Ansattbilde: Trine Soleng Nedregård

Trine Soleng Nedregård

Universitetslektor
Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag
Studiested
Bodø
Kontor
Bodø, Hovedbygning 3412
Kompetanseområder
Pedagogikk, Skoleutvikling, Partnerskap, Organisasjonsutvikling, Profesjonsfaglig digital kompetanse, Tilpasset opplæring, Videobasert klasseromsforskning, Profesjonsvitenskap

Som lærer både i skole og helsesektor, har jeg utviklet en spesiell interesse for organisasjonslæring og profesjonelle læringsfellesskap. Hvordan kan vi utnytte hverandres kompetanse og legge til rette for at vi lærer av hverandre? Dette danner grunnlaget for forskningsfokuset mitt, endringsagenter som leder utviklingsprosesser, uten å ha en formell lederrolle. Disse endringsagentene er dermed en del av både kollegiet og ledelsen, og påvirker utviklingsprosessene på flere nivå. I skolen kalles slike endringsagenter for eksempel ressurslærere eller lærerspesialister. Disse endringsagentfunksjonene representerer nye karriereveier for lærere, og en egen måte å organisere utviklingsarbeid på. Innføring av slike funksjoner ser ut til å påvirke ledelseskultur, strukturer for samarbeid og etablerte normer, verdier og tradisjoner i skolen.


Gjennom rollen som utviklingspartner og faglig koordinator for den desentraliserte ordningen for kompetanseutvikling (DeKom), får jeg muligheten til å delta i utviklingsarbeid i samarbeid med grunnskoler og nettverk rundt om i Nordland.



Medlem av forskningsgruppene: