Rådgivning og innovasjon (Rådgivning 2)
Se studieprogram«Rådgivning og innovasjon» er et sosialpedagogisk forankret studieprogram på masternivå, som gir kompetanse for rådgivnings-/veiledningsarbeid på ulike yrkesområder. Utvikling og forbedring av rådgivningspraksiser er et gjennomgående perspektiv. Lærere og skolerådgivere er ei særlig sentral målgruppe. Studentene får fordype seg i de to rådgivningsformene sosialpedagogisk rådgivning og karriererådgivning og hvordan disse kan utøves for å fremme menneskers vekst og bidra til gode karrierevalg. Videre får studentene fordype seg inngående i rådgivning på systemnivå gjennom et innovasjonsarbeid. Her velger studentene selv hvilket rådgivningsfelt de vil arbeide med. De som er i relevant jobb, anbefales å bruke egen arbeidsplass som innovasjonsarena. Studentene skal tilegne seg kompetanse til å kunne møte mangfold, ulike problemer og tidstypiske utfordringer i rådgivningsarbeid på en etisk god og selvstendig måte. Studentenes erfaringer utgjør et viktig refleksjonsgrunnlag i læringsprosessene.
Studiene «Rådgivning og danning» og «Rådgivning og innovasjon» utgjør en 60 stp rådgivningsutdanning som bygger på veiledende nasjonale kompetansekriterier for sosialpedagogiske rådgivere og karriererådgivere i skolen. Studenter som ønsker begge studiene, anbefales enten å ta dem samtidig/som en årsenhet eller å starte med «Rådgivning og danning».
Kunnskaper
Ved gjennomført studium skal kandidaten
ha kunnskap om tradisjoner, perspektiver og aktuelle problemstillinger innen sosialpedagogisk rådgivning og karriererådgivning
ha fordypet innsikt i sosial og kulturell ulikhet og ulike gruppers behov i det multikulturelle samfunnet
ha kjennskap til trekk ved utdanning og arbeidsliv og kjønnsdimensjonen i utdannings-/yrkesvalg
ha kunnskap om risikofaktorer og krisearbeid
ha innsikt i arbeids- og samarbeidsformer innen sosialpedagogisk rådgivning og karriererådgivning
ha kunnskap om teorier og metoder innen systemrettet arbeid og innovasjon på rådgivningsfeltet
Ferdigheter
Ved gjennomført studium skal kandidaten
kunne anvende sin rådgivningskunnskap på en selvstendig måte i møte med mangfold og mennesker i sårbare livssituasjoner
kunne tilpasse sin rådgivning til enkeltindivider og grupper slik at den i størst mulig grad fremmer menneskelig vekst og reflekterte karrierevalg
ha gode ferdigheter i å bygge relasjoner og inkluderende fellesskap og kunne avhjelpe psykososiale problemer
på en selvstendig måte kunne analysere systembetingelser samt drøfte og planlegge innovasjon på rådgivningsfeltet
kunne finne fram til og kritisk anvende forskning som er relevant for et spesifikt innovasjonsarbeid
kunne oppdatere og formidle sin kunnskap om sosialpedagogisk rådgivning, karriererådgivning og innovasjon på rådgivningsfeltet
Generell kompetanse
Ved gjennomført studium skal kandidaten
på en samfunnskritisk måte kunne drøfte utviklingen av sosialpedagogisk rådgivning og karriererådgivning og forholdet mellom disse rådgivningsformene i norsk skole
kunne anvende danningsperspektiver i drøfting av norsk skolerådgivning og ulike rådgivningspraksiser
kunne finne fram til etisk gode handlemåter og samarbeidsformer i rådgivning
ved hjelp av forskningsbasert kunnskap kunne reflektere kritisk over egen rådgivning
kunne bidra til nytenking og innovasjonsprosesser på rådgivningsfeltet
kunne drøfte profesjonsetiske og forskningsetiske problemstillinger knyttet til innovasjonsarbeid
Kategorier
Lærerutdanning.* (30 ekstrapoeng).
Bachelorgrad innen pedagogiske fag eller bachelorgrad med fordypning innen pedagogiske fag. Gjennomført tre første år av allmennlærer-/grunnskolelærerutdanning. (20 ekstrapoeng).
Bachelorgrad i vernepleie, sosialt arbeid, barnevern, ergoterapi eller sykepleie. (10 ekstrapoeng).
Bachelorgrad i psykologi, sosiologi eller sosialantropologi, eller bachelorgrad med fordypning i et av disse fagene.
Søkere som har masteremnet ‘Rådgivning og danning’ fra Nord universitet prioriteres foran øvrige søkere ved opptak. Innenfor begge gruppene rangeres søkere ut fra vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget, og får ekstrapoeng som anført.
Søkere med bachelorgrad som likner de nevnte kategoriene kan gis opptak og rangeres etter særskilt vurdering.
*Allmennlærer, grunnskolelærer, førskolelærer, barnehagelærer, faglærerutdanninger, bachelorgrad pluss PPU eller utdanninger som gir tilsvarende kompetanse.
Studiet gir kompetanse for skolerådgivning og for annet rådgivnings-/veiledningsarbeid i offentlig og privat sektor.
Gjennomført «Rådgivning og danning» 30 stp og «Rådgivning og innovasjon» 30 stp kan ut fra anbefalte nasjonale kompetansekrav kvalifisere for skolerådgivning, gitt at en har minimum bachelorgrad og kjennskap til skolen.
Studiet går over to semester og har til sammen 8 studiesamlinger. Den første samlingen varer i 3 dager og avvikles ved Nord universitet Bodø. De øvrige samlingene varer i 2 dager og avvikles via pc/videoklasserom på nett. Det er krav om 80% deltakelse på oppstartssamlingen og på studiet som helhet.
Samlinger studieåret 2024-25 (med forbehold om endringer):
Første samling avholdes ved campus Bodø i uke 36: Oppstart onsdag 4. sept. kl 12.15, slutt fredag 6. sept. kl 11.30.
Digitale samlinger avholdes mandag og tirsdag i uke 41, 45, 49, 3, 7, 12 og 18. Tidsramme for digitale undervisningsdager er kl 9-14 og 9-15.
I tillegg til samlingene kommer 2 eksamensdager i mai 25.
Utover semesteravgift og pensumlitteratur forutsettes det at studenten disponerer en bærbar pc med webkamera og headset av god kvalitet. For de nettbaserte samlingene kreves at studentene deltar fra et stille lokale med god/stabil internettforbindelse.
Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratet om vikar-/stipendordning for å ta Rådgivning og innovasjon. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).
Studiet har følgende undervisnings- og eksamensaktiviteter:
Obligatorisk deltakelse
Arbeidskrav
Oppgave
Hjemmeeksamen
For detaljer se emnebeskrivelsen.