Trine Soleng Nedregård
Som lærer både i skole og helsesektor, har jeg utviklet en spesiell interesse for organisasjonslæring og profesjonelle læringsfellesskap. Hvordan kan vi utnytte hverandres kompetanse og legge til rette for at vi lærer av hverandre? Dette danner grunnlaget for forskningsfokuset mitt, endringsagenter som leder utviklingsprosesser, uten å ha en formell lederrolle. Disse endringsagentene er dermed en del av både kollegiet og ledelsen, og påvirker utviklingsprosessene på flere nivå. I skolen kalles slike endringsagenter for eksempel ressurslærere eller lærerspesialister. Disse endringsagentfunksjonene representerer nye karriereveier for lærere, og en egen måte å organisere utviklingsarbeid på. Innføring av slike funksjoner ser ut til å påvirke ledelseskultur, strukturer for samarbeid og etablerte normer, verdier og tradisjoner i skolen.
Medlem av forskningsgruppene:
Underviser i
- Pedagogikk og elevkunnskap på grunnskolelærerutdanningen
- Profesjonsfaglig digital kompetanse i teori og praksis på master i tilpasset opplæring