Supplemental Instruction (SI)

Den studentaktive læringsformen Supplemental Instruction (SI) er et frivillig tilbud om faglig veiledning i regi av studentene selv.
Gruppearbeid - studenter i Stjørdal

SI handler om læring i samarbeid med andre, hvor betydningen av relasjoner, veiledning og refleksjon som metode og verktøy for læring vektlegges.

Formålet med SI er å forbedre studentens prestasjoner og minske risikoen for studieavbrudd.

SI ble utviklet i 1973 av dr. Deanna Martin ved University of Missouri i Kansas City, og har siden spredt seg til over 1500 universiteter og høgskoler i nesten tretti land. Bakgrunnen for SI var ønsket om å utvikle et tiltak for å styrke beståttprosenten ved enkelte kurs på universitetet, og det ble derfor utviklet et undervisningsopplegg som favner alle.

Grunnprinsippene for SI er for det første at opplegget ikke skal fokusere på de svake studentene, men heller på risikofylte kurs, og for det andre at tilbudet skal være åpent for alle som ønsker å styrke sine muligheter til å oppnå bedre resultater i enkeltfag.

SI-programmet ble innført i 2004 ved Nord universitet, Handelshøgskolen, faggruppa for trafikkkfag, som en del av den tidligere Høgskolen i Nord-Trøndelag (HINT). Nord universitet har et samarbeid med Lund universitet, som er europeisk senter for SI-metodeveilederutdanning. Utdanningstilbudet i Lund reguleres gjennom en avtale med University of Missouri i Kansas City, hvor SI-programmet har sitt internasjonale utviklingssenter.

• De fire aktørene i SI-programmet er SI-leder, SI-metodeveileder, foreleser og studenter.

SI-metodeveileder har ansvaret for å koordinere gjennomføringen av SI-programmet. Det består i å lære opp kommende SI-ledere, følge opp SI-ledere og observere dem under SI-møter gjennom semestret. SI-metodeveileder skal ikke være foreleser i faget, og skal ikke ha noen rolle eller direkte kontakt med studentene som deltar på SI-møter

SI-lederne er studenter som tidligere har gjennomført det aktuelle faget med karakteren A eller B, og som derfor kan fungere som en modell for studentene. SI-lederne får en to dagers intensiv opplæring før SI starter. Ved semesterstart har SI-lederne et ansvar for å informere nye studenter om SI-tilbudet. SI-ledere har ikke en lærerrolle. De skal ikke formidle ny fagkunnskap, men støtte forståelsen av vanskelig kursmateriale.

Studentene bør introduseres for SI ved oppstarten av semestret. SI er ikke en støtteundervisning, men skal inngå som en naturlig del av studietilbudet i det utvalgte faget. Det er ingen kartlegging av hvilke studenter som er svake, og det gjøres ingen forsøk på å sette sammen SI-gruppene på grunnlag av antatte akademiske ferdigheter. SI er et frivillig tilbud til alle studenter, og det gjennomføres i det læringsmiljøet studentene er vant med.

Foreleseren skal i samarbeid med SI-metodeveileder medvirke i utvelgelsen av nye SI-ledere. SI-lederne bør følge forelesningene gjennom semestret, og et godt samarbeid med foreleser er viktig for at SI-programmet skal bli vellykket.

• SI-møtene tar utgangspunkt i forelesningene i faget. På SI-møter deltar vanligvis 5-15 studenter, og diskusjon ledes av en viderekommende student som kalles SI-leder. Den viderekommende student er ikke der for å være lærer, men for å bidra i henhold til vanskelige problemstillinger innenfor fagområdet ved å stille spørsmål, opptre som lydkort, starte arbeid i små grupper og koordinere presentasjon av konklusjoner.

SI-lederen, som tidligere har eksamen i emnet med karakter A eller B, gjennomgår innledende SI-opplæring for å skaffe seg de verktøyene som trengs under oppholdet som SI-leder. SI-møter er et tilbud til studentene om å jobbe i grupper under ledelse av en SI-leder. De tema som diskuteres har foreleser gjennomgått på forelesningene. SI-lederne har dialog med foreleser.​

• Ansatte ved Nord universitet har forsket mye på den studentaktive læringsformen Supplemental Instruction (SI), og publisert mange vitenskapelige antologier og artikler.

Bøker​

Supplemental Instruction Volume 1: Digital Technologies (2021). Sider: 108
    Print-ISBN: 978-3-8309-4324-2
    E-Book-ISBN: 978-3-8309-9324-7
    Forlag: Waxmann Verlag GmbH, 2021. Münster, Germany

Supplemental Instruction Volume 2: Student Learning Processes (2021). Sider: 164
    Print-ISBN: 978-3-8309-4325-9
    E-Book-ISBN: 978-3-8309-9325-4
    Forlag: Waxmann Verlag GmbH, 2021. Münster, Germany

Supplemental Instruction Volume 3: Organisation and Leadership. (2021) Sider: 140
    Print-ISBN: 978-3-8309-4326-6.
    E-Book-ISBN: 978-3-8309-9326-1
    Forlag: Waxmann Verlag GmbH, 2021. Münster, Germany

Supplemental Instruction (SI) – veiledning i regi av studentene selv.
    Loeng, Mørkved og Isachsen (Red.), Studentaktiv læring – praksisnær undervisning i høyere utdanning (s. 57–93).
    Cappelen Damm Akademisk, 2019, Oslo.
    Nord Open: https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/2757635 .
    doi: https://doi.org/10.23865/noasp.72.ch2

How have Supplemental Instruction-Peer Assisted Study Sessions (SI-PASS) programmes adapted during the Coronavirus pandemic?
    Studies from four Higher Education Institutes in Ireland, Norway, the UK and Sweden
    Tidsskrift: Student Engagement in Higher Education Journal. Volume 4, Issue 2, September 2022 (s. 24-44)
    Nord open: https://nordopen.nord.no/nord-xmlui/handle/11250/3033264
    Nettsted: https://sehej.raise-network.com/raise/article/view/1152/795