Disputas – Hilde Munkeby – FSH – Ph.d. i profesjonsvitenskap

Hilde Munkeby (født 1968) er universitetslektor og faggruppeleder for Omsorg og sykepleiefag ved Nord universitet og ble tatt opp som stipendiat ved Ph.d. i studier av profesjonspraksis, nå Ph.d. i profesjonsvitenskap i 2019. Hun er utdannet sykepleier fra 1991 ved Innherred sykepleierhøgskole i Levanger og har en master i Profesjonsetikk og diakoni fra 2002 ved Universitetet i Oslo.

Hilde Munkeby har 16 års klinisk erfaring som sykepleier hovedsakelig til eldre i kommunal institusjonsomsorg og fra Avdeling for hjerneslag ved St.Olavs hospital i Trondheim. Hun har siden 2007 vært ansatt som lektor ved sykepleieutdanningen i Levanger ved Nord universitet.

Tid og sted

Tirsdag 7. mai, 2024, starter kl 10:00

I Oransjesalen på Campus Røstad, Levanger

Digitalt, med lenke til arrangement.

Avhandlingens tittel

“Dårlig samvittighet hos sykepleiere - En multimetodestudie om sykepleieres erfaring med dårlig samvittighet i sykehjem og hjemmebasert omsorg”.

Tittel på prøveforelesningen

- Diskuter hvorvidt systematisk etikkarbeid kan bidra til å belyse etiske utfordringer i institusjonsomsorg og hjemmebasert omsorg. Reflekter kritisk om forholdet mellom faglig og etisk kompetanse, inkludert språkets betydning, samt betraktninger om samvittighet.

Kort sammendrag av avhandlingen

Hensikten med denne artikkelbaserte avhandlingen var å bidra med kunnskap om dårlig samvittighet hos sykepleiere i sykehjem og hjemmebasert omsorg belyst gjennom tre delstudier.

Studiene ble gjennomført ved hjelp av både kvalitative og kvantitative metoder og undersøkte etiske utfordringer som utløser dårlig samvittighet, hva dårlig samvittighet innebærer og hvorvidt det finnes forskjeller mellom sykepleiere og andre helsearbeidere i opplevd stress på grunn av dårlig samvittighet (samvittighetsstress).

Funnene viste at dårlig samvittighet framstår som et relasjonelt fenomen, som utløses og utfolder seg i relasjoner, både til pasienter, til kolleger og til sykepleieren selv. I tillegg relateres dårlig samvittighet til sykepleierens rolle og ansvarsområde. Sammenlignet med andre helsearbeidere hadde sykepleiere nesten dobbelt så stor sannsynlighet for å rapportere høyt nivå av samvittighetsstress. Spesiell utsatthet ble funnet for sykepleiere som arbeidet i institusjonsomsorg.

Dårlig samvittighet oppstår i forbindelse med det som erfares som uetisk praksis og innebærer en belastning. Samtidig fungerer dårlig samvittighet som en ressurs som gir retning for god omsorg, rettferdig fordeling og ansvarlig oppgaveutførelse som samsvarer med velferdsstatens visjoner. Både belastningen og kompleksiteten ved etiske utfordringer i arbeidet må anerkjennes og kan ikke overlates til den enkelte sykepleier å håndtere alene. Utfordringer i arbeidet er et felles anliggende som arbeidsfellesskapet trenger en arena for å tematisere og utvikle begrep om, samt fordele ansvar for, slik at pasientomsorgen kan bli god og til å leve med.

De etiske utfordringene som sykepleiere står i og den dårlige samvittigheten dette kan medføre trenger språk og begrep som det er mulig å kommunisere med. Dette fordrer at utdanningen gir slik kompetanse, men også at praksisfeltet organiserer for bruk og videreutvikling av kompetansen.

Lenke til strømming av prøveforelesning og disputas

Denne lenken vil komme dagen før disputasen

Program for prøveforelesning og disputas

10.00 – 11.00: Velkommen v/dekan Gøril Ursin. Prøveforelesning v/Hilde Munkeby (ca. 45 min.)

11.00 – 12.00: Lunsjpause

12.00 – 16.00: Disputas

• Kandidaten presenterer sin avhandling (max 30 min.)
  • Førsteopponenten (ca. en time)
  • Pause (15 min.)
  • Andreopponenten (ca. en time)
  • Opposisjon Ex auditorio, (hvis noen ber om det)
  • Komiteen trekker seg tilbake
  • Komiteen annonserer sin beslutning

Veiledere

• Hovedveileder: Førsteamanuensis Siri Andreassen Devik, Fakultet for sykepleie og helsevitenskap, Nord Universitet
  • Medveileder: Førsteamanuensis Aud Moe, Fakultet for sykepleie og helsevitenskap, Nord Universitet
  • Medveileder: Professor Emerita Grete Helen Bratberg.

Bedømmelseskomite

• Førsteopponent: Professor Gunilla Strandberg, Institusjonen for omvårnad, Umeå universitet
  • Andreopponent: Professor/forskningssjef Marit Helene Hem, VID vitenskapelige høgskole/NTNU Samfunnsforskning AS.
  • Leder av komiteen: Førsteamanuensis Tommy Haugan, Fakultet for sykepleie og helsevitenskap, Nord universitet

Leder for prøveforelesning og disputas

• Dekan Gøril Ursin vil lede prøveforelesningen

The Northern Star Symposium 2024: Mending
Konferanse/seminar
6.8. mai 2024

The Northern Star Symposium 2024: Mending

Bodø, Norway
09:00
16:00
The Northern Star Symposium is a three-day academic gathering in Bodø. The goal of this symposium is to have a place to discuss topics and questions that are not among the mainstream of conferences and journals.
Science communication workshop
Forskning
Konferanse/seminar
7. mai 2024

Science communication workshop

Nord University, Campus Bodø, room 2448
13:00
17:00
Diskuter forskningskommunikasjon med ansatte fra hele SEA-EU-alliansen!