Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 2

Se studieprogram

Vår 2025 (1. semester)

Studiet bygger videre på de veiledningstradisjoner, teorier, begreper, modeller og metoder som ble introdusert og belyst i Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1. I studiet bygges det videre på utvikling av egen veileder- eller mentorrolle gjennom øvelser i praksis, refleksjon, diskusjon og litteraturstudier.

I studiet vektlegges veiledning og dialog som inngang til kritisk refleksjon over egen og andres praksis, der målet er å utøve gode faglig og etiske dømmekraft. Det kreves derfor stor grad av egenaktivitet fra studentenes side både under og mellom samlingene.

Kunnskaper

Studenten

  • Har avansert kunnskap om vitenskapelig teori knyttet til veiledning og deltagende arbeidsformer i ulike typer kontekster.
  • Har inngående kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til veiledning, kommunikasjon og samspill
  • Har inngående kunnskap om nyere forskning om utfordringer studenter og nyutdannede møter i overgangen fra utdanning til yrke

Ferdigheter

Studenten

  • Kan kritisk analysere, begrunne og reflektere over ulike veiledningsformer, kommunikasjonsprosesser og læreprosesser
  • Kan bruke relevante veiledningsformer for å støtte og utfordre veisøker, studenter og nyutdannede på de sakene, temaene eller utfordringene de ber om veiledning på
  • Kan gjennomføre situasjonstilpassa arbeidsmåter innen et faglig utviklingsarbeid på selvstendig vis

Generell kompetanse

Studenten

  • Kan analysere relevante faglige, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og sammenfatte en situasjonsforståelse på en åpen, kritisk og selvstendig måte
  • Kan anvende egen forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter på nye områder og ta del i utviklingsoppgaver og prosjekter knyttet til eget profesjonsområde
  • Kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer
  • Profesjonsutdanning på bachelornivå som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole. Søkere med annen, relevant profesjonsutdanning på bachelornivå (f.eks. vernepleiere, politi, sosialarbeidere, barnevernspedagoger, sykepleiere, m.m.)
  • Minimum 2 års praksis innenfor profesjonen etter endt utdanning. (Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis).
  • Det forutsettes mulighet for å gjennomføre veiledningspraksis i studiet. Hvis du ikke har et ansettelsesforhold hvor veiledningspraksis er mulig, kreves det dokumentasjon på mulighet til å gjennomføre praksis i en annen relevant virksomhet mens du gjennomfører studiet. Ansettelsesforhold og praksis etter endt utdanning må dokumenteres med en signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som dokumenterer ansettelsesforhold i skole og/eller barnehage får 30 ekstrapoeng.

Søkerne rangeres ut fra vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget, og får ekstrapoeng som anført. I tillegg kreves bestått eksamen fra Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1 15 stp. eller tilsvarende veilederutdanning på til sammen 15 stp.

Studiet gir bred kompetanse innenfor veiledningsfaget generelt og tilfredsstiller nasjonale krav om veiledningskompetanse for praksislærere og mentorer spesielt. Slik vil studiet også kunne gi fortrinn til stillinger der det stilles krav til formell veiledningskompetanse.
Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 3. Studiet kan søkes godkjent og innpasset i relevante pedagogiske masterløp.
Informasjon om samlinger publiseres høsten 2024
Utenlandsopphold er ikke aktuelt på dette studiet.

Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.

Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratet om vikar-/stipendordning for å ta studiet. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).

Studiet har en sammensatt vurdering som består av obligatorisk deltakelse, arbeidskrav, praksis og oppgave.

For nærmere informasjon, se emnebeskrivelsen.

Oppgave. Se emnebeskrivelsen for nærmere detaljer.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.
Studentene skal gjennomføre 10 timer profesjonsveiledning i gruppe ved egen arbeidsplass eller i tilsvarende relevante organisasjoner/profesjoner. Inntil 3 t av profesjonsveiledningen kan gjennomføres blant medstudenter i veiledningsgruppe. Praksis dokumenteres gjennom en refleksjonslogg som leveres inn i etterkant av veiledningen. Totalt utgjør praksisen 15 timer hvor 5 t benyttes til planlegging og etterarbeid. Det er studentens ansvar å organisere og gjennomføre praksis.