Gøril Ursin
Jeg fungerer som dekan for fakultet for sykepleie og helsevitenskap siden 2021, og forvalter en budsjettramme på ca. 175 millioner. Ledergruppen består av 10 ledere som leder sine faglige enheter/administrative enheter. Fakultetet har ca. 200 vitenskapelig ansatte og 30 administrativt ansatte, og 2500 studenter for delt på bachelor og masterprogram innen sykepleie, farmasi, paramedisin, vernepleie, avansert klinisk allmennsykepleie, spesialsykepleie, e-helse og helsevitenskap. Fakultetet har også ett doktorprogram i profesjonsvitenskap med 45 + kandidater. Fakultetet har 11 forskningsgrupper som har bidratt til økning i vitenskapelige publikasjoner og til ekstern finansiering de siste årene. Fakultetets ansatte og studenter fordeler seg på 5 ulike steder i Nordland og Nord-Trøndelag.
Jeg er utdannet sykepleie, har master i helsefremmende arbeid og phd i sosiologi/ helsesosiologi. Jeg har også videreutdanning i personalledelse i organisasjoner i omstilling. Videre, har jeg deltatt på Innovasjons Norges kvinne-mentor program og fullført topplederprogrammet til UHR.
Mine vitenskapelige interessefelt er innen helse og hva som skaper helse. Spesielt har jeg interessert meg for medbestemmelse, empowerment og medborgeskap for sårbare grupper som mottar helse og velferdstjenester. Jeg er opptatt av tverrfaglige perspektiver og hvordan vi sammen kan løse helse og omsorgsoppgaver på nye måter gjennom samspill på nye måter.
Jeg har bred ledererfaring fra kommunal sektor (assisterende og konstituert avdelingsleder), fra spesialist helsetjenesten (avdelingsleder) og fra universitet og høgskolesektoren (studieleder og dekan).
Klinisk praksis som sykepleier har jeg hovedsakelig fra kommune sektor, sykehjem og hjemmesykepleie.
Jeg har bred erfaring fra undervisning fra undervisning og veileder mellom spesialist og kommune helsetjenesten, og ved Nord universitet. Jeg har hovedsakelig undervist ved bachelor i sykepleie og master i helsevitenskap/ folkehelse. Jeg har ledet og utviklet emner, bidratt til utvikling av master i helsevitenskap.
Jeg har veiledet 5 masterstudenter og medveileder for 1 phd kandidat.
I undervisning er jeg opptatt av nærhet til studentene, studentaktive læringsmetoder og kritisk refleksjon sammen med studentene. Gruppearbeider er jeg opptatt av gjøres i tråd med helsefremmende prinsipper. Jeg syns det er veldig spennende å jobbe med unge mennesker, hvordan de ser og forstår verden og hvordan vi sammen skaper ny forståelse.
ph.d. Avhandling:
Ursin, G. (2018). Medborgerskap som praksis: En studie om deltakelse og inklusjon i samfunnet for familier som lever med demens. Doktorgradsavhandling nr 20-2018, Nord Universitet
Mine faglig interesseområder er
- demens og eldre helse,
- helsefremmende arbeid/ tenkning
- medbestemmelse, empowerment og medborgerskap
- kjønn og hvordan kjønn praktiseres i møte med helsetjenester
Jeg har brei erfaring med kvalitativ forskning, særlig med bruk av intervjue og fokusgruppe intervjue som datainnsamlingsmetode.
Vitenskapsteoretisk posisjon er knyttet til sosial konstruktivisme.
