsarbeid i barnehagen. Studiet bidrar til å øke din kompetanse i å identifisere og vurdere barnehagens nåværende pedagogiske praksis, opp mot fremtidig ønsket praksis. Du skal lede og gjennomføre et utviklings- og endringsarbeid på egen arbeidsplass og studiet er derfor prosessbasert der vi veksler mellom å jobbe med teori om ledelse av utviklingsarbeid, praktisere og prøve ut utviklingsarbeid i barnehagen, samt vurdere arbeidet underveis. Du vil gjennom teori om organisasjonsutvikling få økt kunnskap om hva organisatorisk læring i barnehagens profesjonelle fellesskap innebærer, og hvordan dette kan oppnås. Det legges vekt på å lære av hverandres erfaringer i studiet. Veiledning i ulike former vil gjennomføres gjennom studiet. Dette vil bidra til at du reflekterer om barnehagelærerrollen i utviklings- og endringsprosesser i barnehagen og at du øker din kunnskap om hvordan du bør arbeide med å etablere kollektive organisasjonskulturer som fremmer barns utvikling og læring i barnehagen.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Har utdypende kunnskap om teoretiske perspektiver på utviklingsarbeid i barnehagen.
- Har god kunnskap om ulike lederstrategier i utviklingsarbeid i barnehagen.
- Har god kunnskap om teori og nyere forskning om barnehagen som en lærende organisasjon.
- Har god kunnskap om partnerskap - og nettverksarbeid i kompetanseutvikling
- Har god kunnskap om profesjonelle læringsfellesskap, veiledning og refleksjon
Ferdigheter:
- Kan analysere og vurdere behov for utviklingsarbeid i barnehage i forhold til rammeplanens innhold og oppgaver
- Kan initiere, planlegge, lede og vurdere relevant utviklingsarbeid i barnehage
- Kan bruke ulike veiledningsstrategier
- Kan lede refleksjon og samarbeidsprosesser i ett lærende praksisfellesskap
Generell kompetanse:
- Kan kritisk reflektere over eget utviklingsarbeid og egen ledelse av dette
- Har god forståelse av betydningen av partnerskap i utviklingsarbeid
- Kan etablere en kollektiv organisasjonskultur i personalgrupper