Universitetspedagogikk - basiskurs

Se studieprogram

Høst 2019 (1. semester)

Vår 2020 (2. semester)

Generell kompetanse

Gjennom basiskurset i universitetspedagogikk skal deltakerne kunne bidra til at Nord universitetet blir en stadig betre utdanningsinstitusjon gjennom samarbeid, diskusjon og ledelse av læringsfremmende tiltak.

 

Kunnskaper

  • Deltakerne skal ha kunnskap om og kunne anvende begreper, modeller og teori som har relevans for undervisning, læring og veiledning i høyere utdanning, herunder:
    • Ha kunnskap om pedagogiske teorier og sammenheng mellom teori og praksis i et læringsfelleskap.
    • Anvende og begrunne eget lærings- og kunnskapssyn relatert til pedagogisk teori.
    • Utvikle evne til å ivareta, analysere og kommunisere egne og andres erfaringer samt relevante forskningsresultater som grunnlag for utvikling av utdanningen og egen profesjon.
    • Kjenne til aktuelle nasjonale og lokale styringsdokumenter knyttet til undervisning i høyere utdanning.

Ferdigheter

Deltakerne skal kunne planlegge og gjennomføre forskningsbasert undervisning og veiledning på en måte som fremmer studenters læring ¿ individuelt og i samarbeid med andre, herunder kunne:

  •  
    • Velge og begrunne hensiktsmessige læringsaktiviteter, undervisnings- og vurderingsmetoder i forhold til faglige mål og utdanningsprogram.
    • Skaffe seg kunnskap om studentenes ulike læringstilnærminger.
    • Gi gode tilbakemeldinger til studentene som fremmer studentenes læring.
    • Gjøre bruk av digitale verktøy i planlegging, undervisning og veiledning.
    • Vurdere og dokumentere resultater fra egen undervisning og veiledning.
    • Bruke tilbakemelding fra studenter og kolleger til å videreutvikle undervisning og veiledning.
    • Analysere og videreutvikle program- og emneplaner.
Master og ansatt ved Nord universitet
Ingen kostnader
Årlige evalueringer som inngår i universitetets kvalitetssikringssystem. Evaluering også etter hver samling.