Begrunnelse
I henhold til forvaltningsloven § 24 kan du be om begrunnelse for vedtak gjort i forbindelse med søknaden din om opptak. Det er en fordel at du ber om en begrunnelse før du bestemmer deg for å klage på vedtaket.
Når vi mottar en henvendelse om begrunnelse, vil en saksbehandler gå gjennom søknaden din på nytt. Er det gjort feil i behandlingen av søknaden din, vil vi rette det opp og eventuelt omgjøre vedtaket.
Når du har mottatt en begrunnelse fra oss, kan det være lettere for deg å forstå vedtaket og eventuelt skrive en klage.
Frist for å be om begrunnelse
Du kan be om begrunnelse innen 3 uker etter at du har mottatt svar på søknaden din. Ønsker du en begrunnelse, kan du kontakte oss på opptak@nord.no.
Dersom du ber om en begrunnelse for vedtaket, vil klagefristen løpe fra den dagen du mottar begrunnelsen.
Klage
Hvis du mener at det har skjedd en feil i behandlingen av søknaden din, kan du sende inn en klage, jf. Forvaltningsloven § 28.
I klagen må du oppgi hva du klager på og hvorfor du mener søknaden din er behandlet feil, jf. forvaltningsloven § 32.
Hvis opptakskontoret oppdager feil i behandlingen av søknaden din, kan klagen tas til følge. Hvis opptakskontoret ikke ser at det er gjort feil i vurderingen av søknaden din, vil saken bli sendt til Nemnda for studentsaker ved Nord universitet som fatter et endelig vedtak.
Frist for å klage
I henhold til forvaltningsloven § 28 kan du klage på vedtaket senest 3 uker etter at du har mottatt svar på søknaden din. Har du bedt om en begrunnelse, er fristen for å klage innen 3 uker fra du mottar begrunnelsen.
Hvordan sende inn klage
Du kan sende inn klage ved hjelp av vårt nettskjema.