Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 2
Se studieprogramStudiet bygger videre på de veiledningstradisjoner, teorier, begreper, modeller og metoder som ble introdusert og belyst i Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1. I studiet bygges det videre på utvikling av egen veileder- eller mentorrolle gjennom øvelser i praksis, refleksjon, diskusjon og litteraturstudier.
I studiet vektlegges veiledning og dialog som inngang til kritisk refleksjon over egen og andres praksis, der målet er å utøve gode faglig og etiske dømmekraft. Det kreves derfor stor grad av egenaktivitet fra studentenes side både under og mellom samlingene.
Kunnskaper
Studenten
- Har avansert kunnskap om vitenskapelig teori knyttet til veiledning og deltagende arbeidsformer i ulike typer kontekster.
- Har inngående kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til veiledning, kommunikasjon og samspill
- Har inngående kunnskap om nyere forskning om utfordringer studenter og nyutdannede møter i overgangen fra utdanning til yrke
Ferdigheter
Studenten
- Kan kritisk analysere, begrunne og reflektere over ulike veiledningsformer, kommunikasjonsprosesser og læreprosesser
- Kan bruke relevante veiledningsformer for å støtte og utfordre veisøker, studenter og nyutdannede på de sakene, temaene eller utfordringene de ber om veiledning på
- Kan gjennomføre situasjonstilpassa arbeidsmåter innen et faglig utviklingsarbeid på selvstendig vis
Generell kompetanse
Studenten
- Kan analysere relevante faglige, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og sammenfatte en situasjonsforståelse på en åpen, kritisk og selvstendig måte
- Kan anvende egen forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter på nye områder og ta del i utviklingsoppgaver og prosjekter knyttet til eget profesjonsområde
- Kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
- Profesjonsutdanning på bachelornivå som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole. Søkere med annen, relevant profesjonsutdanning på bachelornivå (f.eks. vernepleiere, politi, sosialarbeidere, barnevernspedagoger, sykepleiere, m.m.)
- Minimum 2 års praksis innenfor profesjonen etter endt utdanning. (Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis).
- Det forutsettes mulighet for å gjennomføre veiledningspraksis i studiet. Hvis du ikke har et ansettelsesforhold hvor veiledningspraksis er mulig, kreves det dokumentasjon på mulighet til å gjennomføre praksis i en annen relevant virksomhet mens du gjennomfører studiet. Ansettelsesforhold og praksis etter endt utdanning må dokumenteres med en signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som dokumenterer ansettelsesforhold i skole og/eller barnehage får 30 ekstrapoeng.
Søkerne rangeres ut fra vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget, og får ekstrapoeng som anført. I tillegg kreves bestått eksamen fra Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1 15 stp. eller tilsvarende veilederutdanning på til sammen 15 stp.
Samlinger vår 2025:
Uke 5:
Onsdag 29/1 kl. 0900-1500
Torsdag 30/1 kl. 0900-1500
Uke 8:
Onsdag 19/2 kl. 0900-1500
Torsdag 20/2 kl. 0900-1500
Uke 12:
Onsdag 19/3 kl. 0900-1500
Torsdag 20/3 kl. 0900-1500
Uke 15:
Onsdag 9/4 kl. 0900-1500
Torsdag 10/4 kl. 0900-1500
Uke 17:
Torsdag 24/4 kl. 0900-1500
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.
Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratet om vikar-/stipendordning for å ta studiet. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).
Studiet har en sammensatt vurdering som består av obligatorisk deltakelse, arbeidskrav, praksis og oppgave.
For nærmere informasjon, se emnebeskrivelsen.