Spesialpedagogikk - ulike lære- og funksjonsvansker

Se studieprogram
Studiet skal gi en bred teoretisk og praktisk oversikt over det spesialpedagogiske arbeidsfeltet. De ulike emnene i studiet er rettet mot barnehage og skole, og omfatter språk- og kommunikasjonsvansker, lese- og skrivevansker (inkl. perspektiver på barnehage, overgangen fra barnehage til skolestart og etter skolestart), matematikkvansker (inkl. perspektiver på barnehage, overgangen fra barnehage til skolestart og etter skolestart), sosiale- og emosjonelle vansker, kognitive- og nevrologisk relaterte lærevansker, sanserelaterte lærevansker, minoritetsrelaterte lærevansker, veiledning og rådgivning og spesialpedagogiske tilnærmingsmåter.

KUNNSKAPER

Kandidaten

  • har kunnskap om spesialpedagogikkens historie og plass i samfunnet, normalisering, likeverd og inkludering
  • har kunnskap om ulike funksjons- og lærevansker hos barn, unge og voksne
  • har kunnskap om rettigheter og saksgang ut i fra lov og forskrifter
  • har oversikt over de vanligste kartleggingsmetodene og kartleggingsverktøy som brukes i barnehage og skole
  • har kunnskap om forebyggende og avhjelpende tiltak, tidlig innsats og spesialpedagogiske metoder
  • har kunnskap om spesialpedagogisk utviklingsarbeid/innovasjon og fler- og tverrfaglig samarbeid
  • har kunnskap om yrkesetiske problemstillinger knyttet til spesialpedagogisk arbeid

FERDIGHETER

Kandidaten

  • kan reflektere kritisk og konstruktivt over sin egen praksis og relatere den til spesialpedagogisk teori
  • kan reflektere over og drøfte sentrale og dagsaktuelle spesialpedagogiske og yrkesetiske problemstillinger som er relevante for opplæringen i barnehagen og undervisningen i skolen
  • kan gjennomføre spesialpedagogisk kartlegging og utredning ved bruk av aktuelle kartleggings- og utredningsmateriell
  • kan gjøre rede for hvordan skolen og barnehagen kan tilrettelegge læringsmiljøet for å kunne forebygge og avhjelpe vansker
  • kan gi relevant spesialpedagogisk veiledning og rådgivning til foreldre/foresatte og til ansatte i i skole og barnehage
  • kan planlegge, gjennomføre og evaluere spesialpedagogisk utviklingsarbeid/innovasjon
  • kan arbeide fler- og tverrfaglig sammen med andre faggrupper

GENERELL KOMPETANSE

Kandidaten

  • har bred innsikt i hvordan en kan legge til rette for et godt læringsmiljø med basis i spesialpedagogiske tilnærminger
  • har innsikt i faglige og yrkesetiske problemstillinger tilknyttet barns rettigheter, hvor også tilpasset opplæring og spesialundervisning fremkommer
  • har kompetanse i å kunne planlegge, gjennomføre og evaluere den tilpassede opplæringen, herunder også spesialundervisning for barn, unge og voksne med ulike funksjons- og lærevansker ut i fra individ-, gruppe- og systemnivå
  • har kompetanse i å kunne formidle og utveksle synspunkter og erfaringer i faglige fellesskap for å kunne bidra til utvikling av god spesialpedagogisk praksis

For opptak stilles det krav om 30 studiepoeng/ECTS i pedagogikk.

Eksempler på profesjonsutdanninger som har tilstrekkelig med pedagogikk i studieløpet: førskolelærerutdanning, barnehagelærerutdanning, allmennlærerutdanning, grunnskolelærerutdanning, lektorutdanning, barnevernspedagogutdanning, vernepleierutdanning, sosionomutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning.

Poengberegning og rangering

Ved flere kvalifiserte søkere enn studieplasser rangeres søknadene ut fra et vektet gjennomsnitt av opptaksgrunnlaget. Dersom du søker om opptak på bakgrunn av en av profesjonsutdanningene ovenfor som har pedagogikken innbakt i andre emner, vil hele graden være opptaksgrunnlaget.

Les mer på vår side om poengberegning og rangering


Krav om politiattest

Det kreves politiattest for studiet (barneomsorgsattest).

Dette studiet er et profesjonsstudium. Aktiv deltakelse og læring gjennom samarbeid står derfor sentralt. Undervisningen vil bli gjennomført i samlet kull. Undervisning og læring vil foregå som forelesninger, kollokviegrupper, seminargrupper og i praksis. I tillegg utgjør selvstudium en vesentlig del av studiet. Veiledning inngår også som en sentral del av undervisnings- og læringsprosessen. Det forutsetter at studentene er aktive, problematiserende og problemløsende. Aktiv deltakelse og samarbeid mellom studentene er en forutsetning for å kunne oppnå emnets læringsutbytte.
Kandidater med førskolelærerutdanning, barnehagelærerutdanning, allmennlærerutdanning, grunnskolelærerutdanning og praktisk-pedagogisk utdanning, vil med godkjent studium, kvalifisere deg for å arbeide med spesialpedagogiske oppgaver innenfor barnehager, skoler, i spesialpedagogiske fagteam og i andre institusjoner med spesialpedagogiske arbeidsoppgaver.
Studiet Spesialpedagogikk spesialisering (30 sp) eller tilsvarende. Kandidater kan også søke direkte opptak til master i tilpasset opplæring, eller mastergrad i spesialpedagogikk/pedagogikk hvis de ellers oppfyller opptakskrav.
Deltidsstudium som er samlings- og nettbasert. 3 studiesamlinger på Campus Nesna. 3 studiesamlinger på nett. 
Ikke aktuelt
Ingen kostnader utover semesteravgift og pensumlitteratur.

Studiet har følgende undervisnings- og eksamensaktiviteter:

Obligatorisk deltakelse

Arbeidskrav

Praksis

Oppgave

Hjemmeeksamen

Se nærmere beskrivelse om vurdering i emneplanenen

Oppgave og hjemmeeksamen. For nærmere detaljer se emneplanen.
Studieprogrammet evalueres årlig av studentene gjennom emneundersøkelser og av studieprogramansvarlig. Evalueringene inngår som en del av universitetets kvalitetssikringssystem.

Det blir gjennomført skikkethetsvurdering av studentene i studiet i henhold til ny forskrift om skikkethet .

Dette gjennomføres som fortløpende skikkethetsvurdering i studiet, og skikkethetsvurdering i forbindelse med obligatorisk praksis.

10 dager obligatorisk veiledet og vurdert spesialpedagogisk praksis. For nærmere informasjon om praksis se emneplanen.