Line Kolås
Førsteamanuensis
Fakultet for samfunnsvitenskap
Kompetanseområder
E-learning, ICT, Educational Research, Pfdk
Jeg er førsteamanuensis og fagperson med engasjement for undervisning og forskning innen IT, pedagogisk bruk av digitale verktøy, kvalitativ forskning og utdanningsforskning.
Jeg var prosjektleder for P3 €“ Learning through construction i Excited €“ senter for fremragende IT-utdanning i perioden 2017-2021, og fortsetter som klyngeleder for klynge 2 - Pedagogikk innen IT-utdanning fra 2022 (Excited).
Min faglige kompetanse er innen design av e-læringssystemer, pedagogisk bruk av IKT, profesjonsfaglig digital kompetanse, kvalitativ forskningsmetodikk, IT-utdanning / IT fagdidaktikk og utdanningsforskning.
I 2021 ble jeg anerkjent som merittert underviser ved Nord universitet.
Jeg underviser for øyeblikket i studieprogrammene " Spill og opplevelsesteknologi" og Masterfordypningen innen profesjonsfaglig digital kompetanse 1.-10. trinn" ved masterstudiet " Tilpasset opplæring" .
I tillegg er jeg veileder på doktorgradsprosjekt.
Internasjonale prosjekter:
- QUIS (2005-06): QUIS €“ Quality, Interoperability and Standards in e-learning. (EU-prosjekt under €œThe eLEARNING programme" , DG EAC/26/04).
- E-LEN (2003-04): E-LEN (EU-prosjekt under Socrates programmet, ref.nr: 101421-CY-2002-1-CY-minerva-mmp)
Nasjonale prosjekter:
- SFU Excited. Klyngeleder for klynge 2 - Pedagogy in IT education, som er en av tre klynger i senterets andre periode (2022-2026).
- SFU Excited. Prosjektleder for P3 - Learning through construction (2016-2021), som er ett av fem prosjekter i Senter for fremragende undervisning Excited ved NTNU og Nord universitet.
- Studenter som forskningsteam (2017-18). Norgesuniversitetsprosjekt. Utprøving av forskningsmetoder som pedagogiske metoder.
- Interaktivt virtuelt feltarbeid (2017-18). Norgesuniversitetsprosjekt, med fokus på bruk av 360 graders bilde og video i kurs med feltarbeid.
- E-læring i landbruket (2016).
- Det digitale bibliotek (2015-16).
- Å tolke et gevir (2013-2014).
- VisPed (2012-13).
- PLN €“ Personlige læringsnettverk (2012-13).
- SAK 7 €“ teknologi.
- Nærproduksjon av video (2011-12). Finansiert av Norgesuniversitetet.
- Kreativ leik med IKT
- Kreativ bruk av LMS (2005-06).
2020
Interactive Virtual Field Trips 2020, Journal of Educational Multimedia and Hypermedia: Volum 29 s. 323-339;Kolås, Line; Eriksen, Lasse Frost; Hoem, Jon Øivind; Nygård, Ståle André; Holand, Ivar Svare
Progression of tool usage in project-based IT courses 2020, Proceedings - Frontiers in Education Conference:;Szynkiewicz, Justyna; Munkvold, Robin Isfold; Kolås, Line
Interactive Virtual Field Trips EdMedia + Innovate Learning 2020, Association for the Advancement of Computing in Education (AACE): s. 556-566;Kolås, Line; Eriksen, Lasse Frost; Hoem, Jon Øivind; Nygård, Ståle André; Holand, Ivar Svare
Female Students’ Reflections for Inclusive Physical Learning Environments EdMedia + Innovate Learning 2020, Association for the Advancement of Computing in Education (AACE): s. 860-873;Sigurdardottir, Helga Dis Isfold; Szynkiewicz, Justyna; Munkvold, Robin Isfold; Kolås, Line
2018
NordHunt – gamification for a smooth start of university life EdMedia + Innovate Learning 2018 2018, Association for the Advancement of Computing in Education (AACE): s. 1180-1189;Kolås, Line; Nordseth, Hugo; Nygård, Ståle André; Skevik, Trond Olav
Læringsmål, læringsaktiviteter og vurdering i prosjektbaserte emner 2018, NOKOBIT: Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi: Volum 26;Kolås, Line; Munkvold, Robin Isfold; Nordseth, Hugo
2017
Learning through construction in IT courses 2017, NOKOBIT: Norsk konferanse for organisasjoners bruk av informasjonsteknologi: Volum 25;Kolås, Line; Munkvold, Robin Isfold; Nygård, Ståle André
2016
Learning with educational apps - A qualitative study of the most popular free apps in Norway 2016 15th International Conference on Information Technology Based Higher Education and Training (ITHET),ITHET 2016, September 8-10, 2016, Istanbul, Turkey 2016, IEEE conference proceedings:;Kolås, Line; Nordseth, Hugo; Munkvold, Robin
2015
Active Students in Webinars Proceedings of the 11th international Conference on mobile Learning 2015, Madeira, Portugal March 14-16, 2015 2015, IADIS Press: s. 79-86;Kolås, Line; Nordseth, Hugo; Yri, Jørgen Sørlie
Teachers’ Experiences Using KODU as a Teaching Tool
Proceedings of the 9th European Conference on Games-Based Learning 2015, Academic Conferences and Publishing International Limited: s. 416-422;Nygård, Ståle Andre; Kolås, Line; Sigurdardottir, Helga
2012
Evaluation and Categorization of Educational Videos Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2012 2012, World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare & Higher Education: s. 648-657;Kolås, Line; Munkvold, Robin; Nordseth, Hugo
2011
”Low-effort” use of mobile technologies and video in the classroom Ed-media 2011 : world conference on educational multimedia, hypermedia & telecommunications 2011, Association for the Advancement of Computing in Education (AACE): s. 3043-3050;Kolås, Line; Brørs, Kjell Helge; Eide, Kurt Ole; Nordseth, Hugo; Solsem, Sissel Marie
2010
Social interaction types experienced among preschool children (age 3-5) using touch screen technology Proceedings of World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education (2010) 2010, Association for the Advancement of Computing in Education (AACE): s. 2365-2372;Kolås, Line; Munkvold, Robin; Thorshaug, Arve
The E-learning Circle – a holistic software design tool for e-learning 2010, E-learning and Education:;Kolås, Line; Staupe, Arvid
2008
Learning in an ambient intelligent environment : towards modelling learners through stereotypes 2008, Revue d'intelligence artificielle : Revue des Sciences et Technologies de l'Information: Volum 22 s. 569-588;Kofod-Petersen, Anders; Petersen, Sobah Abbas; Bye, Gunhild Griff; Kolås, Line; Staupe, Arvid
Learning in an Ambient Intelligent Environment - Towards Modelling Learners through Stereotypes | Learning in an Ambient Intelligent Environment - Towards Modelling Learners through Stereotypes | 2008, Revue d'intelligence artificielle : Revue des Sciences et Technologies de l'Information: Volum 22 s. 569-588;Kofod-Petersen, Anders; Petersen, Sobah Abbas; Bye, Gunhild Griff; Kolås, Line; Staupe, Arvid
2007
The QUIS Requirement Specification of a next generation e-learning system IADIS International conference proceedings E-learning 2007 Volume II 2007, IADIS Press: s. 188-193;Kolås, Line; Staupe, Arvid; Sterbini, Andrea; Temperini, Marco
2005
2022
Digital pedagogikk etter pandemien 2022,;Kolås, Line
Læringsdesign 2022,;Kolås, Line
2021
Spillbasert læring og konflikthåndtering 2021,;Kolås, Line; Munkvold, Robin Isfold
Forskningsbasert undervisning 2021,;Ryan, Anne Wally ; Kolås, Line
2020
Interactive Virtual Field Trips 2020,;Kolås, Line; Eriksen, Lasse Frost; Hoem, Jon Øivind; Nygård, Ståle André; Holand, Ivar Svare
Female Students’ Reflections for Inclusive Physical Learning Environments 2020,;Sigurdardottir, Helga Dis Isfold; Munkvold, Robin Isfold; Szynkiewicz, Justyna; Kolås, Line
2019
Kodet katapulter og dansende engler 2019,;Gifstad, Lornts Eirik Gifstad; Kolås, Line
Forskning på egen undervisning 2019,;Munkvold, Robin Isfold; Kolås, Line
Prosjektbasert læring 2019,;Kolås, Line
2018
Learning outcomes, learning activities and assessment in project-based courses 2018,;Kolås, Line; Munkvold, Robin Isfold
2017
Studenter som forskningsteam 2017,;Kolås, Line
Learning through construction 2017,;Kolås, Line
Learning through construction in IT courses 2017,;Kolås, Line; Munkvold, Robin Isfold
Satser på jentene 2017,;Valebjørg, Emilie; Sindre, Guttorm; Kolås, Line
Erfaringer med interaktive moduler i en MOOC 2017, Norgesuniversitetets skriftserie: Volum 2017 s. 95-106;Hoem, Jon Øivind; Kolås, Line; Nordseth, Hugo
2016
Interactive modules in a MOOC 2016,;Nordseth, Hugo; Kolås, Line; Hoem, Jon
Learning with educational apps 2016,;Kolås, Line; Nordseth, Hugo; Munkvold, Robin
Forsker-date, innslag i God Ettermiddag Trøndelag 2016,;Kolås, Line; Krogstie, Birgit Rognebakke
2015
Active Students in Webinars 2015,;Kolås, Line; Nordseth, Hugo
Teachers’ Experiences Using KODU as a Teaching Tool 2015,;Nygård, Ståle Andre; Kolås, Line; Sigurdardottir, Helga
2014
2012
Evaluation of EPE videos in different phases of a learning process 2012,;Kolås, Line; Munkvold, Robin; Nordseth, Hugo
Evaluation and Categorization of Educational Videos 2012,;Kolås, Line; Munkvold, Robin; Nordseth, Hugo
2011
Digital kompetanse gjennom internasjonalt samarbeid 2011,;Nordseth, Hugo; Gray, Bill; Kolås, Line; Munkvold, Robin; Skavhaug, Trygve Wicklund; Thorshaug, Arve
"Snarfilm" som pedagogisk verktøy 2011,;Kolås, Line
2010
Implementation of pedagogical principles into the software design process of e-learning applications 2010,;Kolås, Line; Staupe, Arvid; Skramstad, Torbjørn; Vavik, Lars Ingebrigt
Social interaction types experienced among preschool children (age 3-5) using touch screen technology 2010,;Kolås, Line; Munkvold, Robin; Thorshaug, Arve
2008
Bruk av It's learning ved NTNU - Bruk av It's learning ved NTNU 2008, Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet:;Kolås, Line; Hokstad, Leif Martin; Edvardsen, Lars Fredrik Høimyr
2007
Online interactive learning arena over the internet 2007,;Staupe, Arvid; Kolås, Line
The PLExus Prototype: A PLE realized as Topic maps 2007,;Kolås, Line; Staupe, Arvid
Mobile Tutoring - distributed interactive learning arena with synchronous video and audio 2007,;Staupe, Arvid; Kolås, Line
The QUIS requirement Specificaation of a next generation e-learning system 2007,;Kolås, Line; Staupe, Arvid; Sterbini, Andrea; Temperini, Marco
A personalized E-learning Interface 2007,;Kolås, Line; Staupe, Arvid
QUIS requirement specification for a next generation e-learning system 2007,;Kolås, Line; Staupe, Arvid
IKT i barnehagen 2007,;Munkvold, Robin; Kolås, Line
2001
IKT og læring : kompendium i faget "Datastøttet læring" 2001,;Eidsmo, Arnstein; Kolås, Line
1999
Bruk av IKT i læringsprosessen 1999,;Kolås, Line