Øvelse Nord: Forum for verdivurdering og fysisk sikring

Et møtested for alle som har et fokus på trygg og forutsigbar drift i urolige tider.

Centre for High North Logistics, Kunnskapsparken Bodø, Rapp Bomek, Bodø kommune og Øvelse Nord ønsker velkommen!

Årets forum er den første i rekken av det som blir et årlig arrangement for alle som er opptatt av fysisk sikring og bedrifters egen verdivurdring i Norge.

En rekke hendelser de siste årene viser at alle typer av kritisk infrastruktur i Norge har åpenbare svakheter både når det gjelder uvennlige aktører og naturskader. Nord-Norge har en særlig utsatt posisjon, poengterer Totalforsvarskommisjonens rapport.

Trusselsituasjonen i geopolitikken tilsier at det finnes aktører som er villige og har kapasitet til å skade kritisk infrastruktur i Norge. Dette er en relativt ny situasjon som krever fagkunnskap og kapasitet på et nivå vi ikke har i dag. Den nye sikkerhetsloven fra 2019 understreker dette og legger mer ansvar for å definere relevant sikringsnivå på eiere av kritisk infrastruktur.

Forumet vil inneholde foredrag fra forsvarsministeren, sentrale myndighetspersoner, Nasjonal sikkerhetsmyndighet og en internasjonal industribedrift som i vinter ble lammet av en kritisk hendelse.

Disputas: Dhurba Adhikari
Disputas
2. mai 2024

Disputas: Dhurba Adhikari

Auditorium Petter Thomassen (A5), Nord universitet, Bodø
10:15
15:00
Ph.d.-kandidat Dhurba Adhikari skal holde prøveforelesning og disputas for graden Philosophiae doctor (Ph.d.) ved Fakultet for biovitenskap og akvakultur, Nord universitet.
The Northern Star Symposium 2024: Mending
Konferanse/seminar
6.8. mai 2024

The Northern Star Symposium 2024: Mending

Bodø, Norway
09:00
16:00
The Northern Star Symposium is a three-day academic gathering in Bodø. The goal of this symposium is to have a place to discuss topics and questions that are not among the mainstream of conferences and journals.