This page is not available in English

Undervisningsrom

Alle våre undervisningsrom er utstyrt for å være så enkle i bruk som mulig. Det er likevel noe forskjellig utforming mellom rommene og studiestedene, og foreleser anbefales derfor å sette seg inn i det aktuelle rommet før undervisningen starter.

Nedenfor kan du velge studiested for å finne nærmere beskrivelser om de forskjellige undervisningsrommene ved​ alle våre studiesteder. Du kan også raskt hoppe til ulike enkle veiledninger tilpasset din undervisningssituasjon.

Bruke PowerPoint

  • ​Start PowerPoint som vanlig.
  • For å kunne styre hvilken skjerm din framvisning vises på velger du Lysbildefremvisning fra verktøylinja​:

  • Velg hvilken skjerm du ønsker å benytte:

​​​​

  • Velg så fra samme verktøymenyfanen Lysbildefremvisning, og deretter ikonet Fra begynnelsen:

​​

Til toppen av siden

Skrivbar skjerm

Skal du bruke skjermen som tavle?

  • Sjekk at Smart Notebook er valgt og dekker skjermen du skal skrive på.
  • Lokaliser penn(-ene) i bunnen av skjermen.
  • Velg farge i menyen øverst og start skrivingen.
Bilde som viser ikon til programmet SMART Notebook.
Bilde som viser penn for bruk til Wacom skjerm.
Bilde som viser bruk av SMART Notebook.

Til toppen av siden

Hybrid undervisning (mikrofon og kamera)

Skal du bruke Zoom?

  • Sjekk at riktige lydenheter er valgt. Hvis du starter PC'en på nytt velges dette automatisk.
  • Hvis du trenger å teste, så velger du "Test speaker & microphone".
  • Hvis du trenger å justere lydnivået velger du "Audio settings" nederst i menyen.​
Skjermbilde av lydalternativer i Zoom-møte.
Skjermbilde som viser lydinnstillingene i Zoom.

Øvrig justering av lyd

  • Lydnivå fra høyttalere kan justeres på PC'en i nedre høyre hjørne eller på styrepanel (enkelte rom og auditorium). 
  • ​Nivå på mikrofon (hva mottakere hører fra deg) kan endres ved å justere mikrofon nærmere munnen.

NB! Det er IKKE mikrofoner for studenter og andre deltakere. Unntaket er enkelte rom utstyrt med Catchbox mikrofon.

Til toppen av siden

​Egne filer fra undervisnings-PC

  • Start Edge eller annen nettleser.
  • Logg inn med din Nord konto:
Skjermbilde som viser pålogging for ansatte
  • Gå til "vaffelmenyen" oppe til venstre:
Skjermbilde som viser "vaffelmenyen" på iNord.
  • Velg OneDrive:
Skjermbilde som viser OneDrive i "vaffelmenyen" på iNord.
  • ​Velg filen du ønsker å laste ned ved å hake av til venstre for filnavnet:
Skjermbilde som viser avhuking av fil i OneDrive.
  • Velg deretter ​Last ned i menylinjen over:
Skjermbilde som viser valget for nedlasting av fil i OneDrive.
  • Statuslinjen i nettleseren viser nå den nedlastede filen, klikk på denne:
Skjermbilde av Edge som viser nedlastinger.
  • ​PowerPoint vil åpne filen og du kan nå starte presentasjonen.

Til toppen av siden

Skikk og bruk

Før du forlater rommet ber vi deg ta hensyn til de neste som skal bruke det. 

  • Ta med deg personlige eiendeler. 
  • Kabler som har vært i bruk legges tilbake. 
  • Nettleser lukkes. 
  • Datamaskinen kan også startes på nytt. 
  • Mikrofoner må settes tilbake i ladestasjon. 
  • Tørk av whiteboard/tavle dersom du har brukt de. 
  • Rydd etter deg og ta med deg søpla. 
  • Stikkontakter og kabler skal ikke frakobles, feilsøking er IT sitt ansvar. 

Til toppen av siden