En student i samtale med en lærer.
Kortere studier

Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 2

Ønsker du deg mer veiledningskompetanse? Dette er ei videreutdanning som bygger videre på modul 1.

Om studiet

Studiet bygger videre på modul 1. Det utdanner veiledere, praksislærere og mentorer som kan tilby kvalifisert veiledning og utviklingsstøtte som bidrar til veisøkers, studentenes og de nyutdannedes profesjonsutvikling, samtidig som dette kan medvirke til varige endringer i egen organisasjon. Studiet skal bidra til kvalifisering av lærere som skal være praksislærere for masterstudenter i utdanningsløp og mentorer for nyutdannede lærere i barnehage, grunnskole og videregående.

Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratet om vikar-/stipendordning for å ta veilederutdanning. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).

Nord universitet tilbyr også veilederutdanning for praksislærere modul 3. Husk å søke UDIR om midler til å gjennomføre denne også når du søker om midler til modul 2.

Hva kan du jobbe som?

Studiet gir bred kompetanse innenfor veiledningsfaget generelt og tilfredsstiller nasjonale krav om veiledningskompetanse for praksislærere og mentorer spesielt. Slik vil studiet også kunne gi fortrinn til stillinger der det stilles krav til formell veiledningskompetanse.
Informasjon om samlinger publiseres høsten 2024
Studentene skal gjennomføre 10 timer profesjonsveiledning i gruppe ved egen arbeidsplass eller i tilsvarende relevante organisasjoner/profesjoner. Inntil 3 t av profesjonsveiledningen kan gjennomføres blant medstudenter i veiledningsgruppe. Praksis dokumenteres gjennom en refleksjonslogg som leveres inn i etterkant av veiledningen. Totalt utgjør praksisen 15 timer hvor 5 t benyttes til planlegging og etterarbeid. Det er studentens ansvar å organisere og gjennomføre praksis.
  • Profesjonsutdanning på bachelornivå som barnehagelærer, grunnskolelærer eller lærer i videregående skole. Søkere med annen, relevant profesjonsutdanning på bachelornivå (f.eks. vernepleiere, politi, sosialarbeidere, barnevernspedagoger, sykepleiere, m.m.)
  • Minimum 2 års praksis innenfor profesjonen etter endt utdanning. (Deltidsstillinger regnes om til heltid for å dekke kravet om 2 år heltids praksis).
  • Det forutsettes mulighet for å gjennomføre veiledningspraksis i studiet. Hvis du ikke har et ansettelsesforhold hvor veiledningspraksis er mulig, kreves det dokumentasjon på mulighet til å gjennomføre praksis i en annen relevant virksomhet mens du gjennomfører studiet. Ansettelsesforhold og praksis etter endt utdanning må dokumenteres med en signert attest fra arbeidsgiver. Søkere som dokumenterer ansettelsesforhold i skole og/eller barnehage får 30 ekstrapoeng.

Søkerne rangeres ut fra vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget, og får ekstrapoeng som anført. I tillegg kreves bestått eksamen fra Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 1 15 stp. eller tilsvarende veilederutdanning på til sammen 15 stp.

Utenlandsopphold er ikke aktuelt på dette studiet.
Veilederutdanning for praksislærere og mentorer - modul 3. Studiet kan søkes godkjent og innpasset i relevante pedagogiske masterløp.

Kunnskaper

Studenten

• Har avansert kunnskap om vitenskapelig teori knyttet til veiledning og deltagende arbeidsformer i ulike typer kontekster.
  • Har inngående kunnskap om utfordringer og muligheter knyttet til veiledning, kommunikasjon og samspill
  • Har inngående kunnskap om nyere forskning om utfordringer studenter og nyutdannede møter i  overgangen fra utdanning til yrke

Ferdigheter

Studenten

• Kan kritisk analysere, begrunne og reflektere over ulike veiledningsformer, kommunikasjonsprosesser og læreprosesser
  • Kan bruke relevante veiledningsformer for å støtte og utfordre veisøker, studenter og nyutdannede på de sakene, temaene eller utfordringene de ber om veiledning på
  • Kan gjennomføre situasjonstilpassa arbeidsmåter innen et faglig utviklingsarbeid på selvstendig vis

Generell kompetanse

Studenten

• Kan analysere relevante faglige, yrkes- og forskningsetiske problemstillinger og sammenfatte en situasjonsforståelse på en åpen, kritisk og selvstendig måte
  • Kan anvende egen forskningsbaserte kunnskaper og ferdigheter på nye områder og ta del i utviklingsoppgaver og prosjekter knyttet til eget profesjonsområde
  • Kan formidle omfattende selvstendig arbeid og behersker fagområdets uttrykksformer

Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.

Lærere og skolerådgivere kan søke Utdanningsdirektoratet om vikar-/stipendordning for å ta studiet. Søknadsfrist er 1. mars. Du velger "Annet studietilbud" i søkeportalen. (I tillegg søker du opptak hos Nord universitet).