Universitetspedagogikk - basiskurs
Se studieprogramGenerell kompetanse
Gjennom basiskurset i universitetspedagogikk skal deltakerne kunne bidra til at Nord universitetet blir en stadig betre utdanningsinstitusjon gjennom samarbeid, diskusjon og ledelse av læringsfremmende tiltak.
Kunnskaper
- Deltakerne skal ha kunnskap om og kunne anvende begreper, modeller og teori som har relevans for undervisning, læring og veiledning i høyere utdanning, herunder:
- Ha kunnskap om pedagogiske teorier og sammenheng mellom teori og praksis i et læringsfelleskap.
- Anvende og begrunne eget lærings- og kunnskapssyn relatert til pedagogisk teori.
- Utvikle evne til å ivareta, analysere og kommunisere egne og andres erfaringer samt relevante forskningsresultater som grunnlag for utvikling av utdanningen og egen profesjon.
- Kjenne til aktuelle nasjonale og lokale styringsdokumenter knyttet til undervisning i høyere utdanning.
Ferdigheter
Deltakerne skal kunne planlegge og gjennomføre forskningsbasert undervisning og veiledning på en måte som fremmer studenters læring ¿ individuelt og i samarbeid med andre, herunder kunne:
- Velge og begrunne hensiktsmessige læringsaktiviteter, undervisnings- og vurderingsmetoder i forhold til faglige mål og utdanningsprogram.
- Skaffe seg kunnskap om studentenes ulike læringstilnærminger.
- Gi gode tilbakemeldinger til studentene som fremmer studentenes læring.
- Gjøre bruk av digitale verktøy i planlegging, undervisning og veiledning.
- Vurdere og dokumentere resultater fra egen undervisning og veiledning.
- Bruke tilbakemelding fra studenter og kolleger til å videreutvikle undervisning og veiledning.
- Analysere og videreutvikle program- og emneplaner.
Master og ansatt ved Nord universitet
Ingen kostnader
Årlige evalueringer som inngår i universitetets kvalitetssikringssystem. Evaluering også etter hver samling.
Vi viser til gjeldende forskrift og tilhørende retningslinjer